تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۷

واردات یک میلیون کیلو گوشت بدون تعرفه گمرکی

برابر آمار استخراج شده از سوی گمرک ایران، یک میلیون و ۱۵۵ هزار کیلوگرم از این محموله‌ها طی ۱۹ فقره اظهارنامه واردات قطعی به گمرک شهید رجایی اظهار شده و تشریفات این اظهارنامه‌ها در مسیر سبز و خارج از نوبت انجام و در مرحله صدور پروانه الکترونیکی یا خروج شبانه روزی از گمرک است.
واردات یک میلیون کیلو گوشت بدون تعرفه گمرکی
رویداد۲۴ طبق مصوبه هیأت وزیران که از سوی معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شده است سود بازرگانی صفر درصدی برای واردات گوشت قرمز تعیین و لازم الاجرا شده است. این در حالی است که پیش از این وزیر امور اقتصادی و دارایی از احتکار گوشت در بنادر خبر داده بود.

در روز‌های گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی با انتقاد از احتکار مواد غذایی و گوشت گفته بود که ۲۱ میلیون تن گوشت در بنادر کشور وجود دارد که ظرف روز‌های آینده وارد بازار خواهد شد. این مساله باعث شد تا اذهان به سمت پدیده احتکار در گمرک برود. امری که البته در روز‌های گذشته واکنش مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران را هم در پی داشته است.

بر اساس گزارش گمرک ایران، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران درباره "توضیحات وزیر اقتصاد درباره کانتینر‌های گوشت بدون صاحب در گمرک " توضیح داده که "تشریفات گمرکی یک میلیون و ۱۵۵ هزار کیلو گرم از محموله‌های بزرگ گوشت‌های وارداتی در گمرک شهید رجایی بندر عباس به اتمام رسیده و گمرک پیگیر اظهار مابقی این محموله‌ها از سوی صاحبان کالا است".

جمال ارونقی با بیان اینکه مطابق آمار اخذ شده از منطقه ویژه بندر شهید رجایی درباره موجودی کانتینر‌های یخچالی، در حال حاضر به تعداد ۶۱۹ کانتینر گوشت در منطقۀ ویژه اقتصادی شهید رجایی دپو شده است، گفت: برابر آمار استخراج شده از سوی گمرک ایران، یک میلیون و ۱۵۵ هزار کیلوگرم از این محموله‌ها طی ۱۹ فقره اظهارنامه واردات قطعی به گمرک شهید رجایی اظهار شده و تشریفات این اظهارنامه‌ها در مسیر سبز و خارج از نوبت انجام و در مرحله صدور پروانه الکترونیکی یا خروج شبانه روزی از گمرک است.

او همچنین با بیان اینکه قسمت اعظم این محموله‌ها هنوز به گمرک اظهار نشده است و دلیل این اقدام (عدم اظهار کالا به گمرک، انجام تشریفات گمرکی و خروج کالا) در دست بررسی است ادامه داد: طبق بررسی‌های اولیۀ صورت پذیرفته از سوی گمرک شهید رجایی و تماس با صاحبان کالا، مشکلات بانکی و یا عدم صدور قبض انبار، دلیل عدم اظهار کالا به گمرک عنوان شده است. این امر در حالی است که در جلسه فیمابین گمرک ایران و بانک مرکزی، مرجع مذکور قویاً این موضوع را رد نموده است. از سوی دیگر همزمان با تخلیه کالا در اماکن متعلق به مرجع تحویل گیرنده (مانند سازمان منطقۀ ویژۀ بندر شهید رجایی) قبض انبار صادر می‌شود و علی الاصول، این مورد نیز نمی‌تواند از معاذیر مطروحه در این خصوص قلمداد شود.

با این همه طبق مصوبه هیأت وزیران که از سوی معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شده است، سود بازرگانی صفر درصدی برای واردات گوشت قرمز تعیین و لازم الاجرا شده است.

بر این اساس وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن تجارت و همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور موظف هستند این مصوبه را از ۲۱ بهمن ماه اجرایی کنند.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان