تاریخ انتشار: ۱۷:۵۸ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
کمالوندی:

قادر به غنی‌سازی فراتر از ۲۰ درصد هستیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: با دستور مسئولان و افزایش سانتریفوژهای قدیمی و استفاده از سانتریفوژهای جدید قادریم غنی سازی فراتر از ۲۰ درصدی را با توان کامل انجام دهیم.

قادر به غنی‌سازی فراتر از ۲۰ درصد هستیم

رویداد۲۴ بهروز کمالوندی روز یکشنبه در حاشیه افتتاح ساختمان مرکزی پارک علم و فنآوری قزوین که به نام دکتر علی اکبر صالحی نامگذاری شده است در گفتگویی در خصوص شرایط ایران برای بازگشت به شرایط قبل از برجام در حوزه انرژی هسته‌ای اظهارداشت: از ابتدا به نحوی کار کردیم تا اگر لازم شد به وضعیت قبلی بازگردیم و ریاست سازمان انرژی اتمی هم بارها گفته اند که اگر بخواهیم به فعالیت گذشته برگردیم و غنی سازی را ادامه دهیم هیچ مشکلی نداریم.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم در شرایط کنونی تعداد سانتریفوژها را اضافه کنیم و یا در صورت لزوم از دستگاههای سانتریفوژ پیش رفته استفاده کنیم و سطح غنی سازی را بالا ببریم این توان و ظرفیت را داریم و اگر لازم باشد قادریم غنی سازی ۳.۵ درصد و ۲۰ درصد را انجام دهیم.

کمالوندی یادآورشد: وضعیت راکتور تحقیقاتی خنداب و اراک هم به نحوی است که اگر از سوی طرف های برجام خلف وعده شود همین راکتور را باز طراحی شده جلو می بریم و اگر مایل بودیم از راکتور قبلی هم استفاده می کنیم.

معاون امور بین الملل و امور مجلس سازمان انرژی اتمی ایران یادآورشد: امروز این امکان را داریم که بخشهای جدیدی را هم با سرعت بسازیم و جلو برویم.

با سرعت می توانیم نیاز خودمان را تامین کنیم

وی تصریح کرد: در افزایش میزان غنی سازی ما در برنامه پیش بینی کرده بودیم تا از ماشین های جدید استفاده کنیم و در حال حاضر ۶ هزار دستگاه ماشین قدیمی داریم و اگر قرار باشد ماشین های دیگری بیاوریم حتما دستگاههای جدید را اضافه خواهیم کرد تا سرعت غنی سازی بالا برود.

کمالوندی اظهارداشت: مقام معظم رهبری تاکید داشتند تا زمینه ای فراهم شود برای جهش به سمت « ۱۹۰ هزار سو» لذا برای غنی سازی همه امکانات فراهم شده و آماده اجرای دستور هستیم اما تاکید رهبری فعلا حرکت در چارچوب برجام است یعنی زمینه ها را فراهم می کنیم و بالقوه آماده ایم اما بالفعل وارد کار نمی شویم تا دستور مقامات عالی کشور صادر شود.

۲۰ فروردین رونمایی از محصولات جدید

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشور بیان کرد: پیشرفت های متعددی در این عرصه داشته ایم و در ۲۰ فروردین سال آینده از برخی پیشرفت ها رونمایی خواهیم کرد.

کمالوندی اظهارداشت: یکی از کارها و دستاوردهای مهم تولید اکسیژن ۱۸ است که یک جهش در شیمی اتمی محسوب می شود و این که بتوانیم ایزوتوپ های پایدار اکسیژن ۱۸ را تولید کنیم بسیار ارزشمند است که این محصول مصرف دارویی، تشخیصی ودرمانی دارد و تنها چند کشور تکنولوژی آن را دارند و امروز ایران اسلامی به کسب آن نائل شده است.

تولید اکسیژن ۱۸ ره آوری ارزشمند است

وی گفت: با این دانش نه تنها نیازخود بلکه می توانیم بخشی از نیاز کشورهای دنیا را به اکسیژن ۱۸ تامین کنیم که از نظر اقتصادی بسیار قیمت بالایی دارد برای نمونه اگر یک لیتر آب سنگین ۳۰۰ دلار ارزش دارد یک کیلو اکسیژن ۱۸ بیش از ۱۰۰ برابر معادل ۳۰ هزار دلار قیمت خواهد داشت.

سخنگوی انرژی اتمی ایران در خصوص همکاری با طرح شتابگر ملی اظهارداشت: در اجرای شتابگر ملی در قزوین تعامل دائمی داریم و کمک می کنیم تا طرح چشمه نور بسرعت آماده شود و وظیفه اصلی سازمان انرژی اتمی نظارت بر فعالیتهای هسته ای در کشور است و از نظر مالی و فنی هم کمک می کنیم تا این طرح تکمیل شود.

وی اضافه کرد: در سالهای اخیر پس از برجام این امکان فراهم شد تا به اطلاعات کشورهای دیگر هم دسترسی داشته باشیم وکمک شدتا شرایط بهتری داشته باشیم و شتابگر ملی هم از طرح های مهمی است که تحول اساسی در حوزه علم و دانش کشور ایجاد خواهد کرد.

کمالوندی در خصوص احداث دبیرستان های انرژی اتمی هم اظهارداشت: مدرسه انرژی اتمی در تهران و مشهد راه اندازی شده و در قزوین هم سومین دبیرستان در حال احداث است و دو استان دیگر هم درخواست راه اندازی کرده اند که در دست بررسی است و با این کار زمینه تحصیل دانش آموزان علاقمند به دانش هسته ای در کشور فراهم می شود ...

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان