تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۷
پیشنهاد شورای نگهبان برای تغییر انتخابات مجلس؛

انتخابات به صورت «تناسبی» برگزار شود / برای حضور در مجلس، «وزن» هر ائتلاف سنجیده می‌شود

در صورت برگزاری انتخابات به صورت تناسبی این گونه نخواهد بود که برخی از نمایندگان با دو میلیون رأی به مجلس وارد شود و نماینده ای که یک میلیون رأی به دست آورده امکان حضور در مجلس نداشته باشد.

رویداد۲۴ احمد علیرضا بیگی با انتقاد از طرح استانی شدن انتخابات گفت: نماینده شورای نگهبان ایراداتی را به این طرح وارد کرد و در جلسه کمیسیون شوراها مدل تناسبی را برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد.

وی  افزود: شورای نگهبان بر روی مدل حداکثری بر روی برنامه مجلس کار می کند و کمیسیون شوراها به دنبال مدل حداکثری با مقیاس استانی است.

عضو کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس با بیان اینکه طرح شورای نگهبان به عدالت نزدیک تر است، افزود: در صورت برگزاری انتخابات به صورت تناسبی این گونه نخواهد بود که برخی از نمایندگان با دو میلیون رأی به مجلس وارد شود و نماینده ای که یک میلیون رأی به دست آورده امکان حضور در مجلس نداشته باشد.

وی اظهار داشت: طبق این طرح، ثبت نام نامزدهای انتخابات به صورت حزبی و ائتلافی صورت می گیرد و متناسب با ائتلافی که صورت گرفته وزن آنها سنجیده می شود و امکان حضور ائتلاف های مختلف در انتخابات وجود خواهد داشت.

علیرضا بیگی گفت: برگزاری انتخابات به صورت استانی و یا مدل مورد نظر شورای نگهبان به صورت تناسبی مستلزم این است که انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود.

این نماینده مجلس تأکید کرد: شورای نگهبان باید نرم افزار مورد نظر وزارت کشور را بپذیرد تا انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود.

وی گفت: مدل شورای نگهبان بر روی عدالت تأکید بیشتری دارد اما دارای محاسبات پیچیده ای است که نیازمند طراحی نرم افزار جامع برای برگزاری انتخابات است و ضرورتاً انتخابات باید به صورت الکترونیکی برگزار شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان