تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
گزارشی از نیاز واجب همه آپارتمان‌های سطح شهر؛

مدیران ساختمان بخوانند/ آیا می‌دانید مسئول جبران خسارات وارده به ساختمان شما هستید؟

برخی قوانین و مقررات اگرچه وجود دارند، اما بسیاری از مردم حتی مشمولان آن نیز چندان به مفاد آن واقف نیستند و بسیاری از مشکلات حقوقی از همین عدم آگاهی‌ها ایجاد می‌شود؛ یکی از این قوانین قانون تملک آپارتمان‌ها است.
مدیران ساختمان بخوانند/ آیا می‌دانید مسئول جبران خسارات وارده به ساختمان شما هستید؟
رویداد۲۴ بر اساس ماده ۱۴ قانون تملک آپارتمان‌ها، «مدیر یا مدیران مکلفند تمام بنا را به عنوان یک واحد در مقابل آتش‌سوزی بیمه نمایند. سهم هر یک از مالکان به تناسب سطح زیربنای اختصاصی آن‌ها وسیله مدیر یا مدیران تعیین و از شرکاء اخذ و به بیمه‌گر پرداخت خواهد شد. در صورت عدم اقدام و بروز آتش‌سوزی مدیر یا مدیران مسئول جبران خسارات وارده می‌باشند.»

همانطور که از مفاد این ماده برمی‌آید مدیران ساختمان‌ها باید تمامی واحد‌های ساختمان را در برابر خطراتی نظیر آتش‌سوزی، زلزله، سیل و در مجموع بلایای طبیعی بیمه کنند و مالکان واحد‌ها را مجاب به تهیه این بیمه‌نامه کنند.

امروز خطراتی همچون آتش سوزی، حوادث آسانسور، حوادث داخل ساختمان، حوادث مرتبط با سرایدار، نگهبان یا کارگر ساختمان، سرایت آتش‌سوزی به مکان‌های دیگر و خطراتی از این قبیل، ساختمان‌ها را تهدید می‌کند و طبق قانون نیز صرفا مدیر ساختمان مسئول جبران خسارت وارده در صورت بروز این حوادث خواهد بود.

بر همین اساس امروز تمامی بیمه‌های بازرگانی موجود در کشور بیمه‌ای تحت عنوان «بیمه مسئولیت مدیر ساختمان» یا «بیمه مسئولیت هیأت مدیره ساختمان» ارائه می‌کنند که خطرات فوق را تحت پوشش قرار می‌دهد. این بیمه‌نامه اگر اجباری نیست، ولی با توجه به بار حقوقی که متوجه مدیران ساختما‌ن‌ها کرده است امروز به یک الزام درآمده است تا از مشکلات حقوقی احتمالی جلوگیری کند.

اخذ این بیمه‌نامه‌ها بسیار ساده است و در اکثر شرکت‌های بیمه بدون بازدید اولیه و با کمترین قیمت صادر می‌شود. این بیمه‌نامه معمولا ساختمان‌ها را در قبال خسارت‌های ناشی از آتش سوزی، زلزله، سیل، ترکیدگی لوله آب، طوفان، ضایعات ناشی از باران و ذوب برف، سقوط هواپیما و …. تحت پوشش قرار می‌دهد.

در اکثر این نوع بیمه‌ها، پوشش‌هایی نظیر «هزینه اسکان موقت خانوار»، «هزینه اجاره دریافتی مالکین»، «هزینه‌های اسباب‌کشی»، «خسارات مالی وارده به ساختمان ناشی از سقوط آسانسور»، «سرقت با شرط شکست حرز»، «شکست شیشه‌های ساختمانی منصوب در مشاعات و واحدها» و «مسئولیت ناشی از آتش‌سوزی و انفجار» در نظر گرفته شده است تا هم ساکنان این واحد‌های مسکونی خیالشان از بروز خطرات احتمالی آسوده باشد و هم مدیران ساختمان به تکالیف قانونی خود عمل کرده باشند.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
زمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
0
0
در متن گفته شده است که "امروز خطراتی همچون آتش سوزی، حوادث آسانسور، حوادث داخل ساختمان، حوادث مرتبط با سرایدار، نگهبان یا کارگر ساختمان، سرایت آتش‌سوزی به مکان‌های دیگر و خطراتی از این قبیل، ساختمان‌ها را تهدید می‌کند و طبق قانون نیز صرفا مدیر ساختمان مسئول جبران خسارت وارده در صورت بروز این حوادث خواهد بود."
لطفا بفرمایید مطابق کدام قانون مدیر ساختمان مسئول حوادث آسانسور یا کارگر ساختمان است؟
سهراب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
0
0
مدیریت در بسیاری از ساختمان ها جنبه‌ی حقوقی ندارد و اصلا در بسیاری از ساختمان ها به ویژه ساختمان های شش واحده و کمتر هیچ کس وظیفه ی مدیریت را به عهده نمی گیرد. اگر واقعا این حرف ها درست بود اعضای ساختمان می توانستند خیلی راحت برای اخاذی علیه یک نفر که او را مدیر می نامند شکایت کنند. مدیریت یک نفر را نمی توان ثابت کردخیلی ها در ساختمان حتی خود را مدیر نمی دانند ولی پول قبض ها را جمع می کنند و می پردازند حرف او را هم هیچ کس گوش نمی کند به همان دلیل که کار او به طور حقوقی ثبت نشده است. این حرف ها را بیشتر شرکت های بیمه برای ترساندن مردم در آورده اند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان