تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

رییس شیلات برکنار شد؛ صید کشتی‌های چینی ادامه دارد!/ آیا سازمان بازرسی پرونده شیلات را بررسی می‌کند؟

صید کشتی‌های ترال چینی بالاخره باعث شد وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان شیلات را برکنار کند. با اینهمه هنوز موضوع صید بی‌رویه در خلیج فارس و دریای عمان پایان نپذیرفته است.

چرا رییس سازمان شیلات برکنار شد؟

رویداد۲۴ ندا جعفری- صید کشتی‌های چینی در آب‌های خلیج فارس آنقدر ادامه یافت که مدیر سازمان شیلات ایران برکنار شد. محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در روز تعطیل حسن صالحی رئیس شیلات را برکنار کرد و نبی‌الله خون‌میرزایی را جایگزین او کرد. آنگونه که گفته شد این تصمیم به خاطر صید گسترده کشتی‌های چینی در خلیج فارس بوده است.

در بخشی از حکم محمود حجتی خطاب به رئیس جدید سازمان شیلات به موضوع «استفاده مطلوب از ظرفیت‌های سواحل شمال و جنوب کشور با رعایت استاندارد‌های بین‌المللی» اشاره شده بود

سه سال  از ماجرای حضور چینی‌ها در آب‌های جنوبی کشورمان و صید ترال می‌گذرد و با وجود برکناری رئیس سازمان شیلات، صید بی‌رویه ماهیان و سایر آبزیان در خلیج فارس توسط کشتی‌های چینی ادامه دارد. یک منبع آگاه پیش از این به رویداد۲۴ خبر داده بود که برخی از شناورهای چینی با برخی مدیران میانی یکی از وزارتخانه‌ها شراکت کرده‌اند.

صید ترال در آب‌های ساحلی کشورمان موجب شده تا امکان صید برای لنج‌ها و کشتی‌های ایرانی تنها در فواصل دور از ساحل ممکن باشد؛ موضوعی که بار‌ها مورد اعتراض صیادان ما قرار گرفته تا حتی به گوش دادستانی هم برسد. صیادانی که تأکید دارند، اگر زیاد پاپیچ مسئولان شوند، ممکن است مجوز صیدشان باطل و به کل زندگی شان فلج شود.

احمد مرادی نماینده بندرعباس  درباره حضور صیادان چینی در آب‌های جنوب ایران گفته بود سازمان شیلات ایران ابتدا وجود کشتی‌های چینی را به طور کلی نفی می‌کرد اما بعد گفتند این صیادان و کشتی‌ها در آب‌های جنوب هستند، اما در اختیار شرکت‌های ایرانی هستند!

مرادی همان زمان گفته بود به خاطر عدم صداقت سازمان شیلات، طرح سوال از وزیر از جهاد کشاورزی مطرح شده است. حجتی چند نوبت به مجلس رفت اما سوالات نمایندگان همچنان ادامه داشت و آنگونه که نماینده بندرعباس گفته بود قرار بود طرح سوال از وزیر در صحن علنی بررسی شود. وزیر به مجلس رفت و گفت وزارتخانه با دادستانی هرمزگان هماهنگی کرده و صیادان تنها فانوس‌ماهی‌هایی صید کرده‌اند که در عمق بسیار زیاد دریاست، اما این پاسخ‌ها کسی را قانع نکرد و فشارها ادامه یافت تا مشکل حل شود؛ مشکل کماکان پابرجاست اما صالحی رئیس سازمان شیلات برکنار شد.

فاطمه ذوالقدر نماینده مجلس دهم در واکنش به اقدام وزیر جهاد کشاورزی گفته تغيير رييس سازمان شيلات مصداق ضرب المثل «نوش دارو بعد از مرگ سهراب» است و کمکی به حل معضل صيد ترال توسط كشتي هاي چيني در آبهاي جمهوري اسلامي ايران نخواهد کرد. 

ماجرای صید کشتی‌های چینی آنقدر حاشیه‌ساز شد و البته آنقدر با سکوت و بی‌توجهی سازمان شیلات روبرو شد که نیروی دریایی سپاه به موضوع ورود کرد و چندین کشتی صید ترال در آب‌های خلیج فارس و مکران را توقیف کرد. پیش از آن نیز دو کشتی غیرمجاز صیادی چینی توسط گارد ساحلی اداره بنادر و دریانوردی چابهار توقیف شده بودند و فرمانده سپاه هم در سخنانی با انتقاد از برخی مدیران دولتی از بیکاری صیادان ساحلی به خاطر حضور کشتی‌های چینی صیادی گلایه کرده بود.

علاوه بر سپاه ایران، وزارت خارجه چین نسبت به موضوع صید کشتی‌ها واکنش داده بود و تاکید کرده بود که «چین کشوری مسئول در امور شیلات است و هرگز اقدامات غیرقانونی در این زمینه را برنمی‌تابد.» اما سازمان شیلات ایران که در یک قدمی ماجرا بود و مسئول این اتفاق، درباره این موضوع نه توضیحی داد نه واکنشی نشان داد!

داود میرشکار مدیرکل زیست‌بوم‌های دریایی سازمان محیط زیست گفته بود حدود ۲۰ شناور به صورت غیرقانونی مشغول صید هستند. اما آنگونه که یکی از نمایندگان مجلس گفته تعداد این شناورها بیش از ۱۰۰ فروند بوده است.

احمد مرادی نماینده مجلس خبر رویداد۲۴ مبنی بر دخالت و شراکت برخی کارکنان یکی از وزارتخانه‌ها در صدور مجوزها را تایید کرده بود و گفته بود «افراد خاصی دست به این اقدام زده‌اند. برای مثال، بعضی کسانی که مجوز برای این کار را گرفته‌اند از بازنشستگان خود شیلات هستند.»

آنگونه که احمد مرادی خبر داده بود قبلا کشتی‌های چینی با پرچم کشور چین می‌آمدند، اما بعدا که سر و صدای قضیه درآمده بود، با پیشنهاد همان افراد، پرچم ایران به جای پرچم چین روی کشتی‌ها نصب شده تا کسی شک نکند.

نمایندگان مجلس معتقدند برکناری صالحی راه حل جبران فاجعه ملی صید ترال نیست. فاطمه ذوالقدر به خبرگزاری فارس گفته مجوزهای صادره باید لغو شود و مجلس و سازمان بازرسی کل کشور باید وضعیت دوره مدیریت ریاست پیشین شیلات را بررسی کنند تا مشخص شود حقوق صیادان بومی چقدر تضییع شده و برای جبران آن چه باید کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان