تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
سهم خانواده‌ها از سبد کالا چقدر است؟

سهم هر خانوار از بسته حمایتی ۵ میلیون، اما ارزش ریالی ۱۳۰ هزار تومان!

گزارش‌ها نشان می‌دهد که دولت قصد دارد برای سال آینده ۱۴ میلیارد دلار سبد کالا توزیع کند؛ اما سهم هر خانوار از این سبد چقدر است؟
سهم هر خانوار از بسته حمایتی ۵ میلیون، اما ارزش ریالی ۱۳۰ هزار تومان!
رویداد۲۴ توزیع بسته‌های حمایتی دولت در قالب سبد کالا قرار است در سال ۹۸ هم ادامه داشته باشد. آنطور که اخیرا غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفته، قرار است ۱۴ میلیارد دلار برای این بسته‌های حمایتی در سال ۹۸ اختصاص یابد.

جعفرزاده ایمن‌آبادی در این رابطه گفته که در بودجه سال ۹۸، دولت ۱۴ میلیارد دلار را برای ارائه بسته حمایتی اختصاص داده است. در بودجه، میزان اعتبار این بسته‌ها تعیین شده، ولی اینکه دولت بنا دارد در چند نوبت این سبد کالا را ارائه دهد، مشخص نیست.

رقم اعلام شده از سوی جعفرزاده با محاسبه دلار دولتی یعنی ۴۲۰۰ تومان به رقم ۵۸.۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد. در عین حال اگر قرار باشد که مشمولان سال آینده را مانند مشمولان امسال ۱۲ میلیون نفر در نظر بگیریم، عدد ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به دست می‌آید؛ یعنی می‌توان گفت که سهم هر خانوار مشمول دریافت سبد کالا از این بودجه، ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان یعنی نزدیک به ۵ میلیون تومان است.

سهم هر خانوار از بسته حمایتی ۵ میلیون، اما ارزش ریالی ۱۳۰ هزار تومان!
هرچند که باید توجه داشت که دولت این بودجه را به صورت برنامه‌ریزی شده و با بودجه مشخص به خانوار‌های مختلف می‌دهد. به عنوان مثال در سال ۹۷، دولت اعلام کرده بود که سهم ریالی سبدحمایت غذایی در مرحله اول برای هر خانوار یک نفره حدود ۱۵۰ هزار تومان، برای یک خانوار دو نفره ۲۰۰ هزار تومان، خانوار سه نفره حدود ۲۵۰ هزار تومان، خانوار چهار نفره ۳۰۰ هزار تومان و برای یک خانوار ۵نفره و بیشتر ۳۵۰ هزار تومان خواهد بود.

در این صورت، همانطور که عدالت هم حکم می‌کند، سهم تمام خانوار‌ها از سبد کالا برابر نیست، اما محاسبه این گزارش تنها برای مشخص شدن یک مقیاس برای سهمی است که هر کدام از خانوار‌های مشمول سبد کالا می‌توانند دریافت کنند.

هرچند که روزنامه دنیای اقتصاد پیش از این نوشته بود که «سهم هر نفر از افراد خانوار در این سبد کالایی ۳۵ هزار تومان است، بر این اساس کارت خرید مشمولان این طرح به‌مبلغ تعیین‌شده و به‌تعداد خانوار قابلیت شارژ و خرید دارد.»

با این حال، محاسبات ابتدایی از رقم اعلام شده برای سبد کالا چیز دیگری را نشان می‌دهد. وزارت تعاون پیش از این گفته بود: «توزیع مواد غذایی در ادامه سال‌های قبل است و ارزش ریالی این سبد ۱۳۰ هزار تومان برای خانواده‌های کامل است که شامل گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ، برنج، حبوبات و ماکارونی، لبنیات، روغن مایع و ... می‌شود. افراد می‌توانند به‌انتخاب خود از هر میزان کالا به هر میزانی که بخواهند دریافت کنند.»
سهم هر خانوار از بسته حمایتی ۵ میلیون، اما ارزش ریالی ۱۳۰ هزار تومان!
در عین حال امیرخسرو فخریان، رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز پیش از این گفته بود: «ارایه سبد‌های کالایی به اقشار ضعیف، قبلا هم انجام می‌شد، اما با توجه به مشکلاتی که توزیع سبد کالایی داشت، تصمیم بر این شده که کارت بانکی سرپرستان خانوار، شارژ نقدی شده و برای خرید کالا از فروشگاه‌های زنجیره‌ای قابل استفاده باشد. با تصمیم دولت، قرار بر این است که به‌زودی ۹ میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، به‌ازای هر نفر ۳۵ هزار تومان کارت خرید کالا دریافت کنند.»

طرح توزیع سبد‌های کالایی برای اقشاری که نیاز به حمایت دولت دارند تاکنون با انتقاد‌های بسیاری روبرو شده است. برخی معتقدند که این طرح می‌تواند نقدینگی را افزایش دهد. هرچند که حامیان طرح بر این باورند که تورم نزدیک به ۴۰ درصد مردم را به سمتی کشانده که نیاز به حمایت دولت دارند.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان