تاریخ انتشار: ۰۶:۰۹ - ۲۷ دی ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

نکاتی از مناظره تاج زاده و زاکانی/ آقای فرمانده سوژه بدی را انتخاب کرد!

مناظره علیرضا زاکانی و مصطفی تاج زاده با موضوع حوادث کوی دانشگاه برگزار شد. شاید اگر موضوع مناظره مذاکرات هسته‌ای یا سیاست خارجی بود، زاکانی دست بالا را داشت اما در موضوع حادثه کوی دانشگاه، دست تاج زاده پرتر بود، به همین جهت زاکانی برای موضوعی خوبی تن به مناظره نداد!

چرا زاکانی بازنده بزرگ مناظره بود؟

رویداد۲۴ روز گذشته یکی از بزرگترین مناظره‌های چند سال اخیر ایران برگزار شد. موضوع مناظره درباره حوادث کوی دانشگاه در ۱۳۷۸ بود و علیرضا زاکانی فرمانده بسیج دانشجویی و مصطفی تاجزاده معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات، درباره حوادث آن روز گفت‌گو کردند.

۱- موضوع مناظره

هوش سیاسی تاجزاده در پیشنهاد موضوع حوادث کوی دانشگاه، با اشتباه استراتژیک زاکانی در پذیرش این موضوع همراه شد. طبیعتا اگر زاکانی درباره فساد مالی اصولگرایان و اصلاح طلبان صحبت می‌کرد یا درباره دستاورد‌های هسته‌ای و سیاست خارجی، مطالب بیشتری برای گفتن داشت، اما او روی موضوعی دست گذاشته بود که یکی از نقاط ضعف جریان اصولگرا به شمار می‌رود.

۲- بی سند و بی استناد

پیش از این برخی جریان‌های اصولگرا، اتهاماتی را به اصلاح طلبان وارد می‌کردند. مثلا سال ۸۸ و در مناظره تاجزاده و رسایی، حمیدرضا رسایی گفته بود از سد کرج و جلسات قبل از ۱۸ تیر شما روی قایق بگویم؟ که تاج‌زاده خطاب به رسایی گفت: «آقای رسایی من از وقت خودم سه دقیقه به شما می‌دهم تا راجع به آنچه درباره سد کرج و قایق و ۱۸ تیر صحبت کردید توضیح دهید. در کسوت روحانیت نباید دروغ بگویید. دانشجویان هم یک صدا از رسایی خواستند که در این زمینه توضیح دهد.

رسایی گفته بود به موقع توضیح خواهم داد. آقای تاج زاده پوست من از صدای شما کلفت‌تر است. کسانی که کودتای ۱۸ تیر را به راه انداختند، موبایلشان را خاموش کردند و جلسات آن را در قایق و سد کرج تشکیل دادند برای آنکه هیچ کس نفهمد، آن‌ها امروز کجا هستند و در کدام ستاد انتخاباتی فعالیت می‌کنند؟ آن‌ها همان کسانی بودند که به اسم دانشجو اراذل و اوباش را به کوچه‌ها ریختند.»

پیش‌بینی می‌شد زاکانی لااقل همان مسائل را تکرار کند، اما آنچه زاکانی درباره کوی دانشگاه گفت، روایت تکرار شده بیست سال گذشته بود که در صدا و سیما پخش شده بود.

در مقابل تاجزاده به استناد به گزارش‌های منتشر شده توسط نهاد‌های رسمی حاکمیتی، سعی داشت جریان مقابل را محکوم کند. این دوگانه، آسیب جدی به سطح استدلال‌های زاکانی در مناظره زد.

۳- علیه دوستان

زاکانی سال‌هاست تمایل دارد در مسئولیتی بالاتر قرار بگیرد. ریاست صدا و سیما، ریاست دانشگاه آزاد، ریاست جمهوری و ریاست قوه مقننه، مسئولیت‌هایی است که زاکانی برای رسیدن به آن‌ها تلاش‌هایی هر چند ناکام داشته است.

با این حال صحبت‌های دیروز او، باعث شد زاکانی نشان دهد قابلیت رهبری جریان اصولگرا را ندارد. او با هر جمله‌ای که گفت، سعی کرد رفتار خود را عقلانی، اسلامی، انسانی تعریف کند و برای این کار اصولگرایان تندرو و میانه را نواخت. از یک طرف ناطق نوری، لاریجانی و سایر شخصیت‌های اصولگرا را متهم کرد که مثلا قصد ابطال انتخابات سال ۷۶ را داشته اند یا باعث منتشر نشدن اسناد بررسی حوادث کوی دانشگاه شده‌اند و از طرفی دیگر، لباس شخصی‌ها و نیرو‌های تندروتر از خود را نواخت و با وجود اینکه اعتراف کرد تندرو‌ها از سفارت عربستان و انگلیس با او تماس گرفته‌اند و آن‌ها را می‌شناسد، گفت: رفتار‌های آن‌ها را نمی‌پسندد.

این رفتار را مقایسه کنید با رفتار تاجزاده که در مقابل نقد‌های زاکانی، نه از دانشجویان معترض ۱۸ تیر دوری کرد و نه دولت روحانی را فرصت‌طلب خواند.

۴- ناظران معترض

جریان دانشجویی، که در دو سه سال اخیر از عملکرد جریان اصلاح‌طلب نا امید شده بود، شاید با دیدن این مناظره تجدید نظر کند و این بدترین دستاورد ممکن برای زاکانی و دوستان او بود. زاکانی در این مناظره ردیفی از تهمت‌ها را نثار دفتر تحکیم وحدت در دهه هفتاد کرد تا جایی که چهره‌هایی مثل علی افشاری هم علیه او موضع گیری کنند. جملاتی مثل «دفتر تحکیمی‌ها را خودی نمی‌دانم؛ آن‌ها به دنبال شعله‌ور کردن آتش هستند، اما ما می‌خواهیم قضیه را بخوابانیم»

۵- گاف‌ها

تاجزاده در مناظره مشهور به چهره‌ای است که متلک‌پرانی‌هایی به رقیب می‌کند. شاید همین پیش فرض بود که باعث شد زاکانی هم یکی دوبار دست به متلک پرانی بزند، اما این صحبت‌ها نتیجه معکوس داشت. زاکانی یک بار خطاب به تاجزاده گفت که در دوران زندان «لپ شما گل انداخته است.»

عموم رسانه‌ها می‌دانستند با وجود اینکه بعضی از زندانیان ۸۸ از شرایط بهتری برخوردار بودند، اما افرادی مثل تاجزاده، شرایط سختی را تحمل می‌کردند. به خصوص اینکه همسر تاجزاده در این مناظره در کنار او نشسته بود و حتی سایت جهان نیوز وابسته با زاکانی هم خبر داده که بعد از مناظره، محتشمی پور از رفتار زاکانی انتقاد کرده است.

بعد از این صحبت بعضی کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویری از علیرضا رجایی منتشر کردند که به خاطر بیماری‌هایی که در زندان گرفتار آن‌ها شده بود، قسمتی از صورت خود را از دست داده است.

گاف دیگر زاکانی زمانی بود که به جای حاکمان کشور‌های عربی، از تعبیر نژاد پرستانه سوسمارخور استفاده کرد که این صحبت نیز با واکنش تاجزاده مواجه شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
0
1
سوسمار خور؟؟؟!!!
نظرات شما
پیشخوان