تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۷
جاه طلبی‌های ناآگاهانه خاندان سعودی باز برایش دردسر ساز شد؛

روابط مغرب – سعودی چالش جدید در سیاست خارجی ریاض

بحران جدید در روابط مغرب و عربستان، نمونه‌ای دیگر از ناکامی و شکست سیاست خارجی عربستان سعودی به شمار می‌رود.
روابط مغرب – سعودی چالش جدید در سیاست خارجی ریاض
رویداد۲۴ سیاست‌های ناپخته همراه با جاه طلبی‌های ناآگاهانه خاندان سعودی بار دیگر منجر به آزردگی یکی دیگر از هم پیمان‌های این رژیم شد.
عربستان در ادامه سیاست‌های ناپخته منطقه‌ای و بین المللی خود کار را به جایی رساند که مغرب که تاکنون هم پیمان راهبردی این کشور به شمارمی‌رفت سفیر خود را از ریاض فراخواند.

سفیر مغرب در عربستان، روز جمعه در نخستین اظهارات خود پس از بازگشت از ریاض، گفت: به خاطر تغییرات اخیر در سطح روابط دو کشور به رباط فراخوانده شدم.

مصطفی المنصوری افزود: این تحولات پس از پخش گزارشی از شبکه العربیه عربستان علیه تمامیت ارضی مغرب شدت گرفت.
وی بیان کرد: شبکه العربیه نزدیک به خاندان حاکم عربستان، این گزارش را در واکنش به شرکت 'ناصر بوریطه' وزیر خارجه و همکاری‌های بین‌المللی مغرب در یکی از برنامه‌های شبکه الجزیره قطر منتشر کرد.

المنصوری اضافه کرد: از سه روز پیش برای مشورت درباره این تحولات به رباط فراخوانده شده است.

این اختلاف‌ها تاجایی پیش رفته است که مغرب مشارکت خود را در ائتلاف متجاوزان به یمن به حالت تعلیق درآورده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه به نقل از منابع آگاه خبر داد که مغرب، مشارکت در ائتلاف نظامی تحت هدایت عربستان سعودی علیه مردم یمن را متوقف کرده است.

این رسانه آمریکایی نوشت: این موضوع نتیجه تشدید اختلاف‌ها میان دو کشور پس از برخی اظهارنظر‌های مقام‌های مغرب و واکنش متقابل دولت سعودی بوده است.

«ناصر بوریطه» وزیر خارجه مغرب چند هفته پیش در گفت: وگو با شبکه خبری الجزیره، گفته بود که «تغییراتی» در وضع مشارکت این کشور در ائتلاف تحت هدایت ریاض به وجود آمده است.

وی تصریح کرده بود که رباط «ملاحظاتی جدی» در خصوص سفر اخیر «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به کشور‌های عربی داشته است.
مغرب بر خلاف دیگر کشور‌های عربی، از میزبانی بن سلمان خودداری کرده بود؛ اقدامی که به عقیده کارشناسان، تحت تأثیر نقش او در قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی بوده است.

پس از این مصاحبه، تلویزیون دولتی «العربیه» در عربستان سعودی، مستندی در حمایت از ادعای حمله مغرب به «صحرای غربی» منتشر کرد؛ منطقه‌ای که بر سر مالکیت آن اختلاف‌هایی وجود دارد.

به گفته منابع آسوشیتدپرس، مغرب از آن زمان سفیر خود را از عربستان سعودی فراخوانده و وی هم‌اکنون در رباط مستقر است.
مغرب از ابتدای آغاز تجاوز نظامی عربستان سعودی و متحدانش به یمن، در این ائتلاف نظامی حضور داشته است؛ گرچه دولت این کشور اطلاعات زیادی از میزان مشارکتش فاش نکرده است.

اما این اختلاف‌ها و سردی روابط این دو کشور دلایل دیگری نیز دارد که کم کم آن را به نقطه جوش رسانده است و کشوری که تفریحگاه دائمی شاه سعودی بوده اکنون به دشمن شماره یک عربستان تبدیل شده است.

کمک به قطر
مغرب از نخستین کشور‌هایی بود که همزمان با تحریم قطر از سوی کشور‌های عربی به کمک آن شتافت و در کنار ایران و ترکیه از بار محاصره این کشور کاست.

این اقدام مغرب با توجه به سطح عالی روابط دو کشور و میزان سرمایه گذاری‌ها به ذهن هیچ کس خطور نمی‌کرد که مغرب در دوران تحریم و محاصره در کنار قطر بایستد.

ولی مغرب بر استقلال و بی طرفی خود در اختلاف میان کشور‌های عربی تاکید کرد و حتی پادشاه این کشور در سفر به کشور‌های عربی خلیج فارس از دوحه بابت حمایت از رباط برای کسب میزبانی جام جهانی تشکر کرد.

میزبانی جام جهانی ۲۰۲۶
در جریان رای گیری برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۶ عربستان به سود آمریکا، کانادا و مکزیک رای داد و اخباری نیز درباره تشویق دیگر کشور‌ها توسط عربستان به رای ندادن به مغرب منتشر شد.

در این رای گیری مغرب با ۶۵ رای در مقابل ۱۳۴ رای، میزبانی جام جهانی را از دست داد و کینه مغربی‌ها از عربستان افزایش یافت.
این اقدام عربستان علاوه بر واکنش شدید ملت مغرب باعث موضعگیری پادشاه این کشور نیز شد و تماس وی با امیر قطر و تشکر از این کشور نشانه‌ای از ناخرسندی او از عربستان بود.

تمسخر عربستان در بازی‌های ۲۰۱۸ روسیه
شهروندان مغربی بار دیگر با شکست پنج بر صفر عربستان مقابل روسیه در این دوره از بازی‌ها بهانه‌ای برای تمسخر عربستان و سرزنش این کشور یافتند و حساب خود را با این کشور به خاطر مخالفت با میزبانی جام جهانی توسط مغرب تسویه کردند.

تا اینجا اشتباهات سران عربستان باعث شده است یکی از هم پیمان‌های راهبردی این کشور آزرده خاطر، سفیر خود را از ریاض فراخواند و همکاری خود را با ائتلاف متجاوزان به یمن متوقف کند.

کارشناسان معتقدند که با توجه به اینکه عربستان نخستین شریک تجاری مغرب در میان کشور‌های عربی است و با توجه به منافع دو کشور و روابط گسترده، بعید است که دو کشور ریسک کرده و روابط دوجانبه را بیش ازاین بحرانی‌تر کنند.

اما دلیل و سطح این اختلاف‌ها و طول مدت آن هرچه باشد، نشانه‌ای دیگر از ناکامی و شکست سیاست‌های ناپخته عربستان در ارتباط با دیگر کشورهاست.
این سیاست‌ها در دورانی که به دلیل کهولت سن و بیماری ملک سلمان زمام امور این کشور به دست ولیعهد بی تجربه این کشور افتاده است بیش از پیش دیده می‌شود.

تراکم شکست‌های خاندان آل سعود و فشار‌های بین المللی خود عامل دیگری برای بروز رفتار‌های ناپخته و بدون اندیشه آن‌ها در صحنه بین المللی است.
برخی کارشناسان براین باورند که آل سعود همچنان در توهم رهبری جهان عرب به سر می‌برد و افول نفوذ و تسلط خود حتی بر کوچکترین کشور‌های هم پیمان را نیز باور ندارند.

باتوجه به بلندپروازی‌ها و ناپختگی‌های ولیعهد جوان عربستان بایدمنتظر بحران‌های دیگری در روابط این کشور با دیگر کشور‌ها و حتی هم پیمان‌های نزدیک آن بود.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مراکش ، خاندان سعودی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان