تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
مستخدمین حسینی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

تغییرات نرخ ارز با اراده دولت انجام می‌شود/ ذخیره‌سازی ارزهای خانگی همچنان ادامه دارد

سال گذشته میزان ارز در اختیار مردم ٢٠ میلیارد دلار بوده است. پیش بینی می‌شود اکنون نزدیک به ٣٠ میلیارد دلار ارز در خانه‌ها نگهداری می‌شود، علت تمایل مردم به خرید و نگهداری ارز استفاده از سود حاصل از نوسان‌های ارزی و همچنین حفظ ارزش دارایی‌های آنهاست.

تغییرات نرخ ارز با اراده دولت انجام می‌شود/ ذخیره‌سازی ارزهای خانگی همچنان ادامه دارد

رویداد۲۴ با آغاز دور دوم تحریم‌های ایران از سوی ایالات متحده آمریکا در سیزدهم آبان ماه سال جاری بسیاری منتظر برهم خوردن تعادل بازار و افزایش قیمت‌های هیجانی در این بازار بودند.

قیمت دلار در این مدت دچار نوسان‌های زیادی شد و شاهد رشد قیمت دلار تا ۲۰ هزار تومان بودیم که پس از آن با دخالت بانک مرکزی به حدود ۱۴ هزار تومان کاهش یافت، برخی از کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند با ادامه این روند و مداخله بانک مرکزی نرخ دلار به کمتر از حدود ۱۰ هزار تومان برسد و گفته می‌شود طبق تجربیات اقتصاد کشور تاب و توان نرخ‌های بیشتر از ۸ یا ۹ هزار تومان را ندارد.

جو روانی در زمان افزایش بهای دلار در بازار موجب شد مردم به خرید‌های هیجانی طلا و دلار رو بیاورند که این اقدام خود عاملی برای افزایش قیمت و برهم خوردن جو روانی شد.

اگر سال گذشته میزان ارز در اختیار مردم ٢٠ میلیارد دلار بوده پیش بینی می‌شود که اکنون نزدیک به ٣٠ میلیارد دلار ارز در اختیار مردم در خانه نگهداری می‌شود، علت تمایل مردم به خرید و نگهداری ارز استفاده از سود حاصل از نوسان‌های ارزی و همچنین حفظ ارزش دارایی‌های خود است که گفته می‌شود بی اعتمادی مردم به شبکه بانکی و دولت علت ذخیره‌سازی ارز خانگی بوده است.

با افزایش نرخ دلار در ابتدای مهر ماه بازار‌های موازی طلا و ارز همسو با افزایش نرخ‌ها درگیر گرانی شدند، اما اکنون با نزول قیمت‌ها و رسیدن قیمت دلار به محدوده ۱۲ هزار تومان سایر بازارها خود را درگیر این نرخ‌ها نکرده‌اند و قیمت کالاها کم نشد این در حالی است که در ماه‌های اخیر و با توجه به کاهش شدید ارزش پول مشکلات زیادی برای مردم ایجاد شد، اما برای ساماندهی بازار‌های موازی ارز و طلا هنوز اقدام اساسی صورت نگرفته است، ضمن آنکه نوسان‌های نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی بسیاری از واحد‌های تولیدی کشور را نابود کرده و بر آمار بیکاری افزوده است.

حیدر مستخدمین حسینی به رویداد۲۴ می‌گوید: اقتصاد ایران، اقتصادی بیمار است که باید تحت معالجه قرار گیرد و نمی‌توان به حال خود رهایش کرد. در این مقطع برخی از کارشناسان می‌گویند دلار را باید به بازار بسپاریم تا نرخ آن مشخص شود؛ این در حالی است که این حرف اصلا درست نیست، زیرا ما در حوزه ارزی بازاری نداریم تا نرخ‌ها در آن مشخص شود بلکه باید در این بخش اصلاح ساختار داشته باشیم.

او ادامه می‌دهد: ارز یکی از متغیر‌های اقتصادی است و بازار هم تعریف خاص خود را دارد که هم عرضه کنندگان و هم تقاضا کنندگان دور هم جمع می‌شوند تا تحت شرایطی قیمت‌ها را تعیین کنند.

مستخدمین حسینی می گوید: عمده ارز در کشور در اختیار دولت است و با توجه به اینکه دولت نفت می‌فروشد و درآمد آن در اختیار دولت قرار دارد و با رهبری سازمان برنامه و بودجه این ارز بین خزانه و سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف توزیع می‌شود، حال با این تفاسیرچگونه می‌توان آن را در اختیار بازار قرار داد؟

مشاور وزیر پیشین اقتصاد می‌گوید: در ایران دولت و بانک مرکزی مسئولیت سیاست‌های ارزی را در اختیار دارند و هرگاه که نرخ ارز افزایش پیدا کرده این اقدام از سوی دولت انجام شده و با اراده و حکم دولت بوده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت دلار ، بازار ارز
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
محسن
|
Netherlands
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
0
1
اقتصاد بیمار است اما طبیب حاذق نیست یا بکار نمیگیرند چشم شما به اندوخته مردم است تا ان را از چنگ مردم در نیاورید ول کن نیستید نفت هم که فروشش معلوم است و تولید رو به موت نکند تو را به خدا حرکتی اقتصادی برای نجات اقتصاد انجام بدید همه نشستند ببینند چه میشه یا چطور می توانند وضع مالی خود را بهبود بخشند از اب گل الود ماهی بگیرند چشم اناز روشنی از این ادما برای مملکت نیست
نظرات شما
پیشخوان