تاریخ انتشار: ۰۶:۰۹ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

پایان تعطیلی دولت آمریکا تا سه هفته/ ترامپ از کنگره چه می‌خواهد؟

برای ترامپ فرقی نمی‌کند تعطیلی دولت آمریکا باعث کاهش رشد اقتصادی شود یا مردم در تنگنا قرار بگیرند، آنچه برای او اهمیت دارد، دریافت پنج میلیارد دلار هزینه برای ساخت دیوار حائل است.

تعطیلی دولت آمریکا

رویداد۲۴ هر اقدامی از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بر می‌‌آید؛ او رو در روی هرکسی که با او مخالف باشد، می‌ایستد؛ فرقی نمی‌کند حلقه مشاورانش باشد یا اعضای گروه برجام یا دموکرات‌های کنگره. ماجرای رویارویی ترامپ و رهبران کنگره آمریکا آخرین اقدام عجیب رئیس جمهور آمریکا بود؛ اقدامی که بیش از یک ماه دولت آمریکا را به تعطیلی کشانده است.

آنگونه که دونالد ترامپ اعلام کرده توافقی آماده شده که کاخ سفید و رهبران دموکرات‌های کنگره بتوانند مذاکره درباره حفاظت از مرز‌های آمریکا را ادامه دهند. دونالد ترامپ خواستار بودجه پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری برای ساخت دیوار در مرز مکزیک شده اما کنگره با این رقم مخالفت کرده است. ترامپ تهدید کرده اگر کنگره تا ۳ هفته‌ای که قرار است دولت آغاز به کار کند، به نتیجه‌ای نرسند، دولت را دوباره تعطیل خواهد کرد.

اقتصاددانان آمریکا گفته‌اند تعطیلی دولت، تاثیر منفی قابل‌توجهی بر رشد اقتصادی آمریکا در ربع اول سال ۲۰۱۹ خواهد داشت. اکثر این اقتصاددانان در یک نظرسنجی شرکت کرده بودند و برآورد بررسی‌های آنها احتمال کاهش ۰/۳ درصدی رشد اقتصادی در سال جدید میلادی را نشان می‌داد.

تعطیلی دولت آمریکا و احتمال کاهش رشد اقتصادی و البته مهمتر از همه تصمیمات فراقانونی دونالد ترامپ، عاملی بود که کنگره به دنبال استیضاح او باشد. نانسی پلوسی گفته بود ترامپ برای دریافت بودجه ساخت دیوار حائل میان آمریکا و مکزیک گروگان‌گیری کرده است.

چاک شومر سناتور دموکرات کنگره آمریکا گفته دموکراسی آمریکایی به روش ترامپ کار نمی‌کند زیرا ما با داد و بیداد حکومت نمی‌کنیم. هیچ رییس جمهوری نباید با مشت روی میز بکوبد و بگوید یا به روشی که من می‌گویم عمل کنید یا دولت را تعطیل می‌کنم و به میلیون‌های آمریکایی که از آن‌ها به عنوان اهرم استفاده کرده‌ام آسیب می‌زنم.

فعالیت دولت آمریکا در حالی مجددا آغاز خواهد شد که امکان تعطیلی دوباره آن وجود دارد؛ چه آنکه بعید نیست اگر خواسته‌های ترامپ برآورده نشود، ترامپ به جز تعطیلی دولت، تصمیم سخت‌تری دیگری بگیرد. تحلیلگران سیاسی آمریکا گفته‌اند برای ترامپ فرقی نمی‌کند رشد اقتصادی کاهش یابد یا مردم در تنگنا قرار بگیرند، آنچه برای او اهمیت دارد، دریافت پنج میلیارد دلار هزینه برای ساخت دیوار حائل است.

نیویورک تایمز در مطلبی به قلم گیل کالینز نوشته ترامپ، مایک پنس را به عنوان معاون اول خود معرفی کرده و می‌داند تمام دموکرات‌ها با او مشکل دارند، اما او در این مقام گذاشته شده تا کسی جرات نکند در فکر استیضاح ترامپ باشد چون همه می‌دانند مایک پنس تندروتر از ترامپ است.

تعطیلی (SHUTDOWN) دولت آمریکا به این معناست که دولت فدرال ایالات متحده به دلیل عدم تصویب بودجه همه خدمات خود را جز خدمات بخش‌های حیاتی متوقف می‌کند و مادام که توافق بر سر تصویب بودجه – در کنگره - حاصل نشود این تعطیلی ادامه می‌یابد.

از سال ۱۹۷۶ بدین سو ۱۸ مرتبه اختلافات بین قوه مجریه (کاخ سفید) و قوه مقننه آمریکا (کنگره) بر سر تصویب بودجه در موعد مقرر، سبب تعطیلی موقت دولت آمریکا شده که در ۸ مورد تعطیلی به اندازه‌ای بوده – دستکم یک روز کاری- که منجر به اعطای مرخصی اجباری به کارکنان دولت فدرال شده و در باقی موارد ساعت‌هایی به طول انجامیده است.

در صورت تعطیلی دولت، بیشتر نهاد‌ها و ادارات دولتی تعطیل می‌شوند به جز نهاد‌هایی چون: پلیس، نیرو‌های مسلح، سازمان زندان‌ها، مدیریت ترافیک هوایی، خدمات پزشکی فدرال، آتش‌نشانی، پست و سرویس ملی آب و هوا.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان