تاریخ انتشار: ۱۹:۴۴ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۷

«فجر ۳۷» در پایان راه/ سیمرغ نمادین به ۲۳ آزاده اهدا شد

مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برج میلاد آغاز شد.

«فجر ۳۷» در پایان راه/ سیمرغ نمادین به ۲۳ آزاده اهدا شد

رویداد۲۴ عصر امروز دوشنبه ۲۲ بهمن ماه مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در محل برج میلاد با حضور محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی و جمعی از سینماگران آغاز شد.

محمدرضا شهیدی فرد مجری این مراسم در آغاز با اشاره به آغاز مراسم رأس ساعت ۱۸:۳۰ گفت: احتمالا فکر نمی‌کردید مراسم اینقدر سرموعد آغاز شود و خوشحالیم که طبق برنامه رأس ساعت اعلام شده آغاز شده است.

شهیدی‌فرد سپس با اشاره به حضور هنرمندان بزرگ حاضر در مراسم مانند جمشید مشایخی و علی نصیریان، درگذشت همسر علی نصیریان را به این هنرمند تسلیت گفت.

نرگس آبیار، کریستف رضاعی، سیروس الوند، اشکان رهگذر، منوچهر شهسواری، محمدحسین قاسمی، غلامرضا موسوی، هومن بهمنش، احسان رسول‌اف، نیلوفر خوش‌خلق، بهنوش طباطبایی، مهدی زمین‌پرداز، گیتی معینی، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، فرشته طائرپور، سیروس الوند، پوران درخشند، ریما رامین فر، محمود کلاری... از دیگر هنرمندان حاضر در آیین اختتامیه سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر هستند.

گزارش دبیر جشنواره از فجر سی‌وهفتم

در ادامه این برنامه ابراهیم داورغه‌زاده دبیر سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر با دعوت شهیدی‌فرد پشت تریبون حاضر و در سخنانی به ارائه گزارشی از برگزاری این رویداد پرداخت.

داورغه‌زاده که سخنرانی خود را از روی متن قرائت می‌کرد، گفت: با گرامیداشت ایام مبارک دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی را به همه شما حضار گرامی و هنرمندان عزیز خیر مقدم می‌گویم. سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را در حالی به پایان می‌بریم که برای سینمای ایران در این سال اتفاقات مهمی رقم خورده است. سال ۱۳۹۷ پرمخاطب‌ترین سال سینمای ایران در دو دهه اخیر بود و به تبع آن پررونق‌ترین و پرفروش‌ترین سال سینمای ایران به شمار می‌آید. در این میان آنچه شایسته توجه است استقبال تماشاگران از آثار متنوع و متعدد سینمای دفاع مقدس، مقاومت، کودک و هنری بود که در طول سال به نمایش درآمدند. در این سال بیش از یکصد سالن جدید و نو به مجموعه سالن‌های سینمایی کشور اضافه شد.

وی افزود: حضور موفق آثار سینمای ایران اعم از کوتاه، مستند و سینمایی در رویدادهای جهانی همچنان ادامه داشت و علی‌رغم نوسانات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمنان ایران، اقتصاد سینما در تولید و نمایش، اقتصادی پویا و توام با رشد بود.

دبیر جشنواره فجر ادامه داد: آثار حاضر در جشنواره سی و هفتم گواه آن است که سطح کیفی فیلم‌های سینمایی این دوره نسبت به دوره‌های قبلی و نسبت به آثار سینمای ایران رشد قابل توجه و چشمگیری داشته است و این همان چیزی است که منتقدان و علاقه‌مندان به سینما پس از شروع نمایش فیلم‌ها می‌گفتند که سال، سال سختی برای داوران است و هر سال که سال سختی برای داوران باشد یعنی آثار ممتاز زیاد و آثار خوب فراوان است.

داروغه‌زاده گفت: بی‌تردید آنچه در تاریخ سینما از جشنواره سی و هفتم ثبت خواهد شد همین ویژگی هاست. تنوع آثار حاضر در جشنواره، تنوع ژانر، تنوع موقعیت‌های خلق داستان، و وسعت جغرافیای آثار به تمامی ایران و شاید از همه مهمتر توجه و تمرکز آثار ارزشمند سینمای ایران بر مفاهیم و موضوعات دارای اولویت، وحدت ملی و منافع ملی و خلق آثار مهم و ارزشمند، باورپذیر و مورد پسند علاقه‌مندان به سینما. رضایت بالای تماشاگران و منتقدان از آثار این دوره جشنواره گواه صادقی بر این امر است که سینمای ایران در چهل سالگی انقلاب اسلامی به رغم تمایل و تلاش دشمنان برای ناامیدسازی هنرمندان، تلاش شایسته و درخور و افزون نمود، تا سهم خود را در جشن های چهل سالگی انقلاب به خوبی و بیش از پیش ادا کند که جشنواره فیلم فجر برای سینمای ایران فقط یک رویداد هنری نیست بلکه بارزترین و باشکوه ترین جلوه اجتماعی و مردمی و فرهنگی هنری جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی افزود: با کمال تاسف و شاید به دلیل اهمیت آثار تولید شده، آنچه از دید رسانه‌ها خصوصا رسانه‌های پایتخت در این آیین باشکوه مغفول ماند شور و نشاط و جریان اجتماعی ایجاد شده حول محور سینما در سراسر ایران بود. نمایش همزمان گزیده‌ آثار جشنواره در همه استان‌ها و در سراسر کشور، شرایطی فراهم نمود تا به عدالت اجتماعی نزدیک شویم و جشنواره فیلم فجر، مردم سراسر ایران را در بر گیرد و همه آنان را در این رویداد در چهل سالگی انقلاب اسلامی شریک سازد. و در این میان سیمرغ و پروانه‌ها که رهاورد مشترکی از آثار جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کودک بودند سهم کودکان و نوجوانان سراسر ایران در این شادمانی بود و لحظه‌های باشکوهی از مواجهه کودکان و فیلم‌ها و سینما خلق کرد که در غوغای نمایش و نقد آثار، کمتر دیده شدند. صف‌های طولانی علاقه‌مندان به تماشای آثار و سانس‌های فوق‌العاده برای بیش از ۱۰ فیلم و ادامه نمایش‌ها در قالب سینماها تا ساعت ۳ بامداد، جشنواره امسال را جشنواره‌ای متمایز ساخته بود و خدای بزرگ را شاکریم که سینمای ایران توانست سهمی قابل‌توجه از شادمانی جشن‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته باشد.

معرفی برترین آثار بخش فیلم کوتاه، مستند و نگاه نو

در ادامه برنامه با پخش کلیپی از نامزدهای بخش فیلم کوتاه، هیأت داوران این بخش شامل آیدا پناهنده، محمد آفریده، حبیب احمدزاده، مازیار میری روی سن حاضر شدند تا فیلم برگزیده این بخش را معرفی کردند. سعید سهیلی هم از داوران این بخش بود که به دلیل کسالت در سالن حضور نداشت.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه جشنواره به فیلم بچه‌خور به کارگردانی محمد کارت اهدا شد.

محمد کارت بعد از دریافت جایزه خود گفت: خوشحالم این جایزه را می‌گیرم و از همه عوامل این پروژه تشکر می کنم و امیدوارم حضور جدی فیلم کوتاه و مسند در جشنواره فیلم فجر مستمر باشد.

در ادامه و پس از نمایش تیزر معرفی نامزدهای بهترین فیلم مستند، سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند این دوره از جشنواره به مستند «بهارستان؛ خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد اهدا شد.

بهداد نیز حین دریافت جایزه خود گفت: سیمای مستند سینمایی جسور و خلاق است که سینمای داستانی را تحت تاثیر قرار داده است و در جهان مورد توجه است و امیدوارم این سینما در ایران نیز مورد توجه قرار گیرد.

در بخش بعد نامزدهای بخش «نگاه نو» در قالب کلیپ معرفی شدند و پس از آن سیمرغ بهترین فیلم این بخش به همایون غنی‌زاده برای فیلم «مسخره‌باز» تعلق گرفت.

غنی‌زاده یک مهاجر افغانستانی را برای قرائت متنی به نمایندگی روی سن فرستاد. غنی‌زاده در این متن ضمن سپاس از هیأت داوران از پذیرش این جایزه اعلام «معذوریت» کرد.

تجلیل از ۲۳ آزاده فیلم «۲۳نفر»

در ادامه، مراسم تقدیر از ۲۳ آزاده سرافراز که سرگذشت‌شان سوژه فیلم سینمایی «۲۳ نفر» از فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره بود، برگزار شد.

محمدرضا شهیدی‌فرد در این بخش نام ۲۳ آزاده را قرائت کرد و این آزادگان با همراهی نوجوانانی که در فیلم ایفاگر نقش‌شان بودند، روی صحنه حاضر شدند. این حضور با تشویق ایستاده حاضران همراه شد.

گوهر خیراندیش، حبیب احمدزاده و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در ادامه برای آیین تجلیل از این آزادگان روی صحنه حاضر شدند.

گوهر خیراندیش گفت: به شما قهرمانان کشور تعظیم می‌کنم. به سینما آستارا رفتم تا فیلم «قصر شیرین» را ببینم، قبل از آن وارد سالن شدم تا در هنگام دیدن «۲۳ نفر» شاید بتوانم چرت بزنم اما فیلمی بسیار خوب و درباره رشادت نوجوان‌هایی بود که این همه رشادت به خرج دادند تا یک وجب از خاک ما به دست دشمن نیفتد. نتوانستم چشم از فیلم بردارم.

وی در ادامه با اشاره به یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم «۲۳نفر» گفت: ملاصالح عزیز کسی است که در ۳ دوره اسارت دید و شکنجه شد و این ۲۳ نفر بعد از آزادی برای همه روشن کردند که ملاصالح یک قهرمان است.

در ادامه سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی و ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر برای تجلیل از آزادگان روی سن حاضر شدند و یک سیمرغ بلورین به صورت نمادین به این ۲۳ آزاده اهدا شد. مالک محمدی بازیگر نوجوان فیلم این جایزه را به نمایندگی از عوامل فیلم دریافت کرد.

در همین بخش سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی هم به مجتبی فرآورده و مهدی جعفری برای فیلم سینمایی «۲۳نفر» تعلق گرفت.

مجتبی فرآورده در سخنان کوتاهی این سیمرغ زرین را به ۲۳ آزاده سوژه فیلمش تقدیم کرد و گفت: این سیمرغ را به کسانی که ۸ سال  ۷ ماه ۱۳ روز اسارت را تحمل کردند تا ما در آرامش زندگی کنیم، اهدا می‌کنم.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان