تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۲۳ دی ۱۳۹۷

‌می‌خواهم ترمزی برای چرخ بی توقف جنگ در جهان باشم

هر سال کمیته یونیسف آلمان، مسابقه‌ای با عنوان مسابقه بین المللی عکس سال برگزار می‌کند. بر اساس بیانیه این بنیاد،عکس‌های این مسابقه قرار است ما را به جهان کودکان ببرد.
‌می‌خواهم ترمزی برای چرخ بی توقف جنگ در جهان باشم
رویداد۲۴ مسابقه عکس سال ۲۰۱۸ یونیسف آلمان به تازگی برگزار شده و در آن شایان حاجی‌نجف، عکاس و خبرنگار ایرانی با مجموعه «دفن کودکی زیر آوار جنگ» شایسته تقدیر شناخته شد.
 
شایان حاجی نجف متولد سال ۱۳۷۲ در شهر اهواز درباره مجموعه عکسی که از او در این مسابقه جهانی انتخاب شده، به رویداد ۲۴ می‌گوید: مجموعه عکس "دفن کودکی زیر آوار جنگ" درباره کودکانی است که در هشت سال جنگ ایران و عراق بر اثر حملات موشکی به دزفول (به عنوان اولین شهری که مورد حمله موشکی عراق قرار گرفت) شهید شده اند. زمانی ایده اجرای این مجموعه به ذهنم رسید که مزار‌هایی را که این کودکان در شهرستان دزفول در آن‌ها دفن شده بودند، پیدا کردم و از عکس‌هایی که از آن‌ها در قبرستان و بالای مزارهای‏شان باقی مانده بود، عکاسی کردم.

او ادامه می‌دهد: این مجموعه عکس در تلاش است تا بخش کوچکی از قربانی شدن کودکان بر اثر جنگ را به تصویر بکشد. زیرا در سراسر جهان، کودکان نه شروع‌کننده جنگ هستند و نه پایان‌دهنده آن؛ کودکان هیچ درکی از جنگ ندارند، ولی قربانی جنگ می‌شوند و لازم تا به همه دنیا نشان داد تا در برابر جنگ‌ها بایستند و آن‌ها متوقف کنند.

این عکاس می‌گوید: در سراسر دنیا این اتفاق می‌افتد و هر روز از گوشه کنار جهان خبر کشتار کودکان بی گناه و قربانی شدن آن‌ها در جنگ به گوش می‌رسد. به این دلیل همیشه در ذهنم به دنبال آن بودم تا ارتباطی را میان کودک، صلح و جنگ را خلق کنم و اکنون خوشحال هستم که مجموعه عکس دفن کودکی زیر آوار جنگ که تلاشی در این زمینه بود، به بار نشسته و دنیا آن را دیده است.

حاجی نجف با گله از روزگار سخت خوزستانی در روز‌های پس از جنگ، عنوان می‌کند: جنگ در همه دنیا آثار تخریبی فراوانی دارد. جنگ ایران و عراق نیز خسارت‌های فراوانی را به هر دو کشور وارد و بسیاری از خانواده‌ها را داغدار کرد، اما آنچه که برای من سخت است، دیدن جنگ در قلب و زندگی روزمره خانواده‌های خوزستانی است، زیرا جنگ برای ما خوزستانی‌ها تمام نشده و هر روز که چشم باز می‌کنیم آثار جنگ را می‌بینیم و شب‌ها نیز با کابوس جنگ و درد‌های بی درمان پس از آن به خواب می‌رویم.

این عکاس ادامه می‌دهد: سن من به سال‌های جنگ قد نمی‌دهد، اما آثار تخریبی جنگ، داغ خانواده‌ها و سنگ قبر‌های مردم و کودکان بی گناه را که قربانی جنگ بوده اند را دیده ام و همیشه دغدغه داشتم تا روزی بتوانم برای چرخ بی توقف جنگ در جهان ترمز باشم.

حاجی‌نجف دوست دارد شرایطی فراهم شود تا این مجموعه را در جایی به نمایش بگذارد. او می‌گوید: امیدوارم این مجموعه در کشور به نمایش درآید. به عنوان مثال باغ‌موزه دفاع مقدس در تهران می‌تواند گزینه خیلی خوبی باشد برای نمایش این عکس‌ها که مظلومیت بچه‌های سرزمین ما را به دنیا نشان داد. حتی اگر بشود این عکس‌ها در کشور‌های دیگر به نمایش درآیند، به نظرم اتفاق بسیار خوبی هم برای من و کشورم خواهد بود. ‎
 
‌می‌خواهم ترمزی برای چرخ بی توقف جنگ در جهان باشم
‌می‌خواهم ترمزی برای چرخ بی توقف جنگ در جهان باشم
‌می‌خواهم ترمزی برای چرخ بی توقف جنگ در جهان باشم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مسابقه عکاسی ، جنگ
نظرات شما
پیشخوان