تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

انحرافات عجیب سازمان خصوصی سازی/ از سرنوشت نامعلوم ۶۰۰ کیلو نقره‌ هتل لاله تا صف بلند خریداران گمنام

گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۶ منتشر شد. آنچه بسیار به چشم می‌آمد اقدامات و انحرافات مالی سازمان خصوصی در واگذاری‌ها، قیمت‌گذاری‌ها و نحوه ارتباط با خریداران بود.

انحرافات عجیب سازمان خصوصی سازی/ از سرنوشت نامعلوم ۶۰۰ کیلو نقره‌ هتل لاله تا قیمت‌گذاری‌های دلبخواهی

رویداد۲۴ سازمان خصوصی‌سازی این روزها زیر تیغ انتقادات است؛ روزی نیست که خبری از عملکرد پوری حسینی رئیس پر حاشیه این سازمان به گوش نرسد، یک روز از واگذاری مجتمعی بزرگ به رئیس سازمان خبر می‌رسد و روز دیگر ماجرای عجیب واگذاری آلومینیوم المهدی به میان می‌آید. این روزها نیز گزارش تفریغ بودجه سال گذشته بار دیگر پای یکی از پرحاشیه‌ترین و البته پررانت‌ترین سازمان‌های کشور را به میان کشیده است.

آنگونه که در گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۶، «سازمان خصوصی سازی از ابتدای سال ۱۳۸۰ تا پایان سال ۱۳۹۶ تعداد ۸۳۵ شرکت دارای سهام دولتی را با مبلغی بیش از ۱۴۴ هزار میلیارد تومان واگذار کرده است.» خبری از عملکرد کنونی این شرکت‌ها نیست و نام کسانی که این شرکت‌ها را خریده‌اند نیز هیچگاه به صورت رسمی اعلام نشده است؛ مگر در مورادی که اعتصاب شکل گرفت یا حاشیه‌ها زیاد شد.

دیوان محاسبات در گزارش سالانه خود گفته واگذاری‌هایی سال ۱۳۹۶ مغایر با قوانین و مقررات بوده است. عادل آذر در صحن علنی مجلس درباره این واگذاری‌ها گفته بود خریداران کسانی بوده‌اند که اهلیت نداشته‌اند و علاوه بر آن قیمت کارشناسی برای واگذاری‌ها به مراتب کمتر از قیمت واقعی بوده است.

خریداران گمنام در سازمان خصوصی سازی و سرنوشت تلخ نیشکر هفت تپه

آنگونه که در گزارش تفریغ سال ۱۳۹۶ آمده خریداران هیچکدام از شرکت‌های پالایش نفت کرمانشاه، نیشکر هفت تپه، هپکواراک و ماشین سازی تبریز، ریخته گری ماشین سازی تبریز و املاک ائل گلی در تبریز، اهلیت و تخصص کافی نداشته‌اند و همین مسئله باعث بروز ضرر و زیان به بیت‌المال شده است.

نکته قابل توجه اینکه نیشکر هفت تپه و هپکو اراک دو مجتمع بزرگی بوده‌اند که به علت سوءمدیریت سازمان خصوصی سازی، بزرگترین اعتصابات کارگری در کشور در سال‌های اخیر را رقم زده‌اند. کارگران زیادی بازداشت شدند و در نهایت مدیرعامل با همکاری مسئولان کشور پیروزمندانه بر سر کار بازگشت!

راضی نوری نماینده شوش گفته بود واگذاری مجموعه بزرگ اقتصادی نیشکر هفت تپه به دو جوان ۲۸ و ۳۱ ساله بدون هماهنگی مسئولان استان و شهرستان به معنای رها کردن این مجموعه بود.

احمد علیرضا بیگی نماینده مجلس درباره اهلیت خریدار هفت تپه گفته بود «خریدار ماشین سازی تبریز با خریدار مجتمع نیشکر هفت تپه ارتباط سازمان‌یافته داشته و هر دو سابقه جعل و دسیسه داشته‌اند.»

قیمت‌های کارشناسی یا قیمت‌های دلبخواهی؟

نکته مهمی که در گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۶ آمده، تخفیف‌های عجیب توسط کارشناسان سازمان خصوصی سازی بوده است. در گزارش تفریغ بودجه آمده قیمت کارشناسی شرکت پالایش نفت کرمانشاه ۶۱۷ میلیارد تومان بوده که سازمان خصوصی سازی در اقدامی عجیب برای خریدار ۷۰ درصد تخفیف قائل شده و آن را با رقم ۱۹۹ میلیارد تومان واگذار کرده است.

انحرافات عجیب خصوصی سازی در بودجه ۹۶/ از سرنوشت نامعلوم ۶۰۰ کیلو نقره‌ هتل لاله تا قیمت‌گذاری‌های دلبخواهی

این مسئله پیش از این در واگذاری پر حاشیه آلومینیوم المهدی اتفاق بود؛ احمد توکلی گفته بود «سازمان خصوصی‌سازی آلومینیوم المهدی را با پیشنهاد ۹۲۹ میلیارد تومان واگذار می‌کند، این در حالی بوده که ارزش زمین و تاسیسات این مجمتع ۸۲۲ میلیارد تومان بوده است. یعنی سازمان خصوصی سازی نه تنها قیمت برند شرکت که حتی مبلغ شمش‌های موجود در انبار که ابتدایی‌ترین موارد در فروش بوده را محاسبه نکرده بود!»

دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بودجه سال گذشته درباره این تخلفات نوشته بخش اعظمی از دارایی‌های آلومینیوم المهدی و هرمزال به ارزش تقریبی ۵۰۰ میلیارد تومان اساسا ارزیابی نشده بود! ضمن اینکه این شرکت بیش از ۲۶۰ میلیارد تومان کمتر از ارزش واقعی‌اش قیمت‌گذاری شده است.

واگذاری کشت و صنعت مغان

در بخشی از گزارش تفریغ بودجه آمده با توجه به بررسی‌های میدانی صورت گرفته از سوی دیوان محاسبات برآورد ارزش واقعی سهام شرکت کشت و صنعت مغان بیش از ۴ هزار میلیارد تومان بوده است که سازمان خصوصی سازی آن را با رقم ۱۸۵۰ میلیارد تومان واگذار کرده است؛ رقمی که از نصف ارزش واقعی آن نیز کمتر بوده است.

کشت و صنعت مغان به «یونس ژائله» صاحب شرکت شیرین عسل واگذار شده است.

انحرافات عجیب خصوصی سازی در بودجه ۹۶/ از سرنوشت نامعلوم ۶۰۰ کیلو نقره‌ هتل لاله تا قیمت‌گذاری‌های دلبخواهی

طوفان سازمان خصوصی سازی در تبریز!

گویا سازمان خصوصی سازی در تبریز دست بازی داشته و آن کاری که دوست داشته با اموال بیت المال انجام داده است. سازمان خصوصی سازی در سال ۱۳۹۷ شرکت‌های ماشین سازی تبریز، ریخته گری ماشین سازی تبریز و املاک ائل گلی را با قیمت کارشناسی سه سال پیش (قیمت سال ۱۳۹۴) واگذار کرده است. این املاک با قیمت ۶۱۱ میلیارد تومان به فردی به نام فرخ زاد واگذار شده است. دیوان محاسبات گفته این اقدام تخلف بوده و موجب ضرر و زیان بیت المال شده است.

انحرافات عجیب خصوصی سازی در بودجه ۹۶/ از سرنوشت نامعلوم ۶۰۰ کیلو نقره‌ هتل لاله تا قیمت‌گذاری‌های دلبخواهی

قیمت‌گذاری‌های عجیب خصوصی سازی از شمال تا جنوب

شرکت توسعه گردشگری با ۲۹ شرکت استانی، ۴ هتل، مجتمع آب درمانی سرعین، کاروان سرای شاه عباسی کرمانشاه و غار قوری قلعه، در سال ۱۳۹۰ به مبلغ یکصد و دو میلیارد ۱۰۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان توسط سازمان خصوصی سازی ارزش گذاری شده است. نکته مهم آنکه قیمت این شرکت‌ها در همان سال رقمی بیش از ۳۸۳ میلیارد  تومان بوده است.

دیوان محاسبات در گزارش سالانه خود تاکید کرده که شرکت توسعه گردشگری در سال ۱۳۹۶، یک قطعه زمین بیست و دو هزار ۲۲.۰۰۰ متر مربعی شرکت در اصفهان با ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان داشته که سازمان خصوصی سازی آن را تنها ۲۶ میلیارد تومان قیمت گذاری کرده است؛ یعنی چیزی در حدود ۱۱ برابر کمتر از قیمت واقعی!

انحرافات عجیب خصوصی سازی در بودجه ۹۶/ از سرنوشت نامعلوم ۶۰۰ کیلو نقره‌ هتل لاله تا قیمت‌گذاری‌های دلبخواهی

نکته عجیب دیگری که در گزارش دیوان محاسبات به چشم می‌خورد، اینکه ۱۳ قلم از اموال و دارایی‌های شرکت شامل ۲۶۳ هزار متر مربع زمین در استان‌های اصفهان، ایلام، گیلان، کرمان، یزد و همدان اساسا در قیمت‌گذاری لحاظ نشده است.

در گزارش تفریغ بودجه آمده که بیش از ۶۰۰ کیلوگرم ظروف نقره‌ای در هتل لاله تهران بوده که حتی قیمت آنها هنگام واگذاری لحاظ نشده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
یوسف سرافراز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
0
1
این هافقط نمونه هایی هستندازناکارآمدی وضعف وسوء مدیریت کشوردرچهل سال گذشته کشور.که منجربه تاراج بیت المال وبیکاری وفقرونارضایتی مردم شده است.آیااین مواردرادشمن دشمن که میگوییم کارآنهاست؟برای رونق اقتصادی وتوسعه وپیشرفت عملی کشورمان ودفاع ازخون مطهرشهداء ونظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وحل مشکلات معیشت واقتصادی مردم وجوانان این مرزوبوم مسئولین بایدبه اقتصادمقاومتی بخوبی عمل نموده وکمترشعارداده وکمترسخنرانی بکنندوکمتردشمن دشمن ودشمن بگویند.
نظرات شما
پیشخوان