تاریخ انتشار: ۱۷:۲۵ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
مقام سابق آمریکایی:

کنفرانس ورشو هیچ دستاورد نخواهد داشت

«مارک فیتزپاتریک» معتقد است کنفرانس ورشو هیچ دستاورد عملی علیه ایران نخواهد داشت و رئیس جمهوری آمریکا مانند نشست ضدایرانی شورای امنیت منزوی می‌شود.

کنفرانس ورشو هیچ دستاورد نخواهد داشت

رویداد۲۴ مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده، در جریان سفر اخیر خود به خاورمیانه از برگزاری این کنفرانس در سطح وزرا با عنوان «پیشبرد آینده‌ای با صلح و ثبات در خاورمیانه» خبر داد. این کنفرانس در روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن برگزار خواهد شد.

پس از آنکه «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صراحتا اعلام کرد در کنفرانس ضد ایرانی ورشو شرکت نمی کند روسیه نیز موضع مشابهی را در خصوص این کنفرانس اتخاذ کرد و برخی رسانه ها نیز اعلام کردند که برخی از دیپلمات‌های اروپایی گمان می‌کنند که احتمال دارد این نشست لغو شود.

علاوه بر آن «جاناتان کوهن» نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل متحد هم، احتمالا در واکنش به انصراف شماری از کشورها از شرکت در این نشست، گفت قرار نیست نشست ورشو به محلی برای «بدنام کردن ایران» بدل شود، بلکه صرفا به چالش‌های پیش روی غرب آسیا می‌پردازد.

دیپلمات‌ها می‌گویند وزارت خارجه لهستان از وزرای خارجه اتحادیه اروپا خواسته در کنفرانس ورشو شرکت کنند، اما دیپلمات‌های اروپایی گمان می‌کنند که ممکن است به واسطه میزان مشارکت اندک کشورها یا حضور آن‌ها با مقام‌های رده پایین، پمپئو در دقیقه ۹۰ این نشست را لغو کند.

در خصوص این کنفرانس گفتگویی با « مارک فیتزپاتریک» تنظیم نموده‌ایم که در ادامه می‌آید. «فیتزپاتریک» معاون اسبق وزارت خارجه امریکا و مدیر فعلی برنامه خلع سلاح و منع اشاعه موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک (IISS) است.

*ایالات متحده امریکا از برگزاری کنفرانسی در خصوص ثبات در خاورمیانه در ورشو لهستان خبر داده است. از ابتدای طرح این کنفرانس شاهد نوعی ابهام در عنوان این کنفرانس بودیم. اول عنوان این کنفرانس تهدیدات ایران عنوان شده بود ولی بعداً اعلام شد موضوع ایران بخشی از این کنفرانس است. «جاناتان کوهن» نماینده موقت ایالات متحده امریکا در سازمان ملل نیز اخیراً اعلام کرده است که قرار نیست این کنفرانس محلی برای بد نام کردن ایران باشد. به نظر شما اساساً هدف از برگزاری این کنفرانس و دلیل این تغییر نام چیست؟

نام و عنوان کنفرانس زمانی تغییر کرد که مشخص شد که تعداد معدود و محدودی از کشورهای اروپایی در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.

در واقع وقتی مشخص شد این کنفرانس جنبه ضد ایرانی دارد فقط تعدادی محدودی از کشورهای اروپایی برای شرکت در آن اعلام آمادگی کردند.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه ایالات متحده امریکا باید این موضوع را قبل از اینکه نام کنفرانس را اعلام کند درک می کرد.

*فرض کنیم این کنفرانس مطابق اعلام ابتدایی یک کنفرانس ضد ایرانی باشد. با این وجود مشارکت کشورهای اروپایی در این کنفرانس چه آثاری بر برجام خواهد گذاشت؟

این کنفرانس هر ماهیتی داشته باشد و نام آن هر چه باشد، مشارکت کشورهای اروپایی به هر میزان و در هر سطحی هم که باشد مانع حمایت قوی آنها از برجام نخواهد شد.

اما به هر حال عنوان و اسم این کنفرانس آثار و نتایج گمراه کننده ای می تواند داشته باشد و عاقلانه این است که عنوان آن تغییر کند.

*آیا تصور نمی کنید مشارکت کشورهای اروپایی در کنفرانس ورشو به نوعی پیروی آنها از سیاستهای ترامپ در خصوص ایران ارزیابی می شود که می تواند آثار بدی هم بر کانال مالی ویژه اروپا با ایران موسوم به SPV بگذارد؟

نه؛ مشارکت کشورهای اروپایی در این کنفرانس اثری بر تعهد آنها در خصوص کانال مالی(SPV) با ایران ندارد. اما مشارکت کشورهای اروپایی به معنای این خواهد بود که به تقاضا و درخواست ترامپ پاسخی داده باشند.

باز تأکید می کنم این کنفرانس تأثیری بر کانال مالی ویژه اتحادیه اروپا با ایران نخواهد داشت و این کانال مطابق برنامه ریزی صورت گرفته پیش خواهد رفت؛ اگرچه عملیاتی شدن این کانال مالی با تأثیر هم همراه بوده است.

*آیا کنفرانس ورشو دستاوردهای عملی برای بانیان آن خواهد داشت؟

تصور نمی کنم کنفرانس ورشو دستاوردهای عملی علیه ایران داشته باشد. این کنفرانس نیز سرنوشتی مانند نشست شورای امنیت پیدا خواهد کرد که ترامپ قصد داشت آنرا در اواخر فصل پاییز علیه ایران برگزار کند که منجر به انزوای واشنگتن شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان