تاریخ انتشار: ۰۶:۱۳ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

یک تغییر و چند ابهام/ پشت پرده برکناری مدیرعامل سایپا چه بود؟

بحران‌هایی از جنس مدیریتی که مشکلات بنیادین و اساسی خودش را در چند دهه گذشته به همراه داشته صنعت خودرو را به عقب برده و حال با تشدید شرایط سخت در این بازار و البته تحریم‌ها بحران‌های پیدا و پنهان صنعت سرباز کرده و هم راستا شده‌اند.

یک تغییر و چند ابهام/ پشت پرده برکناری مدیرعامل سایپا چه بود؟

رویداد۲۴ سخنان اخیر محمدرضا سروش مدیر عامل پیشین سایپا، اطلاعات جدیدی از اتفاقات این مجموعه و حتی تصمیمات وزارت صنعت به دست می‌داد. سروش، ۲۳ مهرماه امسال با انتخاب هیات مدیره به عنوان مدیرعامل سایپا انتخاب شده بود و صد روز بعد برکنار شده بود.

عمر کوتاه مدیریت او در سایپا، مهلتی کافی برای تغییرات در یک مجموعه بزرگ صنعتی نبود؛ خود سروش گفته بود «با ۳ ماه حضور در سایپا مسئول وضعیت خودروسازی ایران نیست و باید کسانی که ۴۰ سال در این صنعت حضور داشته و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند، جوابگو باشند.»

ماجرای خروج سروش از سایپا چه بود؟

در میان اخبار افزایش قیمت‌ها، خبری که بسیار به چشم می‌آمد، خبر افزایش قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو بود. قیمت خودروی پراید در زمانی کمتر از یکی دوماه، چیزی حدود ده تا دوازده میلیون تومان افزایش یافت. در آخرین مرحله وزارت صنعت اعلام با افزایش قیمت برخورد خواهد کرد، با این حال قیمت این خودرو شبانه افزایش یافت. پس از این اتفاق بود که خبر استعفای محمدرضا سروش مدیرعامل سایپا منتشر شد.

محمدرضا سروش درباره استعفایش گفته، اصلا استعفا نکرده و برکنار شده است. سروش گفته تصمیم برکناری‌اش هم در وزارتخانه شده و ارجاع مساله به هیات مدیره سایپا، با هدف فرار از مسئولیت مطرح شده است.

سروش گفته همه تصمیمات زیر نظر رضا رحمانی وزیر صنعت گرفته شده و او در حال مدیریت سیاسی و روانی صنعت کشور است. 

محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع مجلس به رویداد۲۴ گفته دلیل اصلی برکناری سروش از شرکت سایپا هنوز مشخص نشده است اما سازوکار به گونه‌ای است که قرار نیست مجلس هم به ماجرا ورود کند.

قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در یک بازه زمانی افزایش یافته بود، با این حال در اتفاقی عجیب تنها مدیرعامل سایپا برکنار شد و مدیرعامل ایران خودرو در سمت خود باقی ماند. اینکه تغییرات تنها به سایپا رسیده، این شائبه را بیشتر می‌کند که این تغییرات کاملا مهندسی شده بود تا بتواند وزارت صنعت را در نقش قهرمان مبارزه با افزایش قیمت خودرو معرفی کند.

سروش درباره افزایش قیمت‌های سایپا گفته بود مصوبه افزایش قیمت با امضای رضا رحمانی بوده و حتی رحمانی امضای چندین وزیر را برای اجرای آن گرفته بود و بحث اولتیماتوم به خودروسازان نمایشی و مهندسی روانی بوده؛ گویی محمدرضا سروش سرخود قیمت پراید را افزایش داده و حالا با ورود وزیر و برکناری مدیرعامل سایپا مساله حل شده است.

سروش گفته بود اصلا فرض کنید قیمت پراید را من افزایش داده‌ام. اکنون که من برکنار شده‌ام، آیا وزیر صنعت حاضر است قیمت پراید به قبل برگرداند؟ یقین داشته باشید چنین نخواهند کرد و شخص وزیر طرفدار افزایش قیمت خودرو‌های داخلی است.

اینکه چرا مدیرعامل سایپا برکنار شد و مدیرعامل ایران خودرو برکنار نشد، سوالی است که از منصوری عضو کمیسیون صنایع پرسیده‌ایم. او گفته مسئولان وزارت صمت باید به این سوال پاسخ دهند چراکه موضوع مهمی است.

فعالان صنعت خودرو و مردم گلایه‌های بسیاری از مدیریت کنونی در ساختار صنعتی کشور دارند. از نحوه پیش فروش خودرو و کیفیت آن گرفته تا بدهی‌های معوق قطعه‌سازان و نحوه واردات، انتقادهایی است که به وزارت صنعت وارد است. طبیعی است در این میان وزارت صنعت باید نقش قهرمان داستان را بازی کند؛ چه راهی بهتر از یک برکناری شبانه، و البته بدون دستکاری و تغییر تصمیم قبلی.

حقیقت آن است که اگر رحمانی به ادعایش ایمان دارد، بهتر است قیمت خودرو را کاهش دهد. منصوری نماینده مجلس نیز به رویداد۲۴ گفته «وزیر صنعت برای کاهش قیمت خودرو اختیارات کافی دارد.» آنگونه که سروش گفته، بعید است قیمت خودرو کاهش یابد چون اصلا قرار نیست این اتفاق بیفتد. روزهای آینده با تعیین قیمت خودروهای سایپا توسط وزیر صمت، بهتر مشخص خواهد شد که پشت پرده برکناری مدیرعامل سایپا چه بوده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان