تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

واردات ۲ میلیارد دلاری پتو و شامپو در سال ۹۶/ کم‌کاری وزارت صنعت یا رانت واردکنندگان؟

سال ۱۳۹۶ بیش از ۲ میلیارد دلار کالای مشابه تولید داخلی به کشور وارد شده است.

واردات ۲ میلیارد دلاری پتو و شامپو در سال ۹۶/ کم‌کاری وزارت صنعت یا رانت واردکنندگان؟

رویداد۲۴ گزارش تفریغ بودجه سال گذشته در مجلس قرائت شد؛ گزارشی که مانند تمام گزارش‌های حسابرسی در ایران نکات عجیبی در آن داشت؛ نکاتی مثل تحویل رایگان میلیاردی قیر به شهرداری بدون مجوز قانونی یا حیف و میل شدن اوراق مشارکت که بنا بود در صنعت نفت سرمایه‌گذاری شود. ارقام تخفیف عجیب در واگذاری واحدهای دولتی به افراد بدون اهلیت توسط سازمان خصوصی هم نمونه دیگری از همین موارد است.

یکی از موارد مهمی که دیوان محاسبات کشور درباره آن توضیح داده، درباره میزان واردات سال ۱۳۹۶ بوده که رقمی معادل دو میلیارد و صد و هشتاد و چهار میلیون (۲/۱۸۴/۰۰۰/۰۰۰) دلار، صرف واردات اقلامی چای، شامپو، خمیردندان، شوینده، کاغذ فتوکپی، پارچه، فرش ماشینی، موکت و کف پوش، پوشاک، پتو، ابزار و آچار، تجهیزات انبارداری، قفسه، کمد، فایل آبگرمکن، مبلمان و سایر اقلام شده است.

آنگونه دیوان محاسبات اعلام کرده این اقلام از مواردی هستند که صد درصد مشابه داخلی دارند. واردات این کالاها در حالی انجام شده که از چند سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است ثبت سفارش کالاهای مصرفی و مصرفی با دوام خارجی دارای مشابه ایرانی که با کیفیت مناسب و به میزان کافی تولید شده باشد را ممنوع کند یا بر اساس ماده ۲۲ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور از موانع تعرفه‌ای و فنی جهت مدیریت واردات استفاده کند.

آنگونه که رئیس مجمع واردات گفته وزارت صنعت چنین قانونی را به واردکنندگان ابلاغ نکرده است. این در حالی است که خسروتاج معاون پیشین وزیر صنعت از مدت‌ها قبل نام ۸۷۰ قلم کالای تولید داخلی را برای ممنوعیت واردات اعلام کرده بود. این احتمال نیز وجود دارد که دولت روحانی هیچگاه اسامی این کالاها را به واردکنندگان ابلاغ نکرده باشد و این طرح در حد یک صحبت باقی مانده باشد.

چه میزان کالای مشابه تولید داخل وارد شد؟


ماجرای واردات دو میلیاردی این کالاها را از علیرضا مناقبی عضو هیات مدیره مجمع واردات پیگیر شدیم، او به خبرنگار رویداد۲۴ گفته این قانون به تازگی تصویب شده و در سال ۹۶ هنوز نهایی نشده بود.

مناقبی می‌گوید دیوان محاسبات باید بررسی کند که آیا میزان تولیدات داخل این اقلام به اندازه‌ای بوده که نیاز مردم را برطرف کند؟ 

مناقبی گفته زد و بند‌ها در کشور کم نیست و بروید از کسانی که کارشان را با رابطه و رانت پیش می‌برند و به جایی وصل هستند، بپرسید اموال مفسدان اقتصادی چه شد؟ مسلما افرادی که فساد اقتصادی دارند بدون پشتوانه محکم نمی‌توانند کاری انجام دهند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان