تاریخ انتشار: ۱۳:۴۸ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۷

ترکیه در کنفرانس ورشو شرکت می‌ کند؟

ترکیه در کنفرانس ورشو که از امروز آغاز می شود شرکت نمی کند.

رویداد۲۴ روزنامه حریت با اشاره به اینکه امروز دو نشست مهم یکی در سوچی روسیه و دیگری در ورشو پایتخت لهستان برگزار می شود اعلام کرد که ترکیه در کنفرانس ورشو به میزبانی لهستان و آمریکا شرکت نمی کند.

حریت این مطلب را به نقل از یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه ترکیه نقل کرده است.

این مقام وزارت خارجه ترکیه که حریت اشاره ای به نام وی نکرده در این رابطه اعلام کرده است: موضع ترکیه در قبال ایران روشن است. از آنجا که کنفرانس ورشو بر ضد ایران است آنکارا تصمیم گرفته در آن شرکت نکند.

کنفرانس سوچی نیز نشستی است که در چارچوب مذاکرات آستانه درباره سوریه برگزار می شود. در نشست سوچی روسای جمهور سه کشور ایران، ترکیه و روسیه حضور خواهند داشت.

کنفرانس ورشو از امروز در لهستان آغاز می شود و با وجود آنکه از ۸۰ کشور برای شرکت در آن دعوت شده اما بسیاری از کشورها اعلام کرده اند که یا در این نشست شرکت نمی کنند و یا آنکه در سطح پائین در این کنفرانس حضور می یابند.

چین، عراق، لبنان، تشکیلات خودگردان فلسطین و روسیه در کنفرانس حاضر نخواهند بود و علاوه براین، کشورهای بزرگ اروپایی نیز با سردی با این کنفرانس برخورد کرده‌اند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته به دلیل برنامه کاری از قبل تعیین شده، در کنفرانس ورشو شرکت نخواهد کرد.

وزیران امور خارجه آلمان و فرانسه نیز اعلام کرده‌اند که در این کنفرانس حاضر نخواهند شد و جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا گفته است تنها در کمیته یمن این کنفرانس شرکت خواهد کرد.

دلیل انتخاب لهستان برای میزبانی این نشست تمایل لهستان به «میانجیگری» میان اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا در مورد ایران عنوان شده است. لهستان از وفادارترین متحدان ایالات متحده آمریکا در اروپا به شمار می‌رود و خواستار میزبانی پایگاه نظامی دائم آمریکا در این کشور است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان