تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۷
کسب و کار محافظه‌کارانه پس از برجام؛

املاک ایران در لندن در دوران تحریم‌‌ها چطور اداره می‌شوند؟

نشریه اینترنتی نشنال در گزارشی به املاک ایران در بریتانیا اشاره کرده و نوشت: در دوران تحریمهای آمریکا، املاک ایران در لندن بسیار محدود است.
«مکانیزم مالی ویژه اروپا راه دیگری برای استخراج پول از تهران است»/ املاک ایران در لندن در دوران تحریم‌‌ها چطور اداره می‌شوند؟
رویداد۲۴  اگر یک نگاهی به میدان پارلمان لندن ازنقطه‌ای که دید خوبی به ساختمان بیگ بن داشته باشد بکنید، ساختمان شرکت ملی نفت ایران را درخیابان ویکتوریا در بهترین نقطه‌ای که در مرکز لندن می‌توان ساختمان اداری داشت ملاحظه می‌کنید. ناظرانی که ازنزدیک ساختمان را نگاه کنند می‌فهمند که این ساختمان به شرکت ملی نفت ایران تعلق دارد و در سال‌های تحریم‌های بین المللی و انزوا مورد بهره برداری ایران قرار می‌گرفته است.
 
این ساختمان به کسب و کار‌ها اجاره داده شده و دفاتر طبقه بالای این ساختمان به خود شرکت ملی نفت تعلق دارد. دفتری در این ساختمان برای اتاق بازرگانی ایران و انگلیس است که ریاست آن را نورمان لامونت وزیر سابق خزانه‌داری انگلیس برعهده دارد.
 
اتاق بازرگانی بریتانیا و ایران یک وبسایت فعال دارد که در آن لرد لامونت اوایل ماه میلادی درباره یادداشتی درباره شرایط ساز و کار ویژه مالی اروپا برای دور زدن تحریم‌ها و حمایت از کسب و کار با ایران بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای یادداشتی نوشته است.
 
او در این یادداشت ضمن خوشامدگویی محافظه‌کارانه به راه اندازی ساز و کار موسوم به اینستکس گفته اگرچه برخی جزییات عملیاتی شدن این مکانیزم باید گفته شود، اما رونمایی از آن برای کسانی مثل ما که معتقدیم انگلیس باید به تعهداتش تحت برجام پایبند بماند، قابل و توجه و مشوق بود.
 
او گفته شاید این ساز و کار برای اقلام غیر تحریمی هم قابل استفاده باشد.
 
دیگر آثار حضور ایران در لندن در اطراف پایتخت قرار گرفته است. یکی از کارکنان بازنشسته بانک ملی به نشریه نشنال گفته تجربه عجیبی از کار کردن برای یک نهاد تحریم شده قبل از اینکه سازمان ملل این نهاد را در سال ۲۰۱۵ از تحریم خارج کند، داشته است. اگرچه هنوز چهل نفر در بانک ملی این شهر مشغول به کارند.
 
یکی از شعب این بانک مشرف به بانک مورگیت انگلیس در لندن است و دیگری در خیابان کینسینگتون‌های و یکی دیگر در منطقه یک پاساژ تجاری واقع شده است.
 
یکی از کارکنانی که در سال ۲۰۰۹ از کار در یکی از بانک‌های ایرانی خارج شده به نشنال گفته بانک‌های ایرانی همگی با مشکلات و تردید‌هایی مواجه هستند. برخی افراد به علت تعدیل نیرو در ایام تحریم‌ها از کار خارج می‌شوند. کسانی که می‌مانند هم کار زیادی برای انجام دادن ندارند. هر فعالیت بانکی که بخواهد اتفاق بیفتد برای کمک به مشتریان قدیمی و تامین خدمات ویژه است. بعضا این شامل درخواست‌هایی برای خرید اقلامی است که از سوی دولت ایران سفارش داده شده است.
 
یکی دیگر از بانکداران قدیمی که خواسته نامش فاش نشود گفته کانال مالی اینستکس روشی برای استخراج پول بیشتر از ایران است. این سوءاستفاده از سیستم بانکی است. اقتصاد ایران به علت تحریم‌های ظالمانه آمریکا دچار مشکل شده است.
 
حسن روحانی از جدیت وضعیت اقتصادی آگاه است. او روز گذشته نشان داد که خواستار مذاکره با آمریکاست. او گفته اگر آمریکا توبه کند با آن‌ها مذاکره خواهند کرد. دولت ایران می‌گوید دلار را از معاملات تجاری است حذف کرده است، اما در نهایت سیستم اقتصادی کشور بر اساس دلار می‌چرخد. ترامپ یک کاسب است و شاید نسبت به نظام ایران نرم شود چرا که این بهترین روش ماندن او بر سر قدرت با توجه به چالش‌های پیش روی اوست.
 
به گزارش رویداد۲۴ دادگاهی که سال گذشته با درخواست خانواده قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تشکیل شد به وجود ساختمان خیابان ویکتوریا و اموالی که توسط دو بانک ایرانی که در لندن شعبه دارند و اصلی‌ترین دارایی‌های دولتی ایران در لندن را نگهداری می‌کنند اشاره کرده است.
 
در اتفاقی عجیب خانواده قربانیان از دادگاه انگلیس خواسته‌اند که حکم دادگاه ۲۰۱۲ را اجرا کنند. این در حالی است که شواهد نشان می‌داد عمده منابع مالی و تسلیحاتی در عربستان تهیه شده است اما در حکم دادگاه آن از ایران نام برده شده بود.
 
شاکیان سعی کرده‌اند حکم قاضی در نیویورک را در لندن نیز اجرا کنند. آن‌ها حمایت دادگاهی در لوگزامبورگ را موفق شدند جلب کنند و به همین واسطه ۱.۶ میلیارد دلار از اموال ایران در حال حاضر در این کشور بلوکه شده است. ایران این ادعا‌ها را رد کرده است.
 
لی وولسکی یکی از شرکای شرکت حقوقی بویز شیلر فلکسنر به رویترز گفته شاکیان قصد دارند اموال ایران را در هرجای دنیا که پیدا می‌شود برای اجرای حکم قضات در نیویورک تصاحب کنند. برنامه آمریکا فشار همه جانبه و تصاحب اموال ایران در سراسر جهان است. ایران سال‌هاست مقاومت را آموخته است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان