تاریخ انتشار: ۱۵:۴۳ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

چرا باید از «عفو گسترده» زندانیان استقبال کرد؟ / هزینه ۱۳ هزار میلیارد تومانی زندانیان در سال

قرار است به زودی شاهد «عفو گسترده» زندانیان در کشور باشیم، اما چرا باید از این خبر علاوه بر ابعاد اجتماعی و فرهنگی آن، حداقل به لحاظ صرفه اقتصادی و کاهش هزینه‌های دولت خوشحال بود؛ این پاسخی که آن را در ادامه گزارش می‌خوانید.
چرا باید از «عفو گسترده» زندانیان استقبال کرد؟ / هزینه ۱۳ هزار میلیارد تومانی زندانیان در سال
رویداد۲۴ رئیس قوه قضائیه روز پنجشنبه در نشست روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور و دادستان‌های مراکز استان‌ها خبر از «عفو گسترده» در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی داد و گفت: «باید این باور در همه ما نهادینه شود که افزایش زندانی به نفع کشور نیست. البته در اینجا یک خبر خوش هم بدهم و آن اینکه طی عرایضی که خدمت مقام معظم رهبری داشتیم، بنا شد در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی عفوی معیاری گسترده‌تر از گذشته داشته باشیم که این موضوع در حال بررسی است. انشاءالله تعداد قابل توجهی از زندانیان، مورد عفو قرار خواهند گرفت. البته آن استثنا‌هایی که در عفو‌های دیگر وجود دارد برای این عفو جدید نیز مطرح می‌شود، اما تلاش ما این است که با انجام بررسی‌های دقیق، تعداد بیشتری مشمول شرایط شوند و با توجه به موافقت رهبر معظم انقلاب با اصل موضوع، انشاءالله به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد.».

اما چرا باید از این خبر خوب استقبال کرد؟ برابر آخرین آمار‌های ارائه شده اگر کل هزینه‌های مربوط به سازمان زندان‌ها را که شامل نیروی انسانی (رئیس زندان، دادستان امور زندان، نگهبان و…) هزینه‌های رایج (غذا، پوشاک، مکان و…) را محاسبه کنیم به رقم ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هر زندانی در ماه می‌رسیم. این رقم هزینه‌ای است که هر زندانی در ماه به کشور تحمیل می‌کند.

برابر آمار‌ها هم‌اکنون ۲۴۰ هزار زندانی در کشور وجود دارد که با احتساب هزینه ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی برای هر زندانی به رقمی بالغ بر ۱.۰۸۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ (بیش از یک هزار میلیارد تومان) در ماه می‌رسیم که این عدد در سال به ۱۲.۹۶۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ (در حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان) می‌رسد.

اهمیت این آمار و ارقام از آنجایی بیشتر می‌شود که بدانیم بودجه محیط زیست در سال جاری، ۲۵۴ میلیارد تومان بوده که قرار است با افزایش ۴۷ درصدی به ۳۷۳ میلیارد تومان در سال ۹۸ افزایش یابد. یا در مثالی دیگر اعتبارات وزارت آموزش و پرورش در سال جاری، ۴۳ هزار تومان بود که این رقم در لایحه بودجه ۹۸ از سوی دولت ۴۵ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده است.
چرا باید از «عفو گسترده» زندانیان استقبال کرد؟ / هزینه ۱۳ هزار میلیارد تومانی زندانیان در سال
بر اساس داده‌های استخراج شده فوق، باید از کاهش آمار زندانیان و تقویت سیاست‌های حبس‌زدایی از قوانین و مقررات و نیز اجرای الگو‌ها و متد‌های روز در مسئله نظارت بر زندانیان، خارج از محیط زندان با استفاده از ابزار‌ها و تکنولوژی‌های روز استقبال کرد و به جای آن، سرانه دانش‌آموزی، محیط زیست، فرهنگ، ورزش و این قبیل امور را افزایش داد که خود این مسئله خواه ناخواه باعث کاهش جمعیت زندان‌ها خواهد شد.
منبع: اقتصاد24
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
0
0
اخرش قوه قضائیه اداره شخص میشه که شکایها رو هم قبول نمیکنه
نظرات شما
پیشخوان