تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۷
طرح تأمین و توزیع ارزاق و کالاهای اساسی؛

متن طرح تأمین و توزیع کالاهای اساسی توسط بسیج + سند

متن طرح تأمین و توزیع ارزاق و کالاهای اساسی و ضروری مردم که در شورای مرکزی بسیج تخصصی اتاق اصناف ایران به‌تصویب رسیده است، منتشر شد.

متن طرح تأمین و توزیع کالاهای اساسی توسط بسیج + سند

رویداد۲۴ طرح تأمین و توزیع ارزاق و کالاهای اساسی و ضروری مردم که در شورای مرکزی بسیج تخصصی اتاق اصناف ایران تصویب شده و به‌تأیید اتاق بازرگانی ایران نیز رسیده است به‌شرح زیر است:

تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز جامعه با تکیه بر اولویت تأمین نیازهای اقشار ضعیف و متوسط جامعه به این اقلام از ضروری‌ترین اقدامات اقتصادی مقاومتی در زمان مواجهه با بحران‌های ایجادشده توسط دشمنان انقلاب اسلامی است، تجربه موفق دهه‌های گذشته چه در زمان انقلاب و زمان مواجهه با جنگ تحمیلی و چه در بحران‌های ایجادشده در اوایل دهه جاری به‌واسطه اعمال تحریم‌های ظالمانه ابرقدرت‌ها، این ضرورت را جهت اقدام سریع و با استفاده از تکنولوژی‌های جدید بیش از پیش عیان می‌سازد.

اجتناب از دولتی‌تر کردن اقتصاد و نیفتادن در دام اقتصادهای دولتی که بسیار پرهزینه، پرخطر، پرفساد و اشتباه می‌باشد از ضروریات این اقدامات می‌باشد که همواره از سوی ریاست محترم جمهور و دولتمردان دولت تدبیر و امید به آن تأکید شده است.

بدیهی است ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل سه تشکل سراسری تخصصی یعنی اتاق‌های بازرگانی، اصناف ایران و تعاون کاملاً برای انجام این کار عظیم و ضروری ملی کافی بوده و تجربیات فشرده و متمرکز اعضای حاضر در این سه تشکل تخصصی به‌عنوان سرمایه‌هایی می‌بایست توسط دولت جمهوری اسلامی ایران به‌خدمت گرفته شود.

رشد بی‌رویه قیمت‌های کالاهای اساسی در چند ماهه گذشته و عدم توفیق کافی نهادهای رسمی در برخورد با این پدیده و حتی کنترل آن و مفاسد ایجادشده در مهار بحران اقتصادی و عدم استفاده از تجربیات اعضای این سه تشکل بزرگ، بزرگترین دلیل برای عدم تکرار این اشتباهات با واگذاری امر به این سه تشکل اقتصادی می‌باشد.

البته وظایف ذاتی دولت که برنامه‌ریزی و نظارت بر انجام کار می‌باشد در طرح جاری در نظر گرفته شده و مسلم است که نقش هدایت، برنامه‌ریزی و نظارت دولت قابل حذف نیست.

توقع مردم و جامعه فعالان اقتصادی متشکل در این سه نهاد از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و مدیران ارشد نظام، اعتماد عملی بیش از پیش به توان و تخصص جامعه فعالان اقتصادی کشور گردآمده در این سه اتاق است.

تنظیم بازار کالاهای اساسی

الف: جامعه هدف طرح

جامعه هدف‌گذاری‌شده در این طرح که شامل دهک‌های درآمدی متوسط و ضعیف جامعه می‌باشند عبارتنداز:

الف‌ــ1: کارکنان و حقوق‌بگیران وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی

الف‌ــ‌2: فرهنگیان و کارمندان وزارت آموزش و پرورش

الف‌ــ‌3: پرسنل و کارمندان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، بسیج و...

الف‌ــ‌4: کارگران و افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی

الف‌ــ‌5: خانواده‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره)

بحمدالله بانک اطلاعاتی نسبتاً کاملی از این خانواده‌ها در کشور موجود می‌باشد که با رفع برخی از اشکالات کوچک کاملاً قابل اعتماد و عملیاتی می‌باشند.

ب: برنامه‌ریزی، تصویب برنامه و نظارت بر انجام کار

ستاد تنظیم بازار کشوری به‌ریاست معاون اول رئیس جمهور در سطح کشور و با عضویت وزرای محترم صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، رئیس کل بانک مرکزی، دادستان کل کشور، نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی، رؤسای اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون، ستادهای تنظیم بازار استانی در هر استان به‌ریاست استاندارد و عضویت مدیران استان، اعضای ستاد تنظیم بازار کشوری در سطح استان تشکیل و این ستادها مسئولیت برنامه‌ریزی، تأمین کالاهای مشمول میزان تولید داخلی، میزان واردات مورد نیاز و قیمت فروش هر کدام را در سطح ملی و سطح هر استان به‌عهده خواهند داشت.

ج: تأمین ارز و ریال مورد نیاز پروژه

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران وظیفه تأمین ماهیانه حداقل هشتصد میلیون یورو مورد نیاز این طرح را عهده‌دار می‌باشد. واردکنندگان می‌توانند در قبال ارائه ضمانت‌نامه‌های مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تسویه حساب خریدهای انجام‌شده را حداکثر تا شش ماه پس از ترخیص و با سود تعیین‌شده توسط ستاد تنظیم بازار انجام دهند در صورتی که سود تعیین‌شده کمتر از سود مصوب شورای پول و اعتبار باشد ستاد تنظیم بازار کشوری چگونگی تأمین مابه‌التفاوت را تعیین تکلیف می‌نماید.

د: واردات مواد اولیه و نهادهای مورد نیاز

برای تولید کالاهای این طرح واردات مواد اولیه توسط مباشرین که سابقه انجام این کار را در سنوات قبل داشته و با تشخیص صلاحیت مراجع ذی‌ربط انجام می‌گردد.

هـ: خرید و جمع‌آوری مواد اولیه تولیدی کشور

سازمان‌های تعاون روستایی کشور و استان و شهرستان مسئولیت خرید، جمع‌آوری و تحویل نهادهای تولید داخل کشور اعم از گندم، ذرت، جو، سویا و... را به‌عهده خواهند داشت.

و: قیمت‌گذاری، نظارت بر حسن انجام کار و تسویه حساب با مباشرین واردات، تولید و توزیع

سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مسئولیت قیمت‌گذاری در کلیه مراحل اجرایی، نظارت بر حسن انجام کار و تسویه حساب‌های مقطعی و نهایی با هر کدام از مباشران اعم از مباشران واردات، تولید،‌ توزیع و... را به‌عهده خواهند داشت.

ز: تولید و فرآوری کالاهای مورد نیاز

دامداری‌ها، مرغداری‌ها، کشتارگاه‌ها و صنایع تبدیلی مربوطه و واحدهای تولیدی مشمول طرح اعم از کارخانجات لبنی و صنایع مربوطه و واحدهای فرآوری گوشت قرمز، سفید، با تصویب ستاد تنظیم بازار استان و عقد قرارداد با سازمان جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت استان مسئولیت تولید و فرآوری کالاهای مورد نیاز را به‌عهده خواهند داشت.

ح: توزیع مواد اولیه و کالا

واحدهای توزیعی با معرفی اتاق‌های اصناف و تعاون و تصویب ستادهای تنظیم بازار (ملی و استانی بسته به محدوده فعالیت) مسئولیت توزیع مواد اولیه و کالا را به‌عهده خواهند داشت.

ط: توزیع اقلام نهایی

تعاونی‌های اسکان، اسکاد، اتکاء و فرهنگیان با همکاری صنوف توزیعی مربوطه مسئولیت توزیع اقلام نهایی را به‌عهده خواهند داشت.

ی: کلیه این مراحل بر بسته نرم‌افزاری مکان‌محور با محوریت سیم‌کارت تلفن همراه انجام می‌گردد.

ک: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئولیت تأمین زیرساخت، هماهنگی با اپراتورهای تلفن همراه و پشتیبانی فنی و اجرایی را عهده‌دار خواهد بود.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان