تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
ترامپ با ایران صلح می‌کند؟

چقدر احتمال توافق غافلگیرکننده ایران و آمریکا و تکرار سناریوی اوباما وجود دارد؟

 الشرق الاوسط نوشت: تمام احتمالات مطرح است، مثل اینکه دولت ایران پیشنهاد تحریک آمیزی به ایالات متحده داده و در نهایت، این دو کشور با یکدیگر صلح کنند و بار دیگر، به شرایطی که در زمان اوباما بود بازگردیم.
خطر واقعی که ما را تهدید می‌کند، ایران است، نه ایالات متحده
رویداد۲۴ در ادامه گزارش الشرق الاوسط آمده است: در دوره اوباما، تحریم‌های اقتصادی شدیدی علیه ایران اجرا شد، اما در سال ۲۰۱۰، ایران و امریکا مذاکراتی را شروع کردند که سه سال به طول انجامید و در نهایت، منجر به امضای توافقی شد که همگان، و بویژه اسرائیل، هم پیمان اول آمریکا را شگفت زده کرد. اما ایا ممکن است در دولت فعلی ایالات متحده نیز سناریوی زمان اوباما تکرار شده و شاهد توافق غافلگیرکننده‌ای بین ایران و آمریکا باشیم؟ به عبارت دیگر، چرا پس از این همه تجارب تلخ، باز هم می‌پذیریم که وارد ائتلاف با ایالات متحده و مشارکت در طرح‌های سیاسی آن شویم؟

واقعیت آن است که باید رابطه این مثلث را به شیوه‌ای متفاوت از آنچه در تحلیل‌های برخی کارشناسان منطقه‌ای مطرح می‌شود، بررسی کنیم. اختلاف ما با ایران، یک اختلاف اساسی است و ارتباطی با واشنگتن ندارد. خطر واقعی که ما را تهدید می‌کند، از جانب ایران است، نه ایالات متحده.

بنابراین، نمی‌توان گفت که ائتلاف ما با ایالات متحده یا به طور خاص، با دولت ترامپ، یک ماجراجویی حساب نشده است؛ به این دلیل که ما مالزی یا اسپانیا یا هر دولت دور دیگری نیستیم که بتوانیم موضع بی طرفی را در رابطه با ایران، اتخاذ کنیم.

در صورتی که دولت ترامپ تصمیم بگیرد که تغییر سیاست داده و با تهران صلح کند، اختلاف سعودی و تعدادی از دولت‌های منطقه با تهران، همچنان باقی می‌ماند.

یکی از اصول سیاست منطقه‌ای سعودی، بنا نهادن ائتلاف‌هایی به همراه دولت‌های منطقه‌ای و قدرت‌های جهانی، برای ایجاد توازن نسبت به تهران و محور آن است. هیچگاه این درگیری‌های ما با ایران تمام نمی‌شود، مگر در صورتی که تهران از طرحش برای هدف گرفتن دولت‌های منطقه چشم پوشی کند.

امروز، آمریکایی‌ها ائتلاف بزرگی را علیه تهران بنا می‌کنند و زمینه سازی آن‌ها برای نشست ورشو، نمود عینی این تلاشهاست، که هدف آن، فشار بر ایران برای تغییر سیاستهایش در خصوص دولت‌های منطقه، بویژه یمن و سوریه است.

بعید است که این نوع تلاش‌ها بتواند ایران را در مورد تغییر خط مشی سیاسی اش قانع کند. اما امیدواریم که این فشار‌ها که در ضمن آن‌ها تحریم‌های اقتصادی قرار دارد، حداقل، باعث عقب نشینی ایران از برخی مناطق نزاع شود.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان