تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۷
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی مطرح کرد:

۳۵۰ هزار میلیارد دارایی صنعت خودرو بلااستفاده مانده است

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: ارزش روز سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی کشور حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان است که در حال حاضر بلااستفاده مانده است.

۳۵۰ هزار میلیارد دارایی صنعت خودرو بلااستفاده مانده است

رویداد۲۴ آرش محبی‌نژاد اظهار کرد: بحران در صنعت قطعه‌سازی موجب شده که تولید خودرو در آذرماه سال جاری، نسبت به آذرماه سال گذشته کاهش ۷۲ درصدی داشته باشد. به صورت تجمیعی نیز از ابتدای امسال تا آخر آذرماه، نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید خودرو حدود ۳۲ درصد کاهش را تجربه کرده است.

از طرف دیگر تعداد قابل توجهی از واحد‌های قطعه‌سازی تعطیل و نیمه تعطیل شده‌اند که به دنبال آن حدود ۲۸۰ هزار نفر از کارگران شاغل در این شرکت‌ها نیز تعدیل و تعلیق شده‌اند به‌گونه‌ای که ۱۳۰ هزار نفر تعدیل و ۱۵۰ هزار نفر نیز تعلیق شده‌اند.

وی ادامه داد: اگر طبق آمار و بررسی‌ها، متوسط سرمایه‌گذاری لازم برای ایجاد یک اشتغال جدید صنعتی را ۵۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم؛ برای ایجاد شغل جدید برای این تعداد کارگر بیکار شده، حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم است. البته که دولت در حال حاضر چنین بودجه‌ای را ندارد که بخواهد سرمایه‌گذاری کند.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی تصریح کرد: از طرف دیگر این تعداد افراد که نمی‌توانند به کار برگردنند، بیمه تامین اجتماعی باید سالانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری به این افراد پرداخت کند؛ علاوه بر این درآمد بیمه تامین اجتماعی از محل بیمه کارگران و کارمندان بیمه شده است؛ بنابراین زمانی که این‌ها بیکار باشند، نه تنها نمی‌توانند به تامین اجتماعی حق بیمه پرداخت کنند، بلکه سازمان امور مالیاتی هم مالیات حقوقش را نمی‌تواند بگیرد و شرکت‌ها متوقف شده و به دلیل رکود، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمدشان پرداخت نخواهد شد.

وی ادامه داد: این وضعیت در حالی است که طبق برآورد‌های صورت گرفته براساس نرخ ارز سامانه نیما، ارزش روز سرمایه‌گذاری‌های صورت گفته در صنعت خودروسازی در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است. علاوه بر این ارزش سرمایه‌گذاری صورت گرفته در واحد‌های قطعه‌سازی کشور در رده‌های یک، دو و سه به بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که تنها سرمایه نیستند؛ بلکه شامل اخذ تسهیلات، ایجاد بدهی‌ها و ... نیز می‌شود.

محبی‌نژاد تاکید کرد: بنابراین جمع دارایی‌های صنعت خودروی کشور بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان است که در حال حاضر تقریباً معطل مانده و بهره‌برداری مناسبی در جهت ایجاد اشتغال مولد و رونق اقتصادی از آن صورت نمی‌گیرد. این وضعیت در حالی است که صنعت خودرو حدود ۷۰۰ هزار نیروی مستقیم، شامل ۵۵۰ هزار نفر نیروی مستقیم قطعه‌سازی و حدود ۱۰۰-۱۵۰ هزار نفر نیروی مستقیم خودروسازی دارد. در نتیجه ۷۰۰ هزار نفر شاغل مستقیم مشغولند. چنانچه این دارایی ۳۵۰ هزار میلیارد تومانی بلااستفاده مانده و روند فعلی ادامه‌دار باشد؛ این کارگران بیکار شده و صنعت قطعه‌سازی دیگر نخواهد توانست به کار برگردد.

وی با اشاره به اینکه به این ترتیب بیمه و دولت درآمد خود را از دست می‌دهند، اظهار کرد: بنابراین اگر توجه لازم به صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی صورت نگیرد، ۳۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه معطل و بلااستفاده می‌شود؛ ضمن اینکه این سرمایه رو به استهلاک نیز است. به غیر از زمین کارخانه‌ها، الباقی شامل ساختمان‌ها، ماشین‌آلات، دانش فنی و ... همه رو به زوال هستند؛ چراکه دانش فنی، ماشین‌آلات و ... چهار سال آینده دیگر کارایی امروز را نخواهند داشت.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی تصریح کرد: در حال حاضر محدودیت‌ها فراوان، منابع به شدت محدود و نیاز‌ها بسیار نامحدود هستند. اکنون مسئولین باید تصمیم بگیرند که منابع را کجا متمرکز کنند که بازدهی بیشتری داشته باشد؛ چنانچه این وضعیت ادامه پیدا کند، تا پایان سال آمار تعطیلی واحد‌های قطعه‌سازی و بیکاری قطعه‌سازان افزایش چشمگیر خواهد داشت.

وی با اشاره به اعلام ارائه تسهیلات چهار هزار میلیارد تومانی از طریق خودروسازان به قطعه‌سازان، اظهار کرد: تا به امروز این وعده در حد حرف بوده و سرعت عمل به شدت پایین بوده است و اقدامی از سو.‌ی بانک مرکزی صورت نگرفته است. دولت و بانک مرکزی شاهد اختلاف رویه و اختلاف سلیقه هستند و اتحاد و تمرکز سیاست‌گذاری و مواضع در عملکرد آن‌ها دیده نمی‌شود.

محبی‌نژاد اظهار کرد: خواهشمندیم هر کاری قرار است برای این صنعت انجام شود بهتر است امروز صورت گیرد؛ هفته دیگر هم شرایط متفاوت‌تر از حال و بدتر خواهد بود. امروز لازم است که صنعت دوباره رونق گرفته و بدن نیمه جان آن بتواند احیا شود که در نتیجه آن تولید قطعه و خودرو نیز مجددا رونق گیرد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قطعه ، خودرو ، صنعت ، صنایع همگن
نظرات شما
پیشخوان