تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۷

روز نخست جشنواره فجر چه گذشت؛ فیلم‌ها و حاشیه‌ها +عکس

در پردیس ملت، فیلم مستند «خانه‌ای برای تو» و 3 فیلم داستانی «معکوس» ، «سال دوم دانشکده من» و «غلامرضا تختی» نمایش داده شد.
رویداد۲۴  روز اول جشنواره فیلم فجر در سینما رسانه (پردیس ملت) با نمایش فیلم مستند "خانه‌ای برای تو" مهدی بخشی مقدم و 3 فیلم داستانی "معکوس" پولاد کیمیایی، "سال دوم دانشکده من" رسول صدر عاملی و "غلامرضا تختی" بهرام توکلی همراه بود.
«خانه‌ای برای تو»/مهدی بخشی مقدم/مستند
داستان این مستند ۷۳ دقیقه ای به«داوود جوان ۳۰ ساله‌ای گیلانی مرتبط می‌شود که، کمتر از یک سال از ازدواجش می‌گذرد و او در شغلش نیز دچار ورشکستگی می‌شود و در این میان متوجه می‌شود که به سرطان پیشرفته‌ای دچار شده است. او در این شرایط برای زندگی‌اش تصمیمات جدیدی می‌گیرد«…
اگرچه قصه فیلم راجع به یک بیمار سرطانی است اما شخصیت سر زنده و سرحال داوود باعث می‌شود مخاطب جذب فیلم شده و اتفاقات او، همسر و خانواده و ... را دنبال کند.
فیلم به لحاظ تولیدی پروژه ای سخت و زمان بر بوده است به دلیل اینکه در فیلم تقریبا یک بازه زمانی حدود 2 الی 3 سال را شاهد هستیم. از صحنه‌های به یادماندنی فیلم زمانی است که داود با خواهر و خواهرزاده‌ اش به امامزاده‌ای رفته و خواهر داوود با او درباره خدا حرف می‌زند.
ای کاش در تدوین فیلم از همام ابتدا از سرنوشت داوود مطلع نمی‌شدیم، اما بهر جهت فیلم مهدی بخشی مقدم فیلمی قابل اعتنا و استاندارد در سینمای مستند است.
این فیلم در جشنواره سینما حقیقت جایزه بهترین فیلم را دریافت کرده بود.
امتیاز : 3.5 از 5

فیلم‌ها و حاشیه‌های روز نهم جشنواره فجر در سینمای رسانه (+عکس)

«معکوس»/پولاد کیمیایی/نگاه نو
پولاد کيميايي فرزند کارگردان معتبر سينماي ايران، اواخر پاييز سال گذشته اولين فيلم سينمايي اش را جلوي دوربين برد. در اين فيلم بابک حميديان، عليرضا کمالي، اکبر زنجانپور، شهرام حقيقت دوست و ليلا زارع ايفاي نقش مي کنند.
شايد تماشاي اولين تجربه کارگرداني فرزند مسعود کيميايي براي بسياري از طرفداران اين کارگردان معتبر جذابيت زيادي داشته باشد. اما فیلم معکوس در واقع هم از کیمیایی پدر وامدار است و هم نیست.
معکوس در میانه‌ فیلم‌‌های اکشن ماشین بازی از نوع The Fast and the Furious (سریع و خشمگین) و فیلم‌های مسعود کیمیایی با اندکی محافظه کاری پولاد کیمیایی سیر می‌کند. اما مشکل فیلم هم از همین قضیه نشات می‌گیرد نه داستان رفاقت بازی را تا ته می‌رود و نه فیلم اکشن ماشین بازی صرف می‌شود، بینابین این دو است.
نوع دیالوگ‌ها بسیار شبیه فیلم‌های کیمیایی است، از حسن‌های فیلم به فضا سازی و لوکیشن‌های بدیع فیلم و نوع دیالوگ نویسی شبیه کیمیایی (دیالوگ‌هایی که گاه به جملات قصر پهلو می‌زنند) می‌توان اشاره کرد و البته بازی خوب شهرام حقیقت دوست در یک نقش مکمل که جذاب، دوست داشتنی و زنده است.
امتیاز : 2 از 5فیلم‌ها و حاشیه‌های روز نخست جشنواره فجر در سینمای رسانه (+عکس)
«سال دوم دانشکده من»/رسول صدر عاملی/سودای سیمرغ
فیلم رسول صدرعاملی کارگردان کهنه‌کار سینمای ایران بررسی زندگی و موقعیت دخترانی جوان در این فیلم حدود 20 ساله می‌توان گفت در ادامه همان 3 گانه "دختری با کفشهای کتانی"، "من، ترانه 15 سال دارم" و "دیشب باباتو دیدم آیدا" است.
در اين فيلم علي مصفا، ويشکا آسايش، بابک حميديان، پدرام شريفي، شقايق فراهاني و ... بازي مي کنند. 2 بازیگر دختر جوان هم در این فیلم معرفی می‌شوند سها نياستي و فرشته ارسطويي.
داستان فیلم درباره ارتباط 2 دختر جوان که هم دانشگاهی و دوست صمیمی هستند که به همراه تعدادی دیگر از دانشجویان دیگر به اصفهان رفته و در آنجا یکی از آنها دچار حادثه‌ای می‌شود و ...
صدر عاملی سعی دارد از کلیشه رایج سینمای اجتماعی ایران دور شود و داستان انسانها و روابط میان آنها را به میان کشد اما به دلایل حفره‌های فیلمنامه‌ای اجازه نمی‌دهد که مخاطب ارتباط لازمه را با آن برقرار کند.
از نکات مثبت فیلم می توان به بازی روان و صمیمی سها نياستي و فرشته ارسطويي اشاره کرد. اما پدرام شریفی و بابک حمیدیان برای نقش‌های که دارند مسن هستند.
در میان فیلم‌هایی که در سالیان اخیر صدرعاملی ساخته است از همه بهتر است اما چون از کارگردان تا فيلمنامه نويس (پرویز شهبازی) و فيلمبردار «سال دوم دانشکده من» از جمله افراد نام آشناي سينماي ايران هستند، به همين دليل شايد توقع‌ها از اين فيلم بالا است.
امتیاز : 1.5 از 5
فیلم‌ها و حاشیه‌های روز نخست جشنواره فجر در سینمای رسانه (+عکس)
 
