تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
مدیرکل تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد تشریح کرد؛

دریافت حقوق و مزایای بازنشستگی برای زنان خانه‌دار

اصلاح نظام‌های مستمری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل سیاست‌گذاری در حوزه تأمین اجتماعی در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه مطرح بوده است.
یک فرصت ویژه برای زنان خانه‌دار/ دریافت حقوق و مزایای بازنشستگی
رویداد۲۴ امروزه به‌ویژه از سال ۲۰۱۵ مباحثه‌ها درباره طرح‌های مستمری نشان می‌دهد تأثیرات ناشی از افزایش رشد روند سالمندی جمعیت، افزایش امید به زندگی و کاهش نرخ باروری و شوک‌های اقتصادی، پایداری سیستم‌های مستمری را در بسیاری از کشور‌ها با چالش‌های جدی روبه رو کرده است. از سوی دیگر افزایش سالمندی جمعیت، موجب افزایش نرخ وابستگی نظام مستمری می‌شود. برای مثال، بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان ملل، جمعیت ۶۵ ساله و بالاتر جهان از ۸ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۱۸ درصد در سال ۲۰۵۰ خواهد رسید و در کشور‌های عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، جمعیت مذکور از ۱۶ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۲۷ درصد در سال ۲۰۵۰ خواهد رسید. علاوه بر سالمندی جمعیت، نوع سیستم مستمری و تناسب میان حق‌بیمه‌های پرداختی توسط اعضا و مزایای تعلق گرفته به آن‌ها در دوران بازنشستگی نیز در پایداری نظام مستمری دارای اهمیت زیادی است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد، برخورداری از مواهب سیاست‌های اجتماعی به ویژه بیمه‌های اجتماعی را حق بانوان می‌داند و می‌گوید: زنان وظایف مهمی، چون مدیریت خانه و مراقبت و تربیت فرزندان را بر عهده دارند ونقش آنان در توسعه جامعه بر کسی پوشیده نیست؛ در حالی که از حقوق و درآمد مشخص و رسمی برخوردار نیستند.

به گفته عباس نورمحمدی، اکثریت زنان به دلیل اینکه بیرون از دایره اشتغال رسمی و بازار کار هستند، از پوشش بیمه اجتماعی برخوردار نیستند و این امر، مخاطرات مربوط به آنان را در صورت پیش آمدن شرایطی، چون طلاق افزایش می‌دهد؛ بنابراین امروزه زنان در همه جای دنیا نیاز مبرم به حمایت‌های اجتماعی به ویژه بیمه تامین اجتماعی دارند.

وی می‌افزاید: با وجود آنکه مزایای مبتنی بر مشارکت با پرداخت سهم بیمه برای همه شاغلان در نظر گرفته شده است، اما به دلیل اینکه دسترسی زنان به بازار کار محدودتر است، زنان کمتری در مقایسه با مردان، شرایط و امکان برخورداری از این مزایا را دارند و دستر سی آنان به مزایای تامین اجتماعی محدودتر است.

مدیرکل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد اضافه می‌کند: بیمه‌های اجتماعی فراگیر در قالب نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و با هدف پوشش بیمه‌ای مشاغل غیررسمی، خویش فرمایان، زنان خانه دار و سایر گروه‌هایی که مشمول بیمه‌های اجتماعی نیستند طراحی شده است و انتظار می‌رود با اجرای مطلوب آن، شاهد بیشترین تاثیرگذاری در جهت تامین امنیت معیشتی زنان و جلوگیری از فقر آنان باشیم.

وی مشمولان قانون بیمه زنان خانه دار را زنان و دختران دارای ١٨ تا ٥٠ سال سن بیان می‌کند و می‌گوید: کسانی که بالاتر از ٥٠ سال سن دارند نیزدر صورت داشتن سابقه بیمه پردازی، این سابقه به حداکثر سن آنان افزوده می‌شود. به عنوان مثال، چنانچه فردی ٥٤ ساله باشد و چهار سال نیز سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، می‌تواند از بیمه زنان خانه دار بهره‌مند شود. البته زنان خانه داری که حداقل ١٠ سال سابقه بیمه پردازی داشته باشند، بدون لحاظ شرایط سنی می‌توانند نسبه به ارایه درخواست و انعقاد قرارداد اقدام کنند.

بیمه زنان خانه‌دار

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بانوان به عنوان اصلی‌ترین رکن هر خـانواده، نگرانی از تأمین نیاز‌های مادی خود در آینده است. سازمان تامین اجتماعی به پاس ارج نهادن به زحمات بانوان کشورمان نسبت به طراحی بیمه زنان خانه دار اقدام کرده است. در این مطلب سعی داریم اطلاعات جامعی را درباره این بیمه و شرایط لازم برای دریافت آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

از نظر قانون تأمین اجتماعی، همه زنان خانه‌دار مشمول بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد هستند. اگر قصد دارید تحت عنوان زنان خانه‌دار، بیمه شوید و مستمری دریافت کنید، کافی است به یکی از شعب سازمان تأمین اجتماعی شهرتان مراجعه کنید و به‌صورت خود اظهاری، قرارداد ببندید و حق بیمه پرداخت کنید، تا تحت پوشش بیمه قرار بگیرید.

بیمه زنان خانه‌دار مناسب چه کسانی است؟
اگر شاغل نیستید، اگر استقلال مالی برای‌تان مهم است و یا اگر رابطه استخدامی و مزدبگیری با کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی ندارید، می‌توانید از این نوع بیمه و مزایای آن استفاده کنید. اگر مدتی را جایی شاغل بودید و چند سالی سابقه پرداخت حق بیمه دارید، اما این سابقه را ادامه ندادید تا بتوانید بارنشسته شوید، می‌توانید به راحتی با بیمه زنان خانه‌دار سابقه‌تان را ادامه دهید.

شرایط بیمه تامین اجتماعی زنان خانه دار:
۱- زنان خانه داری که کمتر از ۵۰ و بیشتر از ۱۸ سال سن دارند، می‌توانند نسبت به انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه دار اقدام نمایند. در صورتی که سن متقاضی هنگام انعقاد قرارداد بیش از سن ۵٠ سال باشد، در صورتی درخواست وی پذیرفته می‌شود که معادل هر سال سن مازاد بر ۵٠ سال دارای سابقه پرداخت حق بیمه قبلی باشد.
به طور مثال در صورتی که متقاضی ۵۴ سال سن در زمان درخواست قرارداد بیمه داشته باشد، باید دارای ۴ سال سابقه پرداخت حق بیمه قبلی باشد.
۲- در صورتی که قبل از انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه دار، سابقه بیمه داشته باشید؛ کلیه سوابق قبلی نیز هنگام بازنشستگی مورد محاسبه قرار می‌گیرد.
۳- به این گروه از بیمه‌شدگان تعهدات کوتاه مدت همانند کمک هزینه ازدواج، هزینه ایام بیماری و بارداری تعلق نمی‌گیرد. اما سایر امتیاز‌های سازمان تامین اجتماعی از جمله از کار افتادگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی در صورت تعیین آن در قرارداد، پرداخت حقوق بازنشستگی و بهره مندی از امتیاز‌های دفترچه درمانی در صورت واریز حق سرانه درمان (حق سرانه درمان برای هر نفر در سال ۹۷، ۴۴ هزار تومان است) به آنان تعلق می‌گیرد.
۴- در این نوع بیمه افراد واجد شرایط می‌توانند با داشتن ۵۵ سال سن تمام و ٢٠ سال سابقه پرداخت حق بیمه از بازنشستگی و دریافت مستمری سازمان تامین اجتماعی بهره‌مند شوند.
۵- متقاضی بیمه زنان خانه‌دار در صورتی که پدر خانواده فاقد پوشش بیمه‌ای باشد، می‌تواند با پرداخت حق سرانه درمان فرزندان خود را بیمه درمانی نماید.
۶- در این نوع از بیمه فرانشیز بیمه برای خدمات درمانی بستری ۱۰ درصد و برای خدمات پزشکی سرپایی ۳۰ درصد است.

شرایط بازنشستگی بیمه زنان خانه‌دار
۱- بازنشستگی با ۵۰ سال سن و ۳۰ سال سابقه
۲- داشتن ۳۵ سال سابقه بدون شرط سن
۳- داشتن ۵۵ سال سن با حداقل۱۰ سال سابقه متناسب با سنوات پرداخت حق‌بیمه؛ در این حالت بیمه‌شده می‌تواند با ۱۰ سال سابقه و بیشتر، درخواست بازنشستگی کند که مستمری وی به میزان سنوات پرداخت حق‌بیمه خواهد بود.
۴- بانوانی که سن آن‌ها به ۵۵ سال رسیده، ولی زیر ۱۰ سال سابقه دارند، می‌توانند با پرداخت حق‌بیمه سنوات کسری تا ده سال سابقه، با ده روز حقوق بازنشسته شوند که در این صورت نیز چنانچه حقوق آن‌ها از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار کمتر باشد، ترمیم نخواهد شد.

محاسبه حقوق بازنشستگی

اگر قصد دریافت بیمه تأمین اجتماعی زنان خانه‌دار را دارید و قبلاً هیج سابقه بیمه‌ای نداشتید، حق انتخاب دارید! می‌توانید دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه خود را بین حداقل و حداکثر حقوق مصوب شورای عالی کار انتخاب کنید. حق‌بیمه‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید به شرح زیر است:
بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی (۱۲ درصد): در این حالت در صورتی که بیمه‌شده به سن بازنشستگی برسد، ماهانه حقوق یا مستمری بازنشستگی از تامین اجتماعی دریافت خواهد کرد و چنانچه بعد از بازنشستگی فوت کند به خانواده اش هم مستمری تعلق می‌گیرد، اما اگر پیش از بازنشستگی فوت کند، مستمری به بازماندگانش تعلق نمی‌گیرد.
بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی (۱۴ درصد): در این حالت علاوه بر حقوق بازنشستگی، در صورت فوت بیمه شده قبل و بعد از بازنشستگی، مستمری به خانواده او تعلق می‌گیرد.
بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و ازکارافتادگی (۱۸ درصد): در این حالت علاوه بر پرداخت مستمری به خانواده در صورت فوت بیمه شده قبل و بعد از بازنشستگی، از کارافتادگی و خدمات درمانی نیز به بیمه‌شده تعلق می‌گیرد.

مبلغ پرداختی بیمه زنان خانه دار:
حق بیمه پرداختی در بیمه زنان خانه دار از طریق فرمول زیر محاسبه می‌شود:
مبلغ حق بیمه یک ماهه = نرخ انتخابی سهم بیمه شده * مدت یک ماه (٣١ و ٣٠ روزه) * حداقل دستمزد روزانه در سال مورد نظر
حداقل دستمزد روزانه در سال مورد نظر هر ساله توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تعیین می‌شود که برای سال ۹۷ برابر است با ۳۷۰۴۲۳ ریال

نرخ انتخابی سهم بیمه شده:

بیمه شده هنگام عقد قرارداد بیمه می‌تواند به انتخاب خود یکی از سه نرخ ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد را انتخاب نماید.
همانطور که در بالا توضیح داده شد، میزان پوشش بیمه در هر یک از سه نرخ ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد متفاوت است.
به عنوان مثال با توجه به دستمزد سال ۹۷ مبلغ حق بیمه یک ماه فردی با نرخ انتخابی ۱۲ درصد در ماه‌های سی روزه حدود ۱۳۳ هزار تومان است.

مدارک لازم بیمه زنان خانه‌دار
اگر به یکی از شعبه‌ها یا کارگزاری‌های رسمی تأمین اجتماعی مراجعه کردید، حتماً شناسنامه و کارت ملی و کپی آن‌ها و عکس ۳*۴ همراهتان باشد؛ و در آخر فرم بیمه زنان خانه‌دار را درشعبه تانین اجتماعی پر کنید. اگر دفترچه بیمه هم می‌خواهید، گزینه درمان را انتخاب کنید.
در اینجا لازم است بدانید اگر سوابق بیمه دارید، حتما به شعبه یا کارگزاری تامین اجتماعی بگویید.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
راضیه السادات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
1
8
سلام زن خانه دار که بیمه تامین اجتماعی هست و فرزندان بالای 18 سال داشته باشد اگر قبل یا بعد از بازنشستگی فوت نماید ایا به فرزندان و شوهرش مستمری تعلق می گیرد؟ اگر چیزی به خانوادش نمیدن پس این همه سال که حق بلیمه پرداخت کرده کجا میره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
گفتن که تعلق میگیره
Baran
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
0
2
سلام امکانش هست به طور واضح مبلغ دریافتی بازنشستگی زنان خانه دار در سال ۹۹ یا ۹۸ رو لطف کنید بگید که متوجه بشیم مبلغ دریافتی یک ماهشون دقیقا چقدر هستش؟(یک میلیونه دومیلیونه) از نحوه محاسبات متوجه نشدم کسی با ۲۰ سال واریز وجه بیمه زنان خانه دار با حداکثر واریزی ۱۸٪ دریافتیشون امسال یا سال گذشته چقدر بوده؟
ممنون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
جواب این سوالو کسی نمیدونه. من یک هفته است که پیگیرم
نظرات شما
پیشخوان