تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بررسی کرد؛

دستگاه دیپلماسی درگیر برجام/ آیا وزارت خارجه از اتفاقات منطقه غافل شده است؟

گاهی مسئولان نظامی ایران رسماً اعلام می‌کنند که ما مواضع خاص از گروه خاصی را مورد هدف قرار دادیم. قاعدتاً در این موارد واضح است که کمک ما به آن دولت یا حتی دفاع از تمامیت ارضی کشور خود، مستشاری نبوده است.

11111111111111111111111111111111

رویداد۲۴ محمد آیتی: خاورمیانه به شدت در حال تغییر است؛ احتمال خروج نیروهای آمریکا از سوریه، درگیری‌های نظامی هر از گاه  ایران و اسرائیل، حضور مقام‌های ارشد نظامی ایران در سوریه و بلندی‌های جولان، احتمال تغییر تاکتیک نظامی ایران از پدافند به آفند و ... هرکدام شرایط منطقه را دستخوش تغییر کرده است.

رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران از احتمال تغییر تاکتیک نظامی ایران از پدافندی به افندی خبر داده است. در این شرایط خبری از موضع‌گیری دیپلماسی وزارت خارجه در تحولات منطقه نیست. برخی تحلیلگران گفته‌اند وزارت خارجه آنقدر درگیر راه‌اندازی کانال ویژه مالی و موضوع برجام بوده که از اتفاقات منطقه غافل شده است؛ چه آنکه در مدت اخیر جز جمله «حضور ایران در سوریه مستشاری و به درخواست دولت رسمی آنجاست» هیچ اظهار نظر دقیقی از مقام‌های وزارت خارجه شنیده نشده است.

علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به رویداد۲۴ گفته حضور نظامی ایران در کشور‌های خاص براساس قانون اساسی است و نگاه جمهوری اسلامی ایران در این رابطه یک نگاه راهبردی است که در این روند، هم کمک به همسایگان خود، مد نظرمان بوده و هم کمک به صلح منطقه‌ای.

عضو کمیسیون امنیت ملی می‌گوید: گاهی مسئولان نظامی ایران رسماً اعلام می‌کنند که ما مواضع خاص از گروه خاصی را مورد هدف قرار دادیم. قاعدتاً در این موارد واضح است که کمک ما به آن دولت یا حتی دفاع از تمامیت ارضی کشور خود، مستشاری نبوده است. باید توجه داشت که گاهی اخباری در برخی رسانه‌ها مخابره می‌شود که نشان می‌دهد ایران کمکش فراتر از مستشاری بوده که باید بگویم این مطالب و حرف‌ها که سند محکمی ندارد مورد تایید نیست و تنها موضع رسمی مسئولان نظامی را می‌توانیم قبول کنیم.

رحیمی در پاسخ به اینکه آیا دستگاه دیپلماسی بنای کمک به دستگاه نظامی را دارد، گفت: اکنون همکاری و هماهنگی تنگاتنگی بین ستاد کل نیرو‌های مسلح و دستگاه دیپلماسی کشور وجود دارد و این دو دستگاه در این رابطه هیچ‌گاه جدا از هم کار نخواهند کرد. برخی می‌گویند دستگاه دیپلماسی ایران به خاطر به سرانجام رساندن SPV و مکانیزم ویژه مالی از این موضوعات غافل بوده که اصلاً اینطوری نیست و جلسات مشترکی در دو حوزه دفاعی و دیپلماسی بین مدیران این دو دستگاه برقرار است.

نماینده تهران در پایان با اشاره به اقتدار دستگاه دیپلماسی کشور و تاثیر آن در منطقه، گفت: اولویت اول دستگاه دیپلماسی ما همکاری و هماهنگی با کشور‌های همسایه است و مخصوصاً در این رابطه مدیران دستگاه دیپلماسی ما تمرکز خود را بر کشور‌های همسایه‌ای گذاشتند که با هم چالش داشتیم و هدف رفع این چالش‌ها بوده که از نظر من با وجود تحریم‌هایی که علیه ایران صورت گرفته دستگاه‌ها دیپلماسی ما دراین امر بسیار موفق بوده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
رحمتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
0
4
آقای رحیمی اگر ممکن است آثار توجه دیپلماسی کشورمان را به روابط خارجی با کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی بویژه همسایگان به اختصار بیان فرمایید.متشکرم
ناشناس
|
Canada
|
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
0
2
.اینها نتیجه «به همشان رای دهید» سید محمد خاتمی هستند
نظرات شما
پیشخوان