تاریخ انتشار: ۲۱:۳۲ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۷

ثبت تصویر پلنگ سیاه آفریقایی پس از یک قرن +عکس

ثبت عکسی از یک پلنگ سیاه براق در کنیا که با وقار در حال قدم زدن است زیست شناسان را شگفت زده کرده و بر وجود گربه بزرگ سیاه افسانه‌ای در حیات وحش این منطقه مهر تایید زده است.

 رویداد۲۴   این عکس‌ها و فیلم‌ها در حالی از این پلنگ سیاه در کنیا به ثبت رسیده که از سال ۱۹۰۹ میلادی که برای اولین بار تصویری از این نوع پلنگ به ثبت رسیده بود، دیگر مشاهده نشده بود.

نیک پیلفولد، دانشمند باغ وحش جهانی با بیان اینکه این تصاویر به صورت کاملاً شانسی گرفته شده‌اند، اظهار کرد: ما سال گذشته گزارشاتی تأیید نشده مبنی بر مشاهده پلنگ سیاه در کنیا داشتیم و به همین دلیل دوربین‌های حیات وحش و از راه دور خود را در منطقه حفاظت شده "لویزابا"ی شهرستان "لایکیپیا"ی کنیا برای ردیابی جمعیت پلنگ‌های منطقه قرار دادیم.

او شب گذشته (سه شنبه) اعلام کرد: ما به تعداد دوربین‌های خود در مناطقی که بیشترین مشاهدات پلنگ سیاه گزارش شده بود، اضافه کردیم و در عرض چند ماه نتیجه تلاش‌های خود را با ثبت چند تصویر به دست آوردیم.


رنگ پوست این پلنگ ماده به دلیل "ملانیسم"، نوعی جهش ژنی که در آن تعداد رنگدانه‌های پوست بیش از حد زیاد می‌شوند، سیاه قیری است. ملانسیم در مقابل "آلبینیسم" یا زالی قرار دارد.

اگر چه پوست این پلنگ در طول روز سیاه دیده می‌شود، اما در شب و با دوربین مادون قرمز نقش‌های خال خال پلنگی روی پوست آن قابل رؤیت است.

در حالی که در این سال‌ها برخی گزارشات مبنی بر مشاهده پلنگ سیاه دریافت شده بوده، اما آخرین مشاهده تأیید شده به سال ۱۹۰۹ میلادی در اتیوپی برمی‌گردد.

ملانیسم در ۱۱ درصد از پلنگ‌ها در جهان رخ می‌دهد، اما بیشتر این پلنگ‌ها در جنوب شرقی آسیا زندگی می‌کنند. پلنگ‌های سیاه در آفریقا به شدت نادر بوده و بیش از یک قرن از آخرین مشاهده این پلنگ‌ها گذشته است.

به گفته کارشناسان ممکن است پلنگ سیاه به طور کلی در کنیا زندگی کند، اما این نخستین باری است که از آن تصویری به ثبت رسیده و حضور آن تأیید شده است.

به گزارش سی ان ان، پلنگ‌ها گونه‌های به شدت در معرض انقراض بوده و در فهرست قرمز اتحادیه حفاظت از گونه‌های در معرض خطر قرار گرفته‌اند. میزان کلی کاهش جمعیت این گربه‌سانان هنوز مشخص نشده، اما عوامل متعددی از جمله شکار این حیوانات، از دست دادن زیستگاه‌هایشان، رقابت بین پلنگ‌ها برای شکار کردن و نیز درگیری با کشاورزان و دامداران به کاهش جمعیت آن‌ها می‌انجامد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان