تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
با برد ۴ بر صفر قطر مقابل امارات؛

۳ نکته سیاسی درباره مسابقه‌ای که فراتر از فوتبال بود

به دلیل اینکه سفر شهروندان قطری به امارات ممنوع است و قطر هیچ کادر دیپلماتیک یا نمایندگی درامارات ندارد، تیم قطر در مسابقات امارات، هیچ تماشاگری نداشت البته در برخی بازی ها، برخی از شهروندان عمانی از تیم قطر حمایت می کردند. حتی گفته شده که امارات، در دست گرفتن پرچم قطر در مسابقات جام آسیا را نیز ممنوع کرده است.

رویداد۲۴ رضا غبیشاوی - تیم ملی فوتبال قطر با شکست امارات در جام ملت های آسیا، به فینال صعود کرد.

در این باره می توان گفت:

1- بازی های قطر با تیم های سعودی و امارات را می توان سیاسی ترین مسابقات فوتبال این جام دانست. مسابقاتی که از وضعیت فوتبالی/ورزشی عبور کرده اند و رنگ سیاسی/حیثیتی به خود گرفتند.

حدود یک سال قبل، 3 کشور همسایه قطر، یعنی عربستان سعودی، بحرین و امارات در کنار مصر، کشور قطر را در همه زمینه ها از جمله سیاسی و اقتصادی، محاصره کردند.

سه کشور بحرین، عربستان سعودی و امارات، همه روابط خود شامل دیپلماتیک، سیاسی اقتصادی فرهنگی و ... را با قطر قطع کردند. سفارت خود در قطر را تعطیل و سفارت قطر در کشور خود را نیز تعطیل و دیپلمات های قطری را اخراج کردند. سفر شهروندان خود به قطر را ممنوع و ضمن اخراج شهروندان قطری از کشورهای خود، ورود آنها به کشورهای خود را ممنوع کردند. حتی به کشتی ها، خودروها و هواپیماهای قطری نیز حق نداده اند از آسمان، آب و خاک این سه کشور استفاده کنند.

این شدیدترین برخورد و تقابلی است که تاکنون در میان 6 کشور جنوب خلیج فارس ثبت شده است.

4 کشور محاصره کننده قطر همچنین به دنبال حمله نظامی به این کشور نیز بودند اما دخالت آمریکا مانع از این اقدام شد.

در مسابقات جام ملت های آسیا در امارات، موضوع حضور تیم ملی قطر نیز تحت تاثیر این بحران سیاسی قرار داشت.

این بحران، باعث شد تیم قطر نتوانست مستقیم از قطر به امارات سفر کند و مجبور شد ابتدا به مسقط عمان سفر کند و سپس راهی ابوظبی امارات شد.

به دلیل اینکه سفر شهروندان قطری به امارات ممنوع است و قطر هیچ کادر دیپلماتیک یا نمایندگی درامارات ندارد، تیم قطر در مسابقات امارات، هیچ تماشاگری نداشت البته در برخی بازی ها، برخی از شهروندان عمانی از تیم قطر حمایت می کردند.

حتی گفته شده که امارات، در دست گرفتن پرچم قطر در مسابقات جام آسیا را نیز ممنوع کرده است.

همچنین به دلیل مخالفت امارات، حضور رسانه ها و خبرنگاران قطری در امارات برای پوشش مسابقات امکان پذیر نشد و هیچ خبرنگار رسانه قطری نتوانست برای پوشش مسابقات به امارات سفر کند.

2 - مسابقات فوتبال قطر-سعودی و قطر-امارات، جنگ رسانه ای و کری خوانی ها در شبکه های اجتماعی میان دو طرف را دامن زد. این موضوع شامل این دو مسابقه نبود و هر مسابقه قطر، امارات و سعودی با واکنش های گسترده فعالان شبکه های اجتماعی و کنشگران در اینترنت روبه رو می شد و می شود و این امر، ابعاد اجتماعی عمیق تری به ماجرا داده است.

پیروزی قطر در مسابقه با تیم سعودی، باعث شد رسانه ها و کاربران قطری در شبکه های اجتماعی فضایی برای واکنش جدی به طعنه ها و مطالب تحقیر آمیز برخی کاربران سعودی بیابند.

3 - پیروزی تیم ملی فوتبال قطر به ویژه شکست تیم ملی سعودی و پیروزی تحقیرکننده بر تیم ملی امارات، زمینه را برای مقابله قطری ها با جنگ روانی - رسانه ای امارات و سعودی فراهم کرد و به روحیه قطری ها برای رویارویی با محاصره افزود.

این نتایج از یک سو، تلاش های امارات و عربستان سعودی برای انزوای روانی / رسانه ای قطر را شکست داد و از سوی دیگر از میزبانی جام جهانی 2022 توسط قطر حمایت کرد؛ به ویژه که امارات وعربستان سعودی برای پس گرفته شدن این میزبانی قطر به شدت در حال تلاش هستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان