تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - ۲۹ دی ۱۳۹۷
عبدالکریم حسین زاده:

نگاه ملی به بودجه در گروی شخصیت ملی مجلس/ استانی شدن انتخابات می‌تواند مشکلات بودجه را حل کند

برای تحقق نگاه ملی به بودجه باید شخصیت مجلس هم ملی شود. به نظر می‌رسد که استانی شدن انتخابات مجلس می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.
نگاه ملی به بودجه در گروی شخصیت ملی مجلس/ استانی شدن انتخابات می‌تواند مشکلات بودجه را حل کند
رویداد۲۴ هیچ شخصی نمی‌تواند منکر این موضوع باشد که در کشورمان نیازمند نگاه ملی به بودجه هستیم. اما قبل از اینکه انتظار داشته باشیم بودجه، ملی شود باید نگاه به مجلس در سراسر کشور و در ساختار مدیریت کشور، نگاه ملی باشد. در آن شرایط است که می‌توانیم انتظار داشته باشیم مجلس هم در راستای این بازخورد، بودجه را به صورت ملی تهیه و تدوین کند و نگاه ملی به بودجه داشته باشد.

اما مشکلی وجود دارد که نگاه ملی به بودجه را با مسایلی مواجه می‌کند. بودجه‌های سنواتی قاچ‌هایی از برنامه‌های پنج ساله توسعه هستند، بنابراین باید بودجه‌های یک ساله در راستای عملی شدن برنامه‌های توسعه پنج ساله باشند. در واقع برای اینکه برخی مشکلات مربوط به بودجه نویسی حل شود، باید ساختار بودجه یک ساله با ساختار برنامه‌های توسعه ارتباط داشته باشد، زیرا اگر غیر از این باشد، بودجه یک ساله دچار انحراف می‌شود و اهداف کلانی که در برنامه‌های پنج ساله وجود دارد و باید به صورت ملی محقق شود، تحقق پیدا نمی‌کند.

در واقع باید بودجه در هر سال یک گام از برنامه توسعه‌ای کشور را محقق کند؛ این چیزی است که متاسفانه کمتر به آن پرداخته می‌شود و بنابراین موجب می‌شود که بودجه دچار نگاه‌های بخشی و نگاه‌های غیر ملی شود. به این ترتیب هم درصد تحقق پذیری بودجه پایین می‌آید و هم کمکی نمی‌کند که اسناد بالادستی که باید سند جامع باشند، به درصد تحقق پذیری لازم برسند.

به نظر می‌رسد مشکل اساسی در نبود این نگاه سلسله مراتبی به برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است. در نتیجه وقتی بودجه‌های یک ساله در راستای برنامه‌های پنج ساله توسعه نیست، سند چشم انداز بیست ساله هم نمی‌تواند محقق شود. در نتیجه آمایش سرزمین هم نمی‌تواند مفهوم، کاراکتر و شخصیت واقعی خود را پیدا کند؛ بنابراین مناطقی از کشور، توسعه یافته هستند و مناطق زیادی هم توسعه نیافته هستند و در واقع یک توسعه ناموزون و نامتوازن در کشور شکل گرفته است.

نکته دیگر این است که برای تحقق نگاه ملی به بودجه باید شخصیت مجلس هم ملی شود. به نظر می‌رسد که استانی شدن انتخابات مجلس می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. اگر انتخابات مجلس به صورت استانی برگزار شود، مشکلات و موضوعات عدیده‌ای که در قالب بودجه بروز و نمود پیدا می‌کند، تا حدود بسیار زیادی حل می‌شود.

عبدالکریم حسین زاده*

نایب رییس فراکسیون امید مجلس*
منبع: ایلنا
برچسب ها: انتخابات مجلس
نظرات شما
پیشخوان