«غلامرضا تختی»/بهرام توکلی/سودای سیمرغ
زوج توکلی و ملکان بعد از فیلم تنگه ابوقریب به سراغ سوژه ای جذاب رفته‌اند. "تختی" در یک کلام ساده فیلمی خوش ساخت و استاندارد در سینمای بیوگرافی ورزشی. شاید به نوعی گفت فیلمی کمیاب در این حوزه.
این فیلم به زندگی غلامرضا تختی در مقطع کودکی ، نوجوانی ، بزرگسالی و مبازرات مسابقات کشتی و فوت وی می‌پردازد.
تمام اجزا فیلم از فیلمبرداری و طراحی صحنه تا بازی بازیگران و ... در حد عالی است. برای سینمای تنبل ایران چنین فیلمی غنیمت است زیرا که زحمت و دقت زیادی در پشت تمامی پلانهای فیلم دیده می‌شود.
تختی را باید دید از آن دست فیلم‌هایی است که به هر کسی می‌توان دیدن آنرا توصیه کرد. سینمای بدون قهرمان ایران حال به یک قهرمان پرداخته است.
فیلمنامه فیلم بسیار خوب نگاشته شده و مقطع‌های درست و جذابی را از زندگی جهان پهلوان می‌بینیم، تنها حسرتی که به دل می‌ماند این است که ای کاش یک کم بیشتر روحیات و عمق تنهایی تختی را درک می‌کردیم. در کل فیلم فاصله‌ای با کراکتر تختی حفظ شده است.
فیلمبرداری فیلم تختی یکی از اتفاقات چشم‌گیر سینمای ایران است، چند پله صعود است. تبریک به حمید خضوعی ابیانه.
با توجه به اینکه ملکان و توکلی به صورت مشترک فیلمنامه را نوشته‌اند باید گفت از پس این آزمایش حساس و خطیر (ساخت فیلم تختی) سربلند بیرون آمده‌اند. هیچ بعید نیست امسال در معرفی نامزدهای جوائز تختی رکورد شکنی کند و حتی در کسب جوایز.
امتیاز : 4 از 5
فیلم‌ها و حاشیه‌های روز نهم جشنواره فجر در سینمای رسانه (+عکس)
حاشیه‌های روز اول:
از روز گذشته اخباری مبنی بر نداشتن مجوز نمایش فیلم سینمایی «متری شش و نیم» در برخی محافل سینمایی مطرح شد و برخی احتمال فشارهای بیرونی برای حذف این فیلم از جشنواره را مطرح کردند، روابط عمومی جشنواره در اولین واکنش رسمی، شایعه مجوز نداشتن فیلم برای اکران در جشنواره را تکذیب کرد.
فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» قرار بود در سانس دوم (۱۵:۳۰)  سینمای رسانه نمایش داده شود که به دلیل آماده نشدن نسخه نهایی به جای آن فیلم سینمایی «معکوس» به کارگردانی پولاد کیمیایی به نمایش درآمد.
فیلم تختی در سانس چهارم (21:30) نمایش داده شد. سعید ملکان تهیه کننده آن ملکان در ابتدای نشست مطبوعاتی فیلم تختی ضمن عذرخواهی از مسعود و پولاد کیمیایی به دلیل تاخیر در اکران فیلم و جایگزین شدن فیلم «معکوس» درباره دلیل دیررسیدن فیلم به جشنواره گفت: هفتاددرصد پلان های ما ویژوآل داشت و مشکلاتی در خروجی این صحنه ها داشتیم که دلیل تاخیر فیلم به این دلیل بود.
در آخر روز خبرها حاکی از آن است که سیاوش حقیقی تهیه کننده فیلم «خون خدا» در اعتراض به بی‌برنامگی‌های روز نخست از ادامه حضور در جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر انصراف داد.
او اعلام کرد: از چند روز پیش از آغاز جشنواره به طور مدام به ما می‌گفتند دی‌سی‌پی نهایی خود را باید تحویل دهید، حال چگونه است که فیلم آقای ملکان با این اشکال مواجه شده و نسخه نهایی آن به برنامه اکران روز نخست جشنواره نرسیده است.
چرا باید با تغییر برنامه اکران فیلم من به فیلم آقای ملکان توجه ویژه شود؟ جالب این است که دبیر جشنواره هم به اعتراض ما توجه نمی‌کند. تمام عوامل فیلم من از این وضعیت عصبانی هستند و این بی تدبیری جشنواره قابل درک نیست.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان