تاریخ انتشار: ۰۶:۳۱ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح کردند؛

انقلاب در آستانه ۴۰ سالگی/ کجا‌ راه را اشتباه رفتیم؟

از انقلاب ایران، ۴۰ سال می‌گذرد. برخی از افرادی که با امید به آینده بهتر به خیابان‌ها آمدند، می‌گویند اشتباه کردند و دسته‌ای دیگر می‌گویند بهترین انتخاب همان بوده که انجام داده‌اند و به مسیرشان اعتقاد دارند.

انقلاب در آستانه ۴۰ سالگی/ کجا‌ راه را اشتباه رفتیم؟

رویداد۲۴ محمد آیتی: به گواه بسیاری از کارشناسان در طول چهار دهه‌ای که از انقلاب ایران می‌گذرد، پیشرفت‌های زیادی در عرصه‌های مختلف به وقوع بپیوسته است. به باور همان کارشناسان، ایران ِ این روزها می‌توانست شرایطی بهتر از این را هم تجربه کند؛ به این شرط که از برخی انحرافات جلوگیری می‌شد. انحرافاتی که از آن سخن گفته می‌شود، چیست؟ نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره چالش‌های مهم چهل سال اخیر سخن گفته‌اند:

احمد علیرضابیگی نماینده تبریز

در سال‌های اول انقلاب و حتی چند سال پیش به افرادی اعتماد شد و در راس کار قرار گرفتند که خیلی رفاقتی با انقلاب نداشتند. بسیاری از این افراد، تفکرات غرب‌گرایانه داشتند و در تلاش بودند ملت را در مسیری قرار دهند که با انقلاب ما سازگاری نداشت.

محسن علیجانی‌زمانی نماینده تهران

در حوزه اجتماعی توجه به طبقه ضعیف و محرومان جامعه کم بوده است. اکنون تعداد بسیار زیادی از مردم ما از وضعیت معیشتی مناسبی برخوردار نیستند و هر روز با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند. از طرفی در حوزه مدیریتی باید توان و ظرفیت خود را در پنج بخش حاکمیت، دولت، شبه‌دولتی و شبه‌خصوصی، نهاد‌های عمومی غیردولتی و بخش خصوصی تجمیع کنیم. یعنی در طول این چهار دهه انقلاب در بخش مدیریتی جزیر‌ه‌ای عمل شده و همین رویکرد باعث شده سرعت پیشرفت کشور آن‌طور که باید و شاید شکل نگیرد.

سیدکمال‌الدین شهریاری نماینده دشتی و تنگستان

اول: سیستم مدیریتی ایران به گونه‌ای است که گاهی می‌بینیم که یک روند اشتباه سال‌ها ادامه پیدا می‌کند و یا کاری که درست است در زمان خود اجرا نمی‌شود که این روش، سرعت خدمت‌رسانی به مردم را کُند کرده است.

دوم: وقتی در دهه ۵۰ فروش و قیمت نفت بالا رفت، دولت به سمت بزرگ و متورم شدن رفت و پس از پیروزی انقلاب نه تنها جلوی حجیم شدن دولت گرفته نشد که حتی روند بزرگ شدن آن دنبال شد و باید گفت که دولت ما تبدیل به یک دولت ناکارآمد شد.

سوم: اشکالات اساسی در نظام قانون‌گذاری و قوه مقننه. مجلس شورای اسلامی تبدیل به یک کارخانه تولید قانون شده که بسیاری از قوانین روزمره، ناکارآمد، ضد و نقیض و سست است که اجرای امور با این قوانین به سختی صورت می‌گیرد.

چهارم: انتقاد به سیستم انتخاب نمایندگان مجلس. نمایندگان باید با نگاه وسیع و ملی به مجلس بیایند، اما این‌طور نیست، زیرا آن‌ها به واسطه مسائل قومیتی، عقبه خانوادگی و رفاقت‌هایی که وجود دارد وارد این عرصه می‌شوند و در مجلس به جای پرداختن به وظایف قانونی خود درگیر مسائل قومی و محلی می‌شوند.

محمدرضا بادامچی نماینده تهران

متاسفانه پس از گذشت چهل سال از انقلاب، فقر زیادی در جامعه به چشم می‌خورد و می‌بینیم که بسیاری از مردم با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو هستند. از طرفی معتقدم در طول این سال‌ها و در بسیاری از برهه‌های زمانی، دستگاه دیپلماسی ایران عملکرد خوبی نداشته و نتوانسته ارتباط خوبی را با دیگر کشور برقرار کند.

ولی داداشی نماینده آستارا

اگر تاریخ چهل ساله انقلاب را ورق بزنیم می‌بینیم که هرگاه ما به غربی‌ها اعتماد کردیم، آسیب دیدیم. مثال روشن این موضوع هم، برجام است که علیرغم تلاش دولتمردان، اما نتیجه خاصی برای کشور حاصل نشد.

علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان

آفت بزرگی که از حدود سال ۶۶، ۶۷ گریبان کشور را گرفته، جناح‌بازی دولتمردان بوده است. بطور مثال چطور می‌شود یک دولت بر سر کار بیاید و همه وزرا و استانداران گذشته را عوض کند، یعنی هیچکدام از مدیران گذشته شایسته ابقا نبودند؟ یکی از اشکالات عمده در سیستم مدیریتی کشور این است که نیرو‌های متخصص فدای جناح‌بازی دولت‌ها می‌شوند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
اراكي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
1
0
كجا را درست رفتيم????!!!!!!!
بهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
1
0
از اول راه رو اشتباه رفتین
نظرات شما
پیشخوان