تاریخ انتشار: ۰۶:۱۱ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
تلاش برای ترمیم میان خرابه‌های خاورمیانه؛

چرا ایران حق دارد مخالف دخالت‌های آمریکا در خاورمیانه باشد؟

نشریه آمریکایی «اینترنشنال پالسی دایجست» در گزارشی به رویکرد غلط غرب نسبت به ایران و تبعات این رویکرد و تحولات خاورمیانه اشاره کرده و نوشت: ایران هیچ شباهتی به برچسب‌هایی که رسانه‌های غربی به آن می‌زنند ندارد. ایران به یک قدرت در منطقه تبدیل شده که به درستی با هر گونه دخالت غرب مخالف است.
دوگانه ایران-غرب نتیجه محتوم «دیگری» پنداری آمریکا/ چرا ایران حق دارد مخالف دخالت‌های آمریکا در خاورمیانه باشد؟
رویداد۲۴ ادوار سعید اندیشمند بزرگ فلسطینی در سال ۱۹۷۸ عنوان کرد که دلیل درگیری غرب در خاورمیانه، وجود تفکر شرق‌شناسانه با ایده بنیادین «دیگری» است. نزدیک به ۴۱ سال بعد این ایده همچنان درست به نظر می‌رسد چرا که غرب هنوز به درگیری برای چگونگی پوشش و دخالت در منطقه خاورمیانه ادامه می‌دهد و هیچ جایی این درگیری بیشتر از درگیری غرب با ایران عیان نیست.

در زمان مذاکرات هسته‌ای با ایران و در جریان جنگ داخلی یمن، رسانه‌های غربی به سرعت برچسب بازیگر مداخله‌گر و متخاصم و تروریست را به ایران زدند. اما مساله اینجاست که این کشور خاورمیانه‌ای نه این برچسب‌هایی است که به آن می‌زنند نه دشمنی با جایی دارد. واقعیت این است که ایران تنها یک کشور خاورمیانه است که سعی می‌کند در تحولات خاورمیانه خودش را جمع و جور کند و بعد از یک دوره عقبگرد به جلو حرکت کند.

چندین سال ایران در مرکز منافع آمریکا و متحدانش قرار داشت و با توجه به موقعیت جغرافیایی و وسعت این کشور اهمیت به سزایی برای غرب داشت. مداخلات غرب و منافع آن‌ها در ایران به سال‌های دوران پهلوی به ویژه به دوران کشف نفت بر می‌گردد.

در اوایل قرن ۲۰ ذخایر عظیم نفت در این منطقه پیدا شد و با تشکیل اوپک در سال ۱۹۴۰ نفت به تنها تجارت ایران تبدیل شد. چندین سال آمریکا بزرگترین مشتری نفت ایران بود. با این وابستگی آمریکا به نفت ایران، ایران نیز می‌توانست از حمایت‌های آمریکا در مذاکرات و رویارویی‌ها با سایر کشور‌ها اطمینان داشته باشد. اما این وابستگی در سال ۱۹۵۱ زمانی که دکتر مصدق نفت ایران را ملی کرد، از بین رفت.

در این شرایط آمریکا دست به کودتا زد. کودتایی که بعد از ۵۴ سال در نهایت به سقوط خاندان پهلوی و نظام ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی با انقلاب اسلامی ختم شد.

بعد از انقلاب و در همان سال‌های اولیه ایران به یک نیروی ضد غرب تبدیل شد. در نتیجه این کشور مواضع سختی در قبال هر گونه دخالت غرب در کشور‌های اطراف خود اتخاذ کرد. ایران این وضعیت را زمانی تشدید شد که از گروه‌هایی نظیر حزب الله لبنان حمایت شد.

با مواضع سخت ضد اسرائیلی، ایران قویا خود را با آمریکا بیگانه کرد. با ایجاد و توسعه ظرفیت‌های هسته‌ای، ایران ناگهان دشمنی خود را با آمریکا تقویت کرد و تحریم‌ها علیه این کشور بیشتر شد.

به همین دلیل درک عمومی از این ملت به طور کامل مخدوش شد و بسیاری ایران را کشوری حامی تروریسم و خطرناک قلمداد کردند. اما در واقع ایران تنها سعی داشت تا خودش را بعد از سال‌ها جنگ ترمیم کند.

به گزارش رویداد۲۴، اینترنشنال پالسی دایجست در گزارش خود نوشته است در سال‌های اخیر ایران ثابت کرده با مدرن‌سازی‌هایی که در خودش انجام داده، یک متحد قابل اعتماد و شریک استراتژیک می‌تواند باشد. ایران وابستگی خود را به نفت کاهش داده و در پی تبدیل شدن به یک قدرت صنعتی است. با توجه به جعیت بالای این کشور و اقتصاد ۴۰۰ میلیارد دلاری، چنین ظرفیتی وجود دارد و ایران به یکی از قدرت‌های منطقه تبدیل شده است.

ایران کشوری با دانشگاه‌های بسیار معتبر نظیر دانشگاه صنعتی شریف است و همین مساله زمینه پیشرفت آن‌ها در حوزه نانو تکنولوژی را نیز فراهم کرده است. کار‌های اخیر ایران در حوزه تبادلات آنلاین پولی این کشور را آماده ارائه نسخه ملی ارز رمز ملی با پشتوانه دولت کرده است.

با پیشرفت‌هایی که ایران در میان همسایگانش داشته، ثابت کرده که دیگر با شخصیتی که غرب از ایران معرفی کرده، سازگاری ندارد. ایران نه ضد غرب است و نه نمونه‌ای از یک کشور حامی تروریسم.

ایران زمانی قربانی ایده‌های شرق‌شناسانه غرب شده و محصول بازسازی کند است. ایده دیگری، شرقی و غربی، چیزی است که آمریکا با کودتای خود در ایران رقم زد.

شرق شناسی آمریکایی چیزی است که منجر به انقلاب اسلامی در ایران شده است. همین رویکرد دلیل برچسب‌زنی‌های غرب به ایران به عنوان یک کشور حامی تروریسم است که از آمریکا و هرچیزی که به غرب مربوط است متنفر است.

ایران نمونه‌ای از یک کشور خاورمیانه‌ای است که سعی می‌کند خود را میان خرابه‌هایی که به وجود آمده پیدا و بازسازی کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان