تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۷
دعوای نفتی در خاورمیانه ادامه دارد؛

آمریکا برای تحت نظر داشتن ایران چقدر به پایگاه‌های نظامی عراقی دارد؟

خاورمیانه پر است از پایگاه‌های هوایی و دریایی آمریکا. ناوگان پنجم آمریکا نیز در منطقه حاضر است و تحت نظر داشتن ایران، برای واشنگتن نیازی به حضور نیرو‌های آمریکایی در عین الاسد ندارد.

آمریکا

رویداد۲۴ جلبیر الأشقر در القدس العربی نوشت: همانطور که پیش بینی می‌شد، صحبت‌های ترامپ در گفتگو با سی بی اس، که در ضمن آن، دلیل اصلی باقی ماندن نیرو‌های آمریکایی در عراق را کنترل ایران دانست، هیاهوی زیادی در بغداد برانگیخت.

این رسانه عرب زبان ادامه داد: واقعیت آن است که واکنش‌ها به صحبت‌های ترامپ، تنها به معنای غلبه منفعت دولت ایران بر مصلحت عراق و ملت آن است. در این جا منظور آن نیست که ترامپ به نفع عراق رفتار می‌کند، بلکه کاملا برعکس، نیت‌های رئیس جمهور آمریکا در مورد عراق، بسیار خطرناکتر از نیت او در مورد ایران است. بنابراین، اعتراض‌ها باید متوجه نیت‌های ترامپ در مورد عراق باشد.

علت اصلی باقی ماندن نیرو‌های آمریکایی در عراق، تنها ایران نیست و اینکه ترامپ موقعیت مکانی پایگاه عین الاسد را برای نظارت بر ایران ممتاز دانسته و این مساله را تفسیری برای تمایلش به ادامه حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق می‌داند، توهینی به شعور مردم است؛ چرا که منطقه خاورمیانه پر است از پایگاه‌های هوایی و دریایی آمریکا. علاوه بر اینکه ناوگان پنجم آمریکا نیز در منطقه حاضر است و تحت نظر داشتن ایران، برای واشنگتن نیازی به حضور نیرو‌های آمریکایی در عین الاسد ندارد.

واقعیتی که پشت عزم ترامپ برای باقی ماندن نیروهایش در عراق قرار دارد، در تفاوت اساسی بین افغانستان و سوریه از یک سو، و عراق، از سوی دیگر نهفته است؛ همان تفاوتی که کویت و لیبی را از سوریه و افغانستان، و ونزوئلا را از کره شمالی متمایز می‌کند و در سه حرف خلاصه می‌شود: نفت. ضمن اینکه هر فرد عاقلی می‌داند که آمریکا تنها در صورتی که منافعش اقتضا کند، حضور خود را در مکانی گسترش می‌دهد، و به مسائلی مانند حمایت از مردم یا تحقق دموکراسی اهمیتی نمی‌دهد.

حتی صحبت‌های ترامپ در مورد اینکه یکی از دلایل موضع عداوت آمیزش در قبال ایران، تمایل او برای حمایت از اسرائیل است نیز پوشیده از نفاق است؛ به این دلیل که ایران مانند ونزوئلا یک دولت نفتی است و قرار گرفتن آن در مهمترین مناطق نفتی جهان، بر اهمیت آن می‌افزاید. در این میان، باید گفت که اسرائیل تنها نقش حافظ منافع آمریکا را ایفا می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان