تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۷

ثبت رسمی کانال مالی اتحادیه اروپا و ایران

کی از رسانه‌های آلمان از ثبت رسمی کانال مالی به منظور تبادلات بازرگانی میان اروپا با ایران خبر داده است.
ثبت رسمی کانال مالی به منظور تبادلات بازرگانی میان اروپا با ایران
رویداد۲۴ شبکه خبری آلمانی NDR امروز پنجشنبه اعلام کرد که آلمان، فرانسه و بریتانیا، به صورت رسمی کانالی به منظور تبادل مالی با ایران ایجاد کرده‌اند و نام این کانال INSTEX است.

بنابر این گزارش، INSTEX مخفف Instrument in Support of Trade Exchanges یا همان «ابزار پشتیبان فعالیت‌های تجاری» است. طبق اطلاعاتی که NDR به دست آورده است، پاریس میزبان کانال مالی است و یک بانکدار برجسته آلمانی هم مسئولیت آن را بر عهده دارد. بریتانیا هم رئیس هیئت نظارت است و از هر کدام از این کشور‌ها هم یک نفر از وزارت امور خارجه حضور خواهد داشت. دیگر کشور‌های اروپایی هم می‌توانند به این سه‌کشور بپیوندند.

این ابزار به بانک‌ها این امکان را می‌دهد که به رغم تحریم‌های آمریکا با ایران همکاری داشته باشند، اما به زعم اروپایی‌ها چنین اقدامی چندان آسان نخواهد بود. اما اتحادیه اروپا این کانال را به منزله پیامی برای تهران و واشنگتن تلقی می‌کند. این کانال مالی، در مرحله نخست اقلام غذایی و دارویی و ابزار پزشکی را در بر می‌گیرد و می‌تواند دامنه فعالیت آن گسترش یابد.

بنابر این گزارش، این سازوکار ویژه که تاکنون با عنوان spv از آن یاد می‌شد با نام جدید اینس‌تکس راه‌اندازی می‌شود که به معنای ابزار حمایت از تبادلات تجاری است.

این خبر پس از آن منتشر شده است که مایا کوچیانچیک سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هفته جاری گفته بود که روند راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی با ایران در مراحل نهایی قرار دارد. این کانال بدین گونه خواهد بود که فرانسه میزبان آن خواهد بود، یک بانکدار بزرگ آلمانی مسئولیت هدایت آن را به عهده خواهد داشت و انگلیس نیز بر این روند نظارت خواهد داشت.

به گزارش ان‌دی‌آر، منابع مطلع گفته‌اند که این سازوکار قرار است به آن دسته از بازرگانان و تجاری که روابط اقتصادی قانونی و مشروعی با ایران دارند، اجازه دهد بدون نقض تحریم‌های آمریکا این روابط را پی‌گیری کنند. همچنین، سازوکار ویژه مالی با ایران قرار است نقل و انتقالات مالی در آن بخش‌هایی که هدف تحریم‌های آمریکا نیست را ممکن سازد، شامل اقلام غذایی و دارویی و تجهیزات پزشکی.

این رسانه آلمانی در ادامه گزارش داد که راه‌اندازی SPV قرار است در جلسه غیررسمی وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا که روز پنج‌شنبه (۱۱ بهمن) در بخارست، پایتخت رومانی گرد هم می‌آیند در کنار بحث و رایزنی درخصوص رویکرد یک‌پارچه اتحادیه در قبال رخداد‌های ونزوئلا مطرح شود.

پیش‌تر یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که واشنگتن تحریم‌های خود علیه ایران را به‌طور کامل اجرا و با هر فرد یا نهادی که این تحریم‌ها را تضعیف کند مقابله خواهد کرد.

بنا به گزارش آسوشیتدپرس، کاخ سفید به اروپایی‌ها در مورد ثبت و راه‌اندازی SPV تذکر داده و اعلام کرده بود اگر آن‌ها بکوشند تحریم‌ها علیه ایران را دور بزنند با جریمه‌ها و اقدامات تنبیهی سنگین مواجه خواهند شد.

دولت آمریکا در ماه مه ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران برجام خارج شد و در پی این تصمیم تحریم‌ها علیه ایران را که به واسطه اجرای توافق هسته‌ای رفع شده بودند، بازگرداند.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان