تاریخ انتشار: ۲۰:۱۹ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۷

آخرین وعده برای اجرایی شدن SPV

یک مقام آگاه اروپایی روزدوشنبه درباره نحوه اعلام راه اندازی ساز و کار ویژه مالی ایران واروپا (SPV) توضیح داد که این مکانیسم از سوی سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان اعلام خواهد شد.

آخرین وعده برای اجرایی شدن SPV

رویداد۲۴ این مقام اروپایی که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگویی افزود که پس از راه‌اندازی ساز و کار ویژه مالی ایران و اروپا، اتحادیه اروپا با صدور یک بیانیه 'جمع‌بندی' از آن حمایت خواهد کرد. وی با این ‌حال توضیحی درباره نتیجه مذاکرات سه کشور اروپایی و جزئیات جمع‌بندی اتحادیه اروپا ارائه نداد.

برخی گزارش‌ها مبنی بر وجود اختلاف ‌نظر درباره واژگان این جمع ‌بندی از سوی اعضای اتحادیه اروپا منتشر شده است اما مقام اروپایی غیرمستقیم اشاره داشت که اعلام راه‌اندازی به بیانیه 'جمع ‌بندی' اتحادیه اروپا بستگی ندارد. بر اساس اعلام این مقام اروپایی، پیش‌نویس جمع‌بندی اتحادیه اروپا از دسامبر گذشته، پس ‌از آنکه « فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از راه‌اندازی قریب‌الوقوع ساز و کار ویژه مالی ایران و اروپا خبر داد، تنظیم‌شده و اینک از سوی نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال بررسی است. او درباره اختلاف‌ نظرها درباره واژگان این بیانیه و نیز علت آن اظهارنظری نکرد.

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان دوشنبه شب اعلام کرد که رایزنی ها بین آلمان، فرانسه، انگلیس و اتحادیه اروپا در مورد ساز و کار ویژه مالی ایران و اروپا (SPV) ادامه دارد و این ساز و کار به زودی به ثبت می رسد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ماس در نشستی در بروکسل با حضور نمایندگانی ازانگلیس وفرانسه و«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، افزود: رایزنی ها در مورد اجرای این ساز و کار بین کشورهای ما انجام می شود؛ این ساز و کار هنوز ثبت نشده است، اما به ثبت خواهد رسید و ما به اجرای طرح مان نزدیک هستیم. 

پس از خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اروپا در حال تکمیل یک سازوکار ویژه مالی است که تبادل مالی ایران با شرکت‌های اروپایی و جهان را بدون آسیب دیدن از تحریم‌های آمریکا تسهیل می‌کند. یک سخنگوی اتحادیه اروپا پیش‌تر به ایرنا گفته بود راه‌اندازی این سازوکار در مرحله پیشرفته‌ای است و امیدواریم بسیار زود آغاز کار را اعلام کنیم.

در همین حال، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه چهارشنبه گذشته ابراز امیدواری کرده بود که سازوکار مالی ویژه اتحادیه اروپا برای تسهیل روابط تجاری با ایران در روزهای آینده اجرایی می‌شود. طبق گزارش‌ها، این سازوکار قرار است در فرانسه ثبت شود و رئیس آن‌یک آلمانی باشد. انگلیس نیز از سهامداران آن خواهد بود. تارنمای شبکه اقتصادی بلومبرگ دیشب بخش‌هایی از پیش‌نویس جمع‌بندی اتحادیه اروپا را منتشر کرد که در آن از ابتکار عمل انگلیس، فرانسه و آلمان استقبال شده و آن را 'تأثیری مثبت بر روابط تجاری و اقتصادی با ایران و مهم‌تر از همه زندگی مردم ایران' می‌داند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: spv ، موگرینی ، برجام
نظرات شما
پیشخوان