تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
چرا باشگاه‌های بزرگ ما، طاقت شکست را ندارند؟

رفع عامل شکست مقابل ژاپن، با کنترل رفتار بازیکنان در باشگاه‌ها

با وجود تلخ بودن باخت ایران مقابل ژاپن، به نظر می‌رسد ریشه این شکست را باید در رفتار بازیکنان دید؛ چیزی که در بازی اخیر فولاد و پرسپولیس هم شاهد نمونه دیگری از آن بودیم.
رفع عامل شکست مقابل ژاپن، با کنترل رفتار بازیکنان در باشگاه‌ها
رویداد۲۴ معمولاً بعد از هر باختی، به‌خصوص اگر یکی از آن تیم‌ها، استقلال یا پرسپولیس باشد، سیلی از انتقادها، نقل و قول‌ها از سوی بازیکنان، کادر فنی و مدیران آن باشگاه نسبت به داور و مسئولین برگزاری بازی‌ها جاری می‌گردد و حتی شرایط میزبانی حریف را زیر سوال می‌برند، بدون آنکه منطقی پشت این حرف‌ها باشد.

به همین منظور صبر کردیم کمی از اتفاقات رخ داده در بازی تیم‌های فولاد و پرسپولیس بگذرد تا منطقی به ماجرای این دیدار نگاه و آن را تحلیل کنیم.

فوتبال ورزشی جذاب، پرطرفدار، غیر قابل پیش‌بینی و البته سرشار از اتفاقات جالب و غافل‌گیر کننده است. یک مسابقه فوتبال گاهی با حوادثی همراه بوده که برای همیشه در تاریخ به ثبت می‌رسد و پس از گذشت سال‌ها همچنان در یاد‌ها می‌ماند. در فوتبال درگیری‌های زیادی اتفاق افتاده است و مشت و لگد‌های زیادی رد و بدل شده، اما بسیاری از این درگیری‌ها مرتبط با داوران بوده است. یعنی داوران به نوعی باعث و بانی این درگیری‌ها شده‌اند. یا خودشان کتک خورده‌اند یا باعث درگیری و کتک‌کاری بین بازیکنان شده‌اند.

** بیانیه باشگاه پرسپولیس

اولین شکست پرسپولیس در لیگ هجدهم در اهواز مقابل فولاد خوزستان رقم خورد تا برانکو نتواند به رکورد افشین قطبی که ۱۱ سال قبل در فصل ۸۷ – ۱۳۸۶ با پرسپولیس به آن رسیده بود، دست یابد. در پی این باخت باشگاه پرسپولیس، بیانیه داد: «باشگاه پرسپولیس برای دفاع از حقوق خود، هوادارانش و فوتبال، هم‌زمان با پی‌گیری رسمی مسائل پیش آمده در پیش از بازی، نسبت به اشتباه‌های تاثیرگذار داوری بازی پرسپولیس با فولاد نیز، در قالب نامه و فیلم مستندی که ارائه خواهد شد، اعتراض خواهد کرد. در این بازی با توجه به نظرات کارشناسان داوری، درباره مواردی، چون خطای پنالتی، انصراف داور مسابقه از صدور کارت زرد دوم و عدم اخراج بازیکن حریف با توجه به خواست بازیکنان حریف و به صدا در آوردن سوت پایان مسابقه پیش از موعد قانونی بحث‌های جدی وجود دارد که باشگاه، خواهان پیگیری جدی و رفع قطعی آن‌ها از سوی مراجع مرتبط و مسئول است.»

** کنترل رفتار بازیکنان در باشگاه

در این فصل بازیکنان پرسپولیس در خیلی از درگیری‌ها و اعتراض به داوری حضور چشم‌گیری داشته‌اند که باید باشگاه پرسپولیس و در راس آن مدیریت باشگاه و همچنین برانکو ایوانکوویچ توجه بیشتری به آن داشته باشند. در نیم فصل اول شاید یکی از دلایل درگیری و عصبانیت‌های بازیکنان پرسپولیس کمبود بازیکن و فشار بازی‌ها بود که این هم قابل توجیه نیست، چون بازیکنان تحت نظر باشگاه و به انتخاب سرمربی به میدان می‌روند تا با استفاده از توانایی‌های خود برتری را از آن تیم خود سازند نه اینکه با درگیری و اعتراض به نحوه داوری به دنبال گرفتن ۳ امیتاز بازی باشند. مگر داوران وقتی بازیکنی با اشتباه خود منجر به شکست یا تساوی تیمش در یک مسابقه می‌شود، نسبت به عملکردشان به آن‌ها اعتراض می‌کنند که بازیکنان به خود این حق را می‌دهند تا نسبت به عملکرد داوران اعتراض کنند. چرا کمیته انضباطی و حتی کمیته داوران و بالاتر از آن کمیته انضباطی باشگاه در چنین مواقعی به این موضوعات رسیدگی نمی‌کنند تا افتضاح بازی با ژاپن تکرار نشود؟

اگر با بازیکنان خاطی در خود باشگاه برخورد شود و حتی در قرارداد‌های آن‌ها قید شود که در صورت اعتراض به داور جریمه می‌شوند، آنگاه شاهد این موضوعات نخواهیم بود. رفتار‌های بازیکنان در باشگاه باید کنترل شود و در این راه مربیان نقش بزرگی را می‌توانند ایفا کنند. در دیدار فولاد و پرسپولیس دیدیم که گل دقیقه ۳ فولاد مردود اعلام شد، اما این تیم به‌رغم مالکیت توپ حریف به بازی خود پرداخت و ۲ گل به صدرنشین لیگ زد و با حفظ این گل‌ها به ۳ امتیاز شیرین دست یافت.

** عصبانیت سیدجلال و شجاع

پیش از این، در دیدار با تیم‌های ذوب آهن، سایپا و سپاهان شاهد اعتراض بازیکنان این تیم به بازیکنان حریف و همچنین داوران بوده‌ایم که در اینجا به چند نمونه آن می‌پردازیم. در بازی با سایپا بعد از اعتراض و عصبانیت شدید سیدجلال حسینی، کریم باقری و مصطفی قنبرپور سعی داشتند او را آرام کنند، اما کاپیتان پرسپولیس سر آن‌ها هم فریاد کشید. در لحظات پایانی همین دیدار که داور پشت محوطه جریمه یک ضربه خطا به سود سایپایی‌ها اعلام کرد، پرسپولیسی‌ها از جمله سیدجلال حسینی به سمت کمک داور رفتند و به شدت به اعتراض پرداختند، که داور در این صحنه فقط به حسینی کارت زرد نشان داد. بعد از به صدا در آمدن سوت بازی، شجاع خلیل‌زاده که به تنهایی خود حاشیه است! به سمت نیمکت سایپا رفت و شدیداً به نحوه خوشحالی بازیکنان این تیم بعد از گل تساوی اعتراض کرد، که این اعتراض به درگیری با عبدالله ناصری ختم شد. در حالی‌که بازیکنان مشغول رفتن به رختکن بودند درگیری بین بازیکنان باز هم ادامه پیدا کرد و به تونل ورزشگاه تختی کشیده شد. در این درگیری سیدجلال حسینی، شجاع خلیل‌زاده و رادوشوویچ از پرسپولیس و محمدصادق بارانی و محمدرضا سلیمانی از سایپا حضور داشتند.

** هدیه داور به پرسپولیس!

در ۱۰ دقیقه پایانی بازی پرسپولیس با سپاهان این تیم که یک بر صفر عقب بود رو به بازی احساسی آورد و سعی کرد با توپ‌های بلند روی دروازه حریف خطر ایجاد کند. سرانجام این توپ‌های هوایی برای پرسپولیس نتیجه داد و هند کی‌روش استنلی که خود جای بحث دارد، در محوطه جریمه، این تیم را در دقیقه ۸۹ صاحب یک ضربه پنالتی کرد. البته بر سر این پنالتی حرف و حدیث‌دار که گفته می‌شد قبل از صحنه پنالتی، گادوین منشا روی مدافع سپاهان مرتکب خطا شد که داور به دلیل شلوغی محوطه جریمه این صحنه را ندید و اینجا ۳ امتیاز به پرسپولیس هدیه داده شد! چرا که ۲ امتیاز از سپاهان گرفته شد و به همراه گرفتن تساوی که خود یک امتیاز داشت موجب گردید تا این تیم نیم فصل اول بدون باخت بماند. در دقیقه ۹۱ همین دیدار کمال کامیابی‌نیا به دلیل درگیری با کی‌روش استنلی باعث اخراج شدن خود و بازیکن حریف گردید.

** امان از بیرانوند

علیرضا بیرانوند که اول خود را یک استقلالی تمام عیار معرفی کرده بود و می‌خواست به این تیم بپیوندد، بعد‌ها با یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای پرسپولیسی شد و گفت که آمده‌ام به پرسپولیس تا سال‌های سال این تیم خیالش از بابت دروازه راحت باشد، اما در همان فصل اول و در اواسط نیمه دوم، دیدار با سایپا او نسبت به اعتراض هواداران پرسپولیس به خودش واکنش نشان داد و هنگامی که توپ را در اختیار گرفت به هواداران تیمش «هیس» نشان داد و به این گونه پاسخ شعار‌های پرسپولیسی‌ها را داد. حتی صحبت از رفتن بیرانوند بار‌ها و بار‌ها موجب آزرده خاطر شدن هواداران پرسپولیس شد. او در دیدار با ذوب آهن در این فصل پس از به صدا در آمدن سوت داور در نیمه اول با داور مسابقه درگیر شد. این اتفاق باعث گردید تا برانکو هم وارد ماجرا شود و در این باره دخالت کند. پس از پایان نیمه اول بازی با فولاد خوزستان بیرانوند به سمت داور رفت و با لحن تند و پرخاشگرانه به او اعتراض کرد. داور هم با یک کارت زرد او را جریمه کرد. بعد از گرفتن اخطار هم بیرانوند عقب ننشست و به اعتراض خود ادامه داد که داور مسابقه او را با نشان دادن کارت قرمز تهدید کرد که سیدجلال حسینی و سایر پرسپولیسی‌ها بیرانوند را از صحنه دور کردند.


** ایراد بزرگ بازیکنان ما

ایراد بزرگ بازیکنان ما و در راس آن‌ها ملی‌پوشان ما این است که فکر می‌کنند، چون بازیکنان مهمی هستند، باید در هر تصمیم داور اظهار نظر کنند. آن‌ها فراموش کرده‌اند که تنها وظیفه دارند با عملکردشان تیم خود را به پیروزی برسانند نه با اعتراض به داوری. آن‌ها باید یاد بگیرند این اعتراض‌ها سرانجامی ندارد و باید روش خود را تغییر دهند. هنوز مدت زیادی از آن اشتباه بزرگ در بازی ژاپن نگذشته و همگان دیدند که بازیکنان ما به جای ادامه بازی به سمت داور رفتند و حاصل آن یک شکست سنگین در صدمین بازی‌ای بود که کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ملی می‌نشست. در اینجا مدیریت باشگاه به جای بررسی علل ناکامی زمین و زمان را مقصر این شکست دانسته و این به خودی خود می‌تواند در آینده موقعیت تیم را به خطر بیندازد.

** ناهماهمگی بازیکنان جدید

به این که در این بازی اشتباه داوری رخ داده یا نه کاری نداریم، چون بخشی از بازی است. اما بیاییم از بعد فنی این دیدار را نگاه کنیم. پرسپولیس روی یکی دو اشتباه در خط دفاعی ۲ گل خورد. بازیکنان جدیدی که در این بازی به کار گرفته شده بودند، هنوز به هماهنگی نرسیده و زمان می‌برد در شرایط تیمی مثل پرسپولیس قرار بگیرند. وقتی این اشتباهات در چنین مسابقاتی رخ می‌دهد، حسابی به چشم می‌آید و این بازیکنان باید زودتر شرایط را درک کنند. بازیکنان جدید هنوز هماهنگ نشده‌اند و همین عامل روند بازی پرسپولیس مقابل فولاد را تغییر داد. اضافه شدن بازیکنان جدید به ترکیب باعث شد گره در کار پرسپولیس به وجود بیاید تا مثل همیشه روان بازی نکند. طبیعی است که با آمدن چند بازیکن جدید شرایط تغییر کند و هماهنگی این بازیکنان هم زمان می‌برد که با هماهنگی آنها، پرسپولیس دیگری را خواهیم دید. ناگفته نماند که فولاد هم خیلی خوب بازی کرد و از گل‌هایی که زد به خوبی دفاع کرد تا برنده این دیدار باشد.

** امیدوار به آینده

اگر پرسپولیس در نیم فصل اول خوب نتیجه گرفت، یکی از دلایلش این بود که با ۱۱-۱۲ بازیکن، بازی و تیم روی یک سیستم به خصوصی حرکت می‌کرد. بنابر این بازیکن‌ها با چشم بسته یکدیگر را پیدا می‌کردند، اما با اضافه شدن بازیکنان جدید در نیم فصل دوم، هنوز در تیم ناهماهنگی هست. ما در این روز بازی بدی از سروش رفیعی ندیدیم، اما نمی‌دانیم چرا برانکو او را تعویض کرد. البته فولادی‌ها در نیمه دوم موقعیت نداشتند، اما نمی‌توان گفت: مستحق برد هم نبودند. اگر پرسپولیس گل اول را زودتر می‌زد، امکانش بود که حتی برنده هم شود. مهدی ترابی یکی از ستون‌های اصلی سایپا بود، اما در این روز دیدیم که بازی خوبی از خود نشان نداد. با این حال قطعاً ترابی در آینده به پرسپولیس کمک خواهد کرد، چون بازیکن با قابلیتی است و رفته رفته در تیم جا خواهد افتاد. برانکو می‌خواست از بازیکنان جدید استفاده کند و عیار آن‌ها را بسنجد و آن‌ها را محک بزند. این تیم بازی‌های مهم‌تری در پیش دارد و باید از این بازیکنان استفاده کند تا برای بازی‌های مهم‌تر آماده شوند. البته بازیکنانی که می‌خواهند به ترکیب پرسپولیس اضافه شوند، باید روند اضافه شدن‌شان آرام آرام صورت بگیرد. تغییرات تاکتیکی این تیم در این دیدار، به خاطر حضور ۴، ۵ بازیکنی بود که تازه وارد ترکیب شده بودند و شاید هنوز مشخص نیست که کدام بازیکنان باید کجا مورد استفاده قرار بگیرند که این موضوع بزودی حل می‌شود.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان