تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

چقدر احتمال تکرار سناریوی واردات غیرقانونی خودرو در سال ۹۸ وجود دارد؟

در حالیکه دولت در لایحه بودجه سال ۹۸، درآمدی از واردات خودرو برای خود پیش‌بینی نکرده، کمیسیون تلفیق رقم قابل توجهی را به این موضوع اختصاص داده است. این موضوع یعنی سال آینده تعداد قابل توجهی خودرو به کشور وارد خواهد شد.

احتمال آزاد شدن واردات خودرو در سال جدید

رویداد۲۴ ندا جعفری: در حالی که دولت در لایحه بودجه سال ۹۸ ردیف درآمدی از محل واردات خودرو در نظر نگرفته، اما اعضای کمیسیون تلفیق مجلس رقم ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان را از این محل پیش بینی کرده‌اند.

در بودجه امسال دولت درآمد ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی را از محل واردات خودرو در نظر گرفته بود که با توجه به ممنوعیت واردات خودرو از ابتدای تابستان، این رقم محقق نشد، با این حال پیش‌بینی می‌شود که با توجه به ترخیص خودرو‌های مانده در گمرک، بخشی از رقم ذکر شده تا پایان سال محقق شود.

گنجاندن رقم ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در بخش درآمدی دولت از محل واردات خودرو روزنه‌ای برای برداشتن ممنوعیت واردات خودرو ایجاد کرده‌ البته موضوع دیگر هم امید نمایندگان مجلس به تغییرات در سطح کلان سیاسی است.

پرونده واردات غیرقانونی خودرو هنوز در حال بررسی است و کمیسیون تلفیق در حالی رقم بزرگی را برای واردات خودرو به لایحه بودجه سال آینده گنجانده است که معلوم نیست چه کسانی قرار است دوباره اقدام به واردات خودرو کنند. این موضوع یعنی احتمال تکرار سناریوی امسال در سال آینده بسیار وجود دارد، چه آنکه اکثر متخلفان در حوزه واردات، جزو مهمترین شرکت‌های رسمی واردات کشور بوده‌اند.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به رویداد۲۴ گفته نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق به دولت اجازه دادند تا از این محل کسب درآمد کند و این بودجه هم دیده شده است و با توجه به کسری درآمد دولت احتمال آزاد شدن واردات خودرو بالاست.

دبیرانجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به رانت‌های ارز دولتی در موضوع واردات خودرو و ثبت سفارش‌های غیر قانونی خودرو، می‌گوید: انجمن واردت خودرو ماننده کوزه شکسته‌ای است که اگر بهترین چسب‌ها را هم برای آن استفاده کنند مثل روز اول نخواهد شد.

دادفر از موافقان واردات خودرو توسط انجمن واردکنندگان است. او البته تقصیر این تخلف را متوجه دولت و سیاست‌های اقتصادی می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر اعتماد تامین کنندگان خودرو برای جمهوری اسلامی ایران از بین رفته است و اطمینانی به اقتصاد وجود ندارند.

دادفر میزان واردات خودرو را در مقایسه با آمار جهانی تولید خودرو بسیار ناچیز می‌داند و می‌گوید: «دولت با دستان خود و به قصد همه این اتفاقات را بوجود آورد.»

به گفته دادفر در زمان اوج واردات خودور یعنی سال ۱۳۹۱ تنها ۱۰۰ هزار خودرو وارد کشور شد و در سال گذشته نیز این رقم به حدود ۷۰ هزار خودرو رسید.» سخنان دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در حالی مطرح شده که بزرگترین تخلف خودرویی در همین میزان ناچیز انجام شده است!

 دادفر معتقد است؛ با کاهش درآمد‌های نفتی دولت درصدد کسب درآمد از راه‌های دیگر است که یکی از راه‌ها آزادسازی واردات خودرو است، ضمن آنکه واردات خودرو به غیر از تعرفه و عوارض گمرکی و مالیات‌های مختلف ۱۸ قلم پرداختی مختلف برای سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف دولتی به همراه دارد.

به گزارش رویداد۲۴ سامانه ثبت سفارش خودرو در مدت کوتاهی در اختیار مافیای واردکنندگان خودرو بود و مجوز واردات چندین هزار خودرو در این سامانه به ثبت رسید. پرونده واردات غیرقانونی خودرو همچنان در قوه قضائیه در حال بررسی است. بدین ترتیب هنوز تکلیف واردات خودرو توسط شرکت‌ها و افراد متخلف مشخص نشده، قرار است بار دیگر تعداد قابل توجهی خودرو به کشور وارد شود.

موضوع دیگری که امسال در حوزه واردات خودرو رخ داد، واردات با ارز دولتی بود. واردکنندگان با دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام به واردات خودرو کردند، اما با قیمت ارز بازار آن را فروخته بودند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
France
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
0
0
واردات با آن تعرفه بالا و ظالمانه کلا لغو بشه بهتره
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان