تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۷
آمریکا رکورد زد؛

مهم‌ترین تولیدکنندگان سلاح را بشناسید/ بوئینگ و ایرباس در لیست غول‌های فروش تسلیحات

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح استکهلم، کارخانه‌های تسلیحاتی آمریکا بر تجارت تسلیحات در جهان تسلط پیدا کرده‌اند
مهم‌ترین تولیدکنندگان سلاح را بشناسید
رویداد۲۴ پایگاه اینترنتی راشاتودی در گزارشی به تسلط کارخانه‌های تسلیحاتی آمریکا بر تجارت تسلیحات در جهانپرداخت.

در این گزارش آمده است: گزارش اخیر موسسه تحقیقات صلح استکهلم نشان داد فروش تسلیحات و ارائه خدمات نظامی در جهان از سوی کارخانه‌های مهم و بزرگ ساخت تسلیحات در سال ۲۰۱۷ در مجموع به سیصد و نود و هشت میلیارد و دویست میلیون دلار رسید که طی پانزده سال گذشته رشدی چهل و چهار درصدی را نشان می‌دهد.

در اینجا به بررسی فعالیت‌های ده شرکت بزرگ ارائه‌کننده تسلیحات می‌پردازیم که در گزارش موسسه تحقیقات صلح استکهلم به آن‌ها اشاره شده است:

۱- لاکهید مارتین:
گفته می‌شود این شرکت آمریکایی در سال ۲۰۱۷ تسلیحاتی به ارزش چهل و چهار میلیارد و نهصد میلیون دلار فروخت که این رقم در مقایسه با سال قبل از آن هشت ممیز سه درصد رشد نشان می‌دهد. این شرکت همچنان رتبه اول فروش تسلیحات در جهان را داراست. لاکهید مارتین سامانه‌های تسلیحاتی مختلفی تولید می‌کند، از کشتی‌های جنگی گرفته تا موشک‌های مافوق صوت و جت‌های جنگنده. این شرکت جت‌های جنگنده اف-۳۵ را تولید می‌کند که گران‌ترین سامانه تسلیحاتی برای پنتاگون محسوب می‌شود.

۲- بوئینگ:
این غول بزرگ هوا و فضا در آمریکا در سال ۲۰۱۷ تسلیحاتی به ارزش بیست و شش میلیارد و نهصد میلیون دلار فروخت که این رقم از اختلاف هجده میلیارد دلاری بین لاکهید مارتین و بوئینگ حکایت دارد. بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح استکهلم، "کاهش میزان فروش از سوی شرکت بوئینگ تا حدودی به تأخیر‌ها در تحویل هواپیمای KC-۴۶ و همچنین تحویل هواپیمای باری C-۱۷ نسبت داده می‌شود. "

فروش تسلیحات بیست و نه درصد از مجموع فروش این شرکت تولیدکننده هواپیما را در سال ۲۰۱۷ تشکیل می‌دهد. سال گذشته، بوئینگ توانست طیفی گسترده از قرارداد‌ها را با دولت آمریکا امضا کند. این شرکت بیش از بیست قرارداد به ارزش کلی سیزده میلیارد و هفتصد میلیون دلار تنها در ماه سپتامبر امضا کرد.

۳- ریتون:
گفته می‌شود این شرکت آمریکایی تولیدکننده تسلیحات بزرگترین تولیدکننده موشک‌های هدایت شونده و سامانه‌های دفاع موشکی در جهان محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۷، شرکت ریتون شاهد افزایش فروش دو درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۶ بود. گفته می‌شود این شرکت در پی فروش تسلیحات درآمدی بیست و سه میلیارد و نهصد میلیون دلاری داشته است. تولیدات این شرکت شامل سامانه‌های موشکی پاتریوت می‌شود که گفته می‌شود سنگ بنای دفاع موشکی بالستیک اروپاست. از سامانه پاتریوت ریتون در ۹ کشور در خارج از اروپا استفاده می‌شود.

۴- بی اِی‌ای سیستمز BAE Systems:
این شرکت انگلیسی تولیدکننده تسلیحات، طی سال ۲۰۱۷ تسلیحاتی به ارزش بیست و دو میلیارد و نهصد میلیون دلار فروخت که نشان دهنده افزایش سه ممیز سه درصدی در مقایسه با سال قبل از آن است. انگلیس در سال ۲۰۱۷ همچنان بزرگترین تولیدکننده تسلیحات در این منطقه بود و مجموع فروش تسلیحات آن بالغ بر سی و پنج میلیارد و هفتصد میلیون دلار می‌شود.

۵- نورثروپ گرومن Northrop Grumman:
این شرکت آمریکایی تولیدکننده تسلیحات در سال ۲۰۱۷ تسلیحاتی به ارزش بیست و دو میلیارد و چهارصد میلیون دلار فروخت که نشان دهنده افزایش دو ممیز چهار درصدی در مقایسه با سال قبل از آن است. این شرکت تولیدکننده فناوری هوایی و دفاعی شرکت تولیدکننده راکت به نام اوربیتال‌ای تی کا را با هدف گسترش فعالیت‌های تجاری خود در بازار هوا و فضا خریداری کرد.

۶- جنرال داینمیکس General Dynamics:
این شرکت دفاعی مستقر در ویرجینیا در سال ۲۰۱۷ تسلیحاتی به ارزش نوزده میلیارد و پانصد میلیون دلار فروخت که در مقایسه با سال قبل از آن کاهش نشان می‌دهد. در سال ۲۰۱۶، این شرکت تسلیحاتی به ارزش نوزده میلیارد و ششصد میلیون دلار فروخته بود. طی چهل سال گذشته تقریبا در همه عملیات نظامی مهم آمریکا از تانک ام وان آبرامز استفاده شده است.

۷- گروه ایرباس:
ایرباس به عنوان دومین پیمانکار بزرگ دفاعی در اروپا در سال ۲۰۱۷ تسلیحاتی به ارزش یازده میلیارد و سیصد میلیون دلار فروخت. فروش تسلیحات منبع اصلی کسب درآمد این شرکت اروپایی محسوب نمی‌شود و تنها پانزده درصد از درآمد هفتاد و پنج میلیارد دلاری این شرکت را تشکیل می‌دهد. بیشتر کسب و کار تجاری این شرکت بر روی هواپیما‌های تجاری و بخش‌های هوا و فضاست. جنگنده یوروفایتر تایفون -که نتیجه همکاری انگلیس، آلمان، ایتالیا و اسپانیاست- مهمترین تولید نظامی ایرباس محسوب می‌شود.

۸- تالس Thales:
در سال ۲۰۱۷، این شرکت دفاعی فرانسوی فروشی بالغ بر ۹ میلیارد دلار داشت که حدود نیمی از مجموع درآمد این شرکت را در سال ۲۰۱۷ تشکیل می‌دهد. این شرکت توانست در مقایسه با سال قبل از آن، میزان فروش تسلیحات خود را حدود هفت درصد افزایش دهد. تالس محصولات دفاعی مختلفی تولید می‌کند از خودرو‌های زرهی گرفته تا دفاع موشکی و تجهیزات ناوبری.

۹- لئوناردو:
این شرکت تسلیحاتی ایتالیایی در سال ۲۰۱۷ در پی فروش تسلیحات درآمدی بالغ بر هشت میلیارد و نهصد میلیون دلار داشت که شصت و هشت درصد از مجموع درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهد. لئوناردو بالگرد، موشک و هواپیما‌های بدون سرنشین و همچنین تجهیزاتی برای برنامه‌های فضایی غیرنظامی تولید می‌کند.

۱۰- آلماز آنتی Almaz-Antey:
این شرکت روس تولیدکننده تسلیحات در سال ۲۰۱۷ فروشی معادل هشت میلیارد و ششصد میلیون دلار داشت که نشان دهنده افزایش هفده درصدی فروش تسلیحات از سوی این شرکت است. سامانه اس چهارصد مهمترین تولید تسلیحاتی این شرکت محسوب می‌شود، که توانسته است نظر ده‌ها خریدار تجهیزات نظامی خارجی را طی پنج سال گذشته جلب کند.
 
منبع: راشاتودی
نظرات شما
پیشخوان