تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
سفیر ایران در انگلیس:

هدف مکانیزم ویژه مالی اروپا بسیار وسیع‌تر از کالا‌های اساسی است/ مردم ایران باید آثار رفع تحریم‌ها را لمس کنند

سفیر ایران در انگلیس به تاخیر اتحادیه اروپا در راه اندازی مکانیزم ویژه مالی ایران اشاره و ابراز امیدواری کرد که در گام بعدی سرعت بیشتری به عملیاتی شدن این سازوکار اختصاص یابد.
هدف سازوکار ویژه مالی اروپا و ایران بسیار وسیع‌تر از کالا‌های اساسی است/ هدف این است که مردم ایران آثار رفع تحریم‌ها را لمس کنند
رویداد۲۴ حمید بعیدی نژاد افزود: ثبت سازوکار ویژه مالی ایران و اروپا موسوم به «اینستکس» نشان می‌دهد که سه کشور اروپایی بعد از ماه‌ها تأخیر قدم اول را بالاخره برداشتند. این‌یک نشانه خوبی است، اما طبیعتاً ما در انتظار این هستیم که هرچه زودتر این سازوکار عملیاتی شود. چون فعلاً مرحله ثبت آن اعلام‌شده است و مرحله اصلی مرحله عملیاتی شدن آن است که امیدواریم هرچه زودتر محقق شود.
 
وی توضیح داد: همان‌طور که در اظهارات مقام‌های عالی‌رتبه سه کشور گفته‌شده، مرحله فوری به کالا‌های اساسی، بهداشتی و کشاورزی اختصاص داده‌شده چرا که این مرحله آماده اجرای سریع و فوری است؛ اما هدف این سازوکار چنانچه اعلام‌شده بسیار وسیع‌تر است و تمام حوزه تبادلات مشروع را در بر می‌گیرد.

سفیر کشورمان در لندن ادامه داد: مرحله اول از کالا‌های اساسی شروع می‌شود که در این مرحله با مدیریت سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان به عنوان سه عضو و سهام‌دار اصلی این ساز و‌کار خواهد بود، اما در مرحله بعد کشور‌های اروپایی می‌توانند به آن اضافه شوند.

بعیدی نژاد گفت که در مرحله بعدی کشور‌های غیراروپایی و سپس هر کشوری که علاقمند به تبادلات اقتصادی با ایران باشد می‌تواند در این سازوکار شرکت کند.

وی یادآورشد که به دلیل اینکه این سازوکار برای نخستین بار است که در دنیا به وجود می‌آید و تجربه و سابقه‌ای در این رابطه وجود ندارد یک مقدار طول کشید. اما در نهایت این روش بدیع و مبتکرانه‌ای بود که سه کشور اروپایی ایجاد کردند و امیدواریم که به سازوکاری عملی بینجامد که بتواند جلوی تحریم‌های ظالمانه آمریکا را بگیرد و تعادلی در سطح تجارت بین‌الملل ایجاد کند که یک کشور نتواند تمام کشور‌های دیگر را از داشتن تجارت مشروع میان دیگران محروم کند.

بعیدی نژاد راه‌اندازی این سازوکار را قدمی مؤثر خواند و افزود: امیدواریم با تلاشی که تا الآن صورت گرفته و سه کشور نشان دادند که به حفظ تجارت با ایران علاقه‌مند هستند با سرعت بیشتری به سمت عملیاتی شدن این سازوکار پیش بروند و شاهد باشیم که مردم ما در عمل آثار مهم و مفید رفع تحریم‌ها را در قالب اجرای این سازوکار لمس کنند. وی همچنین ابراز امیدواری کرد این سازوکار بتواند شروعی باشد تا کاستی‌هایی که در تعلل اجرای تعهدات برجام وجود داشته است جبران شود.

سفیر کشورمان در پاسخ به پرسشی درباره زمان اجرای سازوکار مالی اروپا و ایران گفت: در این رابطه، یک سلسله مسائل فنی و حقوقی وجود دارد و 'بایستی نهاد همتایی در ایران تشکیل شود که بحث‌های آن در حال انجام شدن است'.

بعیدی نژاد توضیح داد که باید مشورت‌های نزدیکی با سه کشور داشته باشیم تا این نهاد بتواند با نهاد همتای خود در ایران در هماهنگی کامل قرار داشته باشد و این تبادلات را انجام دهد.

سفیر کشورمان در لندن با بیان اینکه این روند به مقداری زمان احتیاج دارد، افزود: اراده‌ای که اینک سه کشور اروپایی نشان دادند حاکی است که بر تردید‌ها فائق آمدند و امیدواریم که بتوان در مرحله اجرا کار‌ها را تسریع کرد. این انتظاری است که طرف ما از سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا خواهد داشت.
 
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
0
0
کدام ترید ها؟
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان