تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

محموله‌های نفتی ایران در راه ژاپن/ پایان مبادلات ایران و توکیو تا عید

بانک‌های بزرگ ژاپنی قرار است مبادلات نفت ایران را پس از دریافت موافقت نهایی رگولاتوری از سر بگیرند تا راه را برای آغاز بارگیری نفت ایران از سوی پالایشگاه‌های ژاپنی در ماه میلادی جاری هموار کنند.

ژاپن تا بهار از ایران نفت خواهد خرید/ژاپن یکی از هشت خریدار نفت ایران است

رویداد۲۴ پایگاه خبری ماینیچی ژاپن  از سرگیری واردات نفت خام شرکت شوا شل سکیو از ایران خبر داده اند. این رسانه ژاپنی به نقل از یک منبع آگاه از به راه افتادن محموله نفت یک خریدار ژاپنی نفت از ایران خبر داده و گفته با وجود ادامه واردات نفت از ایران، این خریدها دیری نخواهد پایید.

در ماه نوامبر ژاپن و دیگر اقتصاد‌های وارد کننده نفت از ایران موفق به دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا شدند. بر اساس این معافیت، انتظار می‌رود دیگر خریداران نفت ژاپنی از جمله هلدینگ صنایع JXTG نیز خرید نفت از ایران را در دوران معافیت ۶ ماهه ادامه دهند.

به گفته یک مبنع آگاه یکی از محموله‌های نفت ایرانی که توسط شوا شل خریداری شده است هم اکنون ایران را به مقصد ژاپن ترک کرده و احتمالا اوایل فوریه به ژاپن خواهد رسید.

به گزارش رسانه ژاپنی ماینیچی احتمالا این خرید‌ها با پایان دوران معافیت از تحریم‌های آمریکا و از سر گیری تحریم‌های نفتی علیه هشت کشور در بهار، متوقف خواهد شد. بیشتر وارد کنندگان عمده نفت ژاپنی از ایران خریدشان را از ماه اکتبر متوقف کرده‌اند. نفت ایران سهم ۵ درصدی از بازار نفت ژاپن داشته است.
 
پیش از این، اس پی گلوبال به نقل از منابع مرتبط با صنایع و تجارت ژاپن به احتمال توقف خرید پالایشگاه‌های نفتی ژاپن از ایران اشاره کرده و نوشته بود حتی اگر برخی پالایشگاه‌های ژاپنی خرید نفت از ایران را به لطف معافیت‌های موقت آمریکا ادامه دهند، آن‌ها تنها دریچه کوچکی در اختیار دارند که همه مبادله‌های خود را تحت آن انجام دهند در نتیجه احتمالا تا پایان ماه مارس ۲۰۱۹ این روند خاتمه پیدا خواهد کرد. از طرفی مشخص نیست قرار است تحریم‌ها بعد از ماه می‌ادامه پیدا کند یا خیر.
 
اس پی گلوبال همچنین خبر داده بود که پالایشگاه‌ها می‌خواهند تا پایان ماه مارس همه تراکنش‌هایشان با ایران تمام شده باشد. در مرحله بعد، آن‌ها تنها قادرند از بیمه‌های دولتی ژاپنی برای محموله‌های ایرانی تا پایان ماه مارس که بیمه قبلی منقضی می‌شود، استفاده کنند. علاوه بر این تا آن زمان مشخص نیست آمریکا قرار است تعلیق تحریم‌ها را تمدید کند یا نه.
 
از سوی دیگر منابع خبری گفته‌اند بانک‌های بزرگ ژاپنی قرار است مبادلات نفت ایران را پس از دریافت موافقت نهایی رگولاتوری از سر بگیرند تا راه را برای آغاز بارگیری نفت ایران از سوی پالایشگاه‌های ژاپنی در ماه میلادی جاری هموار کنند.

بر اساس این گزارش، بانک‌های ژاپنی پس از موافقت مقامات ژاپنی و آمریکایی، قادر خواهند بود اعتبارنامه برای قراردادهای مربوط صادر کنند. انتظار می‌رود این بانک‌‎ها پرداخت پول از سوی پالایشگاه‌های ژاپنی برای واردات نفت ایران به (ین) را بپذیرند.

نگرانی پالایشگاه‌ها و شرکت‌های کشتیرانی ژاپنی در خصوص بیمه محموله نفتی اخیرا برطرف شده است.

رییس شرکتJXTG Holdings  اخیرا گفته این شرکت قصد دارد بارگیری نفت ایران را اواخر ژانویه از سر بگیرد. طبق گفته رییس شرکت کاسمو اویل، این شرکت در نظر دارد حدود ۱/۸ میلیون بشکه نفت ایران را اواخر ماه میلادی جاری را به محض مشخص شدن مسائل مالی خریداری کند.

ژاپن یکی از هشت خریدار نفت ایران است که به مدت ۱۸۰ روز از تحریم‌های واشنگتن معافیت گرفته است، این معافیت در اوایل ماه مه منقضی خواهد شد، با این حال عدم شفافیت در خصوص بیمه حمل باعث شد پالایشگاه‌های ژاپنی نتوانند نفت ایران را در ژانویه بارگیری کنند.

ژاپن در نوامبر سال ۲۰۱۸ هیچ وارداتی از ایران نداشت، آخرین باری که این کشور هیچ نفتی از ایران وارد نکرده، ژوییه سال ۲۰۱۲ بود که تهران هدف تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته بود و تا زمان مشخص شدن وضعیت بیمه محموله و مسائل بانکی، واردات نفت ژاپن از ایران به مدت کوتاهی متوقف شده بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان