تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۷
ادعای وزیر خارجه آلمان:

خطوط هوایی ماهان تجهیزات و نیروی نظامی به سوریه منتقل می‌کنند‎/ تعلیق مجوز ماهان ضروری بود

آمریکا از چند سال پیش خطوط هوایی ماهان را در فهرست تحریم قرار داده و از مدت‌ها قبل کشور‌های اروپایی را برای تحریم خطوط هوایی ایران تحت فشار گذاشته است.
خطوط هوایی ماهان به سوریه، تجهیزات و نیروی نظامی منتقل می‌کند
رویداد۲۴ وزیر خارجه آلمان با دفاع از تصمیم این کشور برای تعلیق مجوز فرود هواپیما‌های خطوط هوایی «ماهان» در این کشور، مدعی شد که کشورش همچنان توافق هسته‌ای با ایران را بسیار مهم می‌داند.

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه در مورد تعلیق مجوز فرود هواپیما‌های خطوط هوایی «ماهان» در این کشور اظهار نظر کرد و مدعی شد که این تصمیم برای «منافع امنیتی» برلین ضروری بوده است.

حساب کاربری وزارت خارجه آلمان در این مورد به نقل از ماس نوشت: «این تصمیمی ضروری بر اساس منافع امنیتی ما بود. این خطوط هوایی، به مناطق جنگی و در وهله نخست سوریه، تجهیزات و نیروی نظامی منتقل می‌کند.»

وی افزود: «توافق هسته‌ای با ایران همچنان برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخودار است. اما به صراحت اعلام کرده‌ایم که در واکنش به برخی رخداد‌های مشخص، تدابیر متناسبی در نظر می‌گیریم. پس از رخداد‌های فرانسه و دانمارک، تصمیماتی در قالب تحریم‌هایی که مورد توافق شورای اتحادیه اروپا قرار گرفت، اتخاذ شد.»

رسانه‌های آلمانی روز دوشنبه اعلام کردند که دولت این کشور مجوز فعالیت خطوط هوایی ماهان ایران را لغو کرده است. برلین برای توجیه این تصمیم ادعای نقش‌آفرینی این خطوط هوایی در فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را تکرار کرده است.

این تصمیم با استقبال «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا و «ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در برلین روبرو شده و واشنگتن از دیگر کشور‌های اروپایی هم خواسته در این تصمیم از برلین پیروی کنند. آمریکا از چند سال پیش خطوط هوایی ماهان را در فهرست تحریم قرار داده و از مدت‌ها قبل کشور‌های اروپایی را برای تحریم خطوط هوایی ایران تحت فشار گذاشته است.

تحریم خطوط هوایی ماهان در آلمان در حالی صورت گرفته که کشور‌های اروپایی همچنان ادعای «پایبندی» به توافق هسته‌ای را تکرار می‌کنند، اما با گذشت ماه‌ها از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران هنوز وعده ایجاد یک کانال ویژه مالی برای مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا را عملی نکرده‌اند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان