تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۷
معاون شهردار تهران خبرداد:

اعمال سیاست‌های محدودکننده برای کاهش استفاده از خودرو‌های شخصی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به عادت شهروندان تهرانی به استفاده مفرط از خودروی شخصی، گفت: اگر برنامه‌های توسعه حمل و نقل عمومی با سیاست‌های محدودکننده استفاده از خودروی شخصی همراه نباشد، میزان حضور خودرو‌های شخصی در خیابان‌ها کاهش نخواهد یافت و مساله ترافیک و آلودگی هوا حل نخواهد شد.

رویداد۲۴ محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، با اشاره به اینکه عادت زیاد به استفاده از خودرو شخصی، سلامتی شهروندان و زیست‌پذیری شهر را در معرض خطر قرار داده است، بر لزوم اعمال سیاست‌های جدید برای تغییر الگوی رفتاری در این زمینه تاکید کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: عادت شدید مردم به استفاده از خودرو سواری، علاوه بر ترافیک و آلودگی، موجب رواج بیماری‌های زیادی از جمله دیابت، چاقی و کبد چرب شده است؛ بنابراین باید مردم را تشویق به سفر‌های فعال کنیم. سفر‌های فعال سفر‌هایی هستند که بخشی از مسیر به صورت پیاده طی می‌شود.

وی ادامه داد: البته عده‌ای معتقدند که ابتدا باید مترو و حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم و بعد به دنبال کاهش استفاده مردم از خودرو شخصی باشیم. کلیت این حرف درست است؛ ولی تجربه‌ای که در عمل داشتیم نشان می‌دهد که اگر این دو هدف را به موازات هم پیگیری نکنیم، به نتیجه‌ای نخواهیم رسید.

پورسیدآقایی در این باره توضیح داد: امسال سرفاصله حرکت قطار‌ها را در خطوط ١، ٢ و ۴ متروی تهران از شش دقیقه به چهار دقیقه و گاهی حتی کمتر کاهش دادیم و تعداد واگن‌های خط کرج را هم بیشتر کردیم، اما جالب است که بدانید تعداد مسافران مترو افزایش نیافت؛ چون کسانی که با مترو سفر می‌کنند، ثابت هستند و دیگران به رغم افزایش سطح سرویس مترو از آن استفاده نمی‌کنند؛ چون عادت به استفاده از خودرو شخصی دارند.

معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: سیاست‌های حمل و نقلی در شهر تهران در دو دهه گذشته به نحوی بوده که مردم به استفاده از خودرو‌های شخصی عادت کرده‌اند و بنابراین ضروری است همزمان با توسعه حمل و نقل عمومی و افزایش ظرفیت آن، با اعمال سیاست‌های محدودکننده خودرو، شهروندان را به سمت استفاده بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی سوق دهیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان