تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد؛

بودجه ۱۰۰ سال شیر مدارس به جیب بانک‌ها رفت!/ اعتباری که در میان ارقام دولت گم شد

روز شنبه وزیر آموزش و پرورش صحبت از شیر مدارس کرد و گفت که دو سال است بودجه شیر مدارس داده نمی‌شود و عملا بعید است که امسال هم شیری در مدارس توزیع شود.
بودجه ۱۰۰ سال شیر مدارس به جیب بانک‌ها رفت! / اعتباری که در میان ارقام دولت گم شد
رویداد۲۴ سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش روز شنبه درباره بودجه توزیع شیر رایگان در مدارس گفت: «بودجه شیر روی کاغذ مانده است و بعید است امسال راه بیفتد. پولی دست وزارت آموزش و پرورش را نگرفته است و البته سازمان برنامه هم ظاهرا پولی ندارد؛ دو سال است که بودجه شیر در مدارس تخصیصی نداشته است. تا پول نباشد نمی‌توان کاری کرد؛ البته پیگیری‌های مکرری انجام شده، ولی نتیجه بخش نبوده است.» وی اعتبار سالانه توزیع شیر مدارس را رقمی در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد که وزارت آموزش و پرورش با این بودجه، شیر را به صورت رایگان در مدارس توزیع می‌کند.

پیش از وزیر هم، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش صحبت از اختصاص نیافتن شیر مدارس کرده بود. دو ماه قبل بود که علی الهیار ترکمن گفته بود: «برای شیر مدارس ۲۰۰ میلیارد اعتبار در سال جاری پیش‌بینی شده بود که تاکنون تخصیص نیافته است. در سال ۹۶ هم تخصیصی نداشتیم و همچنان پیگیر هستیم. برای سال ۹۸ هم همینطور است.».

اما صحبت‌های مقامات وزارت آموزش و پرورش در خصوص تخصیص نیافتن اعتبار لازم برای توزیع شیر رایگان در مدارس در شرایطی است که کمی قبل دولت نزدیک به ۱۵ تا ۱۹ هزار میلیارد تومان به خودروسازان داخلی کمک کرده بود. از طرفی هم دو ماه قبل رئیس سازمان برنامه و بودجه از پرداخت ۲۹ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به بانک‌ها خبر داده بود.

بر این اساس، اگر قرار باشد رقم ارائه شده به بانک‌ها و یا خودروسازان را با بودجه لازم برای شیر مدارس مقایسه کنیم، به ترتیب عددی در حدود ۹۶.۶ و ۶۳.۳ برابر به دست می‌آید، یعنی دولت تاکنون ۹۶ برابر بودجه یک سال شیر مدارس را به بانک‌ها و ۶۳.۳ برابر آن را به خودروسازان داده است.
بودجه ۱۰۰ سال شیر مدارس به جیب بانک‌ها رفت! / اعتباری که در میان ارقام دولت گم شد
در عین حال می‌توان گفت که دولت بودجه بیش از ۹۶ سال شیر مدارس را به بانک‌ها داده است، یا شاید به عبارتی بتوان گفت که بودجه بیش از ۶۳ سال شیر مدارس را در اختیار خودروسازان قرار داده است.

اهمیت شیر مدارس از آنجایی است که در برخی مناطق حاشیه شهر، دانش‌آموزانی به مدرسه می‌روند که از ابتدایی‌ترین مواد غذایی لازم برای رشدشان بی‌بهره هستند. در عین حال، مساله بودجه درمانی در حوزه بهداشت دهان و دندان، اهمیت پرداختن به مساله توزیع شیر رایگان در مدارس را بیشتر می‌کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که توزیع رایگان شیر در مدارس برای نخستین بار به صورت آزمایشی در سال ۷۹ و به دلایلی از جمله خرابی دندان، کوتاهی قد دانش‌آموزان و کمبود ویتامین D. با همکاری شرکت‌های لبنی در کشور آغاز و با پوشش ۴۲۰ هزار دانش‌آموز اجرا شد. همزمان با اجرای رسمی طرح در سال ۸۰، یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز شیر رایگان دریافت کردند؛ اتفاقی که در سال‌های گذشته هم با فرازوفرود‌هایی اجرایی شده است، اما از ابتدای سال ۹۶ خبری از توزیع رایگان شیر در مدارس نبوده و به گفته مسئولان در وزارت بهداشت امسال به‌دلیل عدم‌اعتبار این طرح با تأخیر انجام شده است.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان