تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۷

چالش‌های نمایندگان بیمه/ از حضور بانفوذان بی‌سواد تا نرخ‌شکنی نمایندگان

به اعتقاد کارشناسان صنعت بیمه، نرخ‌شکنی یکی از مهم‌ترین آفت‌های این صنعت تلقی می‎شود و بسیاری از نمایندگان بیمه این نرخ‌شکنی‌ها و رقابت‌های ناسالم را عاملی برای خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی می‌دانند.
چالش‌های نمایندگان بیمه؛ از حضور بانفوذان بی‌سواد تا نرخ‌شکنی نمایندگان متخلف
رویداد۲۴ بر اساس قانون بیمه‌گری، شرکت‌های بیمه، نمایندگی‌ها و بازاریابان آن‌ها و کارگزاران رسمی بیمه به عنوان شبکه‌فروش، مسئول عرضه خدمات بیمه به اشخاص و بخش‌های مختلف اقتصادی هستند. این شبکه به منزله بازوی اجرایی شرکت بیمه در حوزه تبلیغات، بازاریابی و فروش، نقش مهمی در تحقق اهداف شرکت و صنعت بیمه ایفا می‌کنند که باید پرداخت کارمزد به نمایندگان بیمه بر اساس آیین‌نامه بیمه مرکزی باشد؛ این درحالی است که بعضی از شرکت‌های بیمه کارمزد نمایندگان را ناقص و یا دیرتر پرداخت می‌کنند و امروزه بیمه‌نامه در کشور به صورت غیر تخصصی فروخته می‌شود که این موضوع باعث از بین رفتن اعتماد مردم نسبت به صنعت بیمه شده است.

عدم تناسب کارمزد‌ها با نرخ تورم

در همین رابطه یکی از نمایندگان بیمه پاسارگاد در مازندران درباره برخی از مشکلات مهم نمایندگان در صنعت بیمه افزود: با وجود افزایش تورم هیچ تغییری در کارمزد نمایندگان ایجاد نشده است.

وی افزود: نمایندگان بیمه هیچ پشتوانه‌ای از طرف شرکت‌های بیمه ندارند و همه خدمات از هزینه‌های دفتری گرفته تا هزینه‌های مرتبط با مشتری‌مداری بر عهده نمایندگان بیمه است.

یک نماینده شرکت بیمه دانا نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصاد۲۴ درباره اهم مشکلات خود در صنعت بیمه اظهار کرد: مهمترین مشکلات ما، در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است به طوری که ۹ درصد به ازای هر بیمه نامه‌ها مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌شود که از مشتری گرفته و به حساب شرکت بیمه واریز می‌شود و شرکت بیمه نیز این ۹ درصد را دوباره به نمایندگان بیمه برمی‌گرداند و هر ماه در کارمزد‌ها اعمال می‌کند و ما هم یک‌جا به حساب دارایی واریز می‌کنیم که بعد از گذشت یک تا دو سال سال به عملکرد ارزش افزوده ما رسیدگی می‌کنند.

جریمه نمایندگان بیمه توسط شرکت‌های بیمه

این نماینده بیمه دانا افزود: شرکت بیمه نمایندگان خود را به علت نداشتن دفاتر قانونی و یا کمبود آن جریمه می‌کند این در حالی است که اداره مالیات بر درآمد می‌گوید نیازی به نگهداری دفاتر قانونی نیست.

مهم‌ترین مشکل صنعت بیمه نرخ‌شکنی است

یک نماینده بیمه البرز در تهران نیز در این باره گفت: مهم‌ترین مشکل ما در صنعت بیمه، نرخ‌شکنی شرکت‌های بیمه است چرا که این نرخ در تمامی شرکت‌ها یکسان نیست و بیمه‌های مختلف نرخ‌هایی را می‌دهند که منطقی و فنی نیست.

یک نماینده بیمه ایران هم نرخ‌شکنی را اساسی‌ترین مشکل نمایندگان صنعت بیمه دانست و گفت: تغییرات در بازار شخص ثالث و بازار اقتصادی صنعت بیمه را دچار مشکل کرده است. به گفته وی کارمزد شرکت بیمه طبق آیین نامه اعمال می‌شود و برای همه شرکت‌های بیمه یکسان است که شورای عالی بیمه تصویب کرده است.

این نماینده بیمه همچنین به نبود رقابت حرفه‌ای و وجود رقابت‌های ناسالم در صنعت بیمه اشاره کرد که باعث زیرسوال رفتن صنعت بیمه و خدشه‌دار کردن اعتماد مردم شده است.

به گفته وی، افزایش بی‌رویه دفاتر نمایندگی بیمه در سطح کشور، رقابت را سخت کرده و همین مسئله به رقابت‌های ناسالم برخی دفاتر نمایندگی برای پرتفوی بالا را رقم زده است.

بانفوذان بی‌سواد در صنعت بیمه

یکی دیگر از نمایندگان بیمه ایران نیز ضمن تایید این مطالب، تاکید کرد: متاسفانه برخی چهره‌های شاخص از نماینده مجلس گرفته تا سلبریتی‌های عرصه فرهنگ و هنر و ورزشکاران نیز بدون داشتن هیچگونه تخصصی وارد صنعت بیمه شده‌اند و همین مسئله باعث شده تا نمایندگان عادی بیمه رقابت سختی را برای جلب شرکت‌های بزرگ برای صدور بیمه داشته باشند و برخی شرکت‌ها و نهاد‌های بزرگ هم تمایل دارند با این افراد بانفوذ وارد مذاکره شوند تا نمایندگان عادی، چرا که می‌دانند اگر فردا روزی دچار خسارت شوند همین افراد می‌توانند با لابی‌ها و رانت‌هایی که دارند روند اخذ خسارت از شرکت‌های بیمه را برایشان تسهیل کنند.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان