تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۷

نوسان ارزی بر جایزه کتاب سال نیز تاثیر گذاشت

مدیرعامل موسسه خانه کتاب درباره چگونگی تامین هزینه خرید کتاب برای جایزه جهانی کتاب سال توضیح داد.

رویداد۲۴   نشست خبری سی‌وششمین دوره جایزه کتاب‌سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه جهانی کتاب‌سال پیش‌از ظهر امروز (سه‌شنبه ۹بهمن‌ماه) با حضور نیکنام حسینی‌پور (مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب)، محمدعلی مهدوی‌راد (دبیر علمی این رویداد) و محمدعلی حیدری (دبیر جایزه جهانی کتاب‌سال) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.

در ابتدای این نشست نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب، با تبریک بعثت انقلاب اسلامی ایران درباره جایگاه جایزه کتاب‌سال جمهوری اسلامی ایران گفت: «جایزه کتاب‌سال با فراز و فرود‌های فراوان به ایستگاه سی‌وششم رسیده است. این رویداد در منطقه و جهان به‌عنوان یک برند و مرجع در محافل فرهنگی شناخته می‌شود به طوری که بسیاری از نویسندگان به‌دنبال حضور در این رویداد هستند.»

انجام ۸۰ هزار ساعت داوری در سی و ششمین دوره

او با اشاره به فرایند بررسی و داوری آثار ادامه داد: «طبق فراخوان سی‌وششمین دوره جایزه کتاب‌سال، مهلت معرفی آثار از فروردین تا مهرماه سال جاری اعلام و فرایند داوری شش هزار اثر در دبیرخانه از آبان‌ماه آغاز شد. بیش از ۵۸۰ داور با ۸۰ هزار ساعت داوری آثار را انجام دادند. بیش از صد داور آثار مطالعات اسلامی و ایرانی را بررسی کرده‌اند.»

مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به جزییات برگزاری آئین اختتامیه سی‌وششمین دوره جایزه کتاب‌سال گفت: «برگزیدگان در آئین اختتامیه ۱۶ بهمن‌ماه جوایز خود را از دست رئیس‌جمهور در تالار وحدت دریافت می‌کنند. در این دوره ۱۴ اثر به‌عنوان برگزیده و ۴۱ اثر به‌عنوان تقدیری شناخته شده‌اند.»

حسینی پور گفت: «با احتساب برگزیدگان جایزه جلال آل‌احمد و شعر فجر ۱۰ هزار و ۳۰۸ عنوان وارد دبیرخانه شده است. نزدیک به ۶۳۱ نفر طی ۳۶ سال برگزاری کتاب‌سال برگزیده و ۹۳۰ نفر نیز به‌عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند. ۱۱۰ نفر از این برگزیدگان متاسفانه دارفانی را وداع گفتند.»

او نیز درباره هزینه خرید کتاب برای بیست و ششمین دوره جایزه جهانی کتاب‌سال بیان کرد: «بودجه خرید کتاب برای این موضوع از موسسه خانه کتاب تامین شده است. امسال نزدیک به صد میلیون تومان کتاب از نمایشگاه کتاب خریداری شد و بیش از ۵۰ میلیون تومان نیز از نمایشگاه‌های خارج از کشور است.»

مدیرعامل خانه کتاب در بخش پایانی مراسم گفت: «جایزه کتاب سال را از سکه به سمت جایزه نقدی می‌بریم. مبلغ آن در کارگروهی با حضور آقای جوادی و مهدوی راد تعیین شده است. به نظر می‌آید باید جایزه‌های کتاب را به همین سمت ببریم، چون سکه در ایران نوسان زیادی دارد و به همین دلیل روی آئین نامه جایزه کتاب سال، اصلاحاتی انجام داده ایم و امیدواریم مصوبش کنیم که هر سال مبلغ جایزه پیش بینی و پیشنهاد شود.»

لزوم تعریف برای برخی کتاب‌ها در کاربرگ جدید

در ادامه، محمدعلی مهدوی‌راد دبیر علمی این رویداد با اشاره به اهمیت و جایگاه کتاب‌سال گفت: «بسیاری از کشور‌ها حتی در موقعیت‌های بحرانی با هدف تاکید بر اهمیت توجه به فرهنگ رویداد کتاب سال را برگزار می‌کنند. ۶۴۱۳ عنوان کتاب در جریان داوری قرار گرفتند و ۲۷۲ عنوان به مرحله نهایی رسیدند. دایره بررسی آثار به کتاب‌هایی اختصاص دارد که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار دریافت کرده‌اند. سه حوزه اصلی به کتاب‌های تالیفی، ترجمه و تحقیق اختصاص دارد.»

او درباره لزوم ارائه تعریف برای برخی کتاب‌ها که در هیچ‌کدام از قالب‌های تالیف، ترجمه و تحقیق نمی‌گنجد بیان کرد: «برخی کتاب‌ها با توجه به مقدمه مترجم، افزوده شدن فصل‌های جدید و همچنین گزیده‌گویی‌ها به‌طوری است که نمی‌توان کتاب را کاملا ترجمه و یا تالیف نامید و باید در کاربرگ جدید تعریف شود. داوران برای داوری این آثار به معیار‌های ارزیابی جدید نیاز دارند که باید تعریف شوند.»

دبیر علمی سی‌وششمین دوره جایزه کتاب‌سال افزود: «امسال مانند سال‌های گذشته آثار بررسی‌شده از نظر کمی رشد مناسبی داشتند، اما همچنان از ضعف درونمایه و کیفیت رنج می‌بریم؛ حتی در رشته‌های علوم پایه و محض همچنین مهندسی کامپیوتر و برق آثار قابل توجه نبودند؛ علاوه بر این در حوزه‌های علوم انسانی و اسلامی نیز کار‌های مهمی شناسایی نشده است.»

موضوعات آثار مورد ارزیابی قرار گرفته

در ادامه این نشست محمدعلی حیدری دبیر جایزه جهانی کتاب‌سال درباره جریان شناسایی آثار مولفان خارجی گفت‌: «۲۰۰۰ عنوان کتاب در این دوره بررسی شده است برخی آثار از رویداد‌های فرهنگی مانند نمایشگاه‌های خارجی و کتابخانه‌های ملی نیز خریداری شده است. کتاب‌ها به موضوعات هنر، معماری، کلام و عرفان، توریسم، ایران و جهانگردی اختصاص دارد. ۲۰۰ اثر به مراحل بعدی داوری راه پیدا کرده‌اند و ۱۰ اثر به‌عنوان برگزیده بیست‌وششمین دوره جایزه جهانی کتاب‌سال از سوی داوران شناسایی شده است.»

در پایان این نشست از پوستر سی‌وششمین دوره جایزه کتاب سال و بیست و ششمین دوره جایزه جهانی کتاب سال رونمایی شد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان