تاریخ انتشار: ۲۱:۱۸ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

کپی برابر اصل زیر تیغ سانسور تلویزیون/ عصر جدید احسان علیخانی، کپی مو به موی «آمریکن گات تلنت»

وقتی برنامه‌هایی همچون عصر جدید در ایران ساخته می‌شود، به خاطر سانسورهای موجود در تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی، استعدادهای ایرانی در غیبت زنان، فقط مردانی هستند که یا خوب با توپ فوتبال و سایر توپ‌ها روپایی می‌زنند یا خوب بلدند تقلید صدا کنند.

کپی برابر اصل/ برنامه تلویزیونی احسان علیخانی، کپی مو به موی یک برنامه آمریکایی

رویداد۲۴ صدا و سیما مجموعه جدیدی از مسابقات استعدادیابی را برگزار کرده است. قسمت اول و دوم این برنامه با نام «عصر جدید» این هفته روی آنتن رفت و قرار است شنبه‌ها و یکشنبه‌های شبکه سه، از این به بعد با نمایش این برنامه به دنبال مخاطب بیشتر باشد.

 با این حال این مجموعه تلویزیونی خیلی زود با انتقادات صریح مردم در فضای مجازی مواجه شد. مهمترین نقدی که به این برنامه صدا و سیما وارد شده بود این بود که سوژه برگزاری مسابقه، نوع چیدمان داورها، استفاده از مجری پشت صحنه و دکور برنامه، همگی کپی برنامه‌ای مشابه در تلویزیون آمریکاست. برنامه ای که با نام «ستعداد آمریکا استعداد دارد» یا امریکن گات تلنت و همچنین ایکس فاکتور در تلویزیون آمریکا به نمایش در می‌آید که هدف اولی پیدا کردن استعداد و هدف دومی پیدا کردن استعداد صرفا در زمینه تخصصی موسیقی است.

نکته جالب در نسخه آمریکایی این برنامه آنجاست که در قسمت‌های نهایی به سراغ زندگی قهرمان‌های مسابقه می‌رود و زندگی خصوصی آنها و مشکلاتشان را نشان م‌ دهد و معمولا با تصاویر اشک ریختن شرکت کننده‌ها همراه است. این مورد اتفاقا نقطه قوت احسان علیخانی و تیم ماه عسل است که می‌تواند تجربه خود را در اختیار تیم عصر جدید قرار دهد.

موافقان ساخت برنامه‌های این چنینی گفته‌اند این برنامه‌ها با استاندارد خاصی در همه جای جهان ساخته می‌شود و کپی آن مختص ایران است. این در حالی است که اولین نکته‌ای که سازندگان ایرانی برنامه استعدادیابی به آن توجه نکرده‌اند این است که امکان حضور همه استعدادهای ایرانی در این برنامه وجود ندارد. مثلا سال گذشته در نسخه آمریکایی این برنامه فردی قهرمان شد که با ورق شعبده بازی می‌کرد. مقام دوم به گروهی رسید که به صورت مختلط حرکات موزون انجام می‌دادند و یک خواننده که همزمان موسیقی نیز می نواخت به مقام سوم رسید.

نمایش این سه گروه در تلویزیون ایران کاملا ممنوع است. برنامه عصر جدید حتی برای حرکات ژیمناستیک یک دختر ۸ ساله روسری و پوشش کامل تن او کرده بود و در حرکات نمایشی یک گروه خانوادگی، ضمن سانسور قسمتی از نمایش، اشاره‌ای به دختر بودن یکی از اعضای گروه نکرد!

در واقع به جز ممنوعیت اجرا برای خانم‌ها در اکثر رشته‌ها، برای آقایان نیز خطوط قرمز زیادی وجود دارد، نواختن ساز‌های مختلف موسیقی، بعضی انواع شعبده بازی، رقص و حرکات موزون، انجام حرکات نمایشی با سگ و... از مواردی است که بعید است در صداو سیمای ملی ایران، بتوان به عنوان یک استعداد نمایشی آن را به رخ کشید و در واقع مناسب است تا نام این برنامه استعداد یابی ایرانی، استعداد یابی صدا و سیمایی باشد.
 
بدین ترتیب در چنین برنامه‌هایی، استعدادهای ایرانی در غیبت زنان، فقط مردانی هستند که یا خوب با توپ فوتبال و سایر توپ‌ها روپایی می‌زنند یا خوب بلدند تقلید صدا کنند.

پیش از این مهران مدیری نیز متهم شده بود که دکور برنامه‌اش کپی مو به موی یک برنامه هندی بوده است. رامبد جوان نیز برای برگزاری بعضی مسابقات خود از نمونه‌های خارجی ایده گرفته بود، اما هیچ کدام از این برنامه ها، به اندازه عصر جدید، تا این اندازه کپی مو به موی برنامه‌های خارجی نبودند.

برنامه عصر جدید در دو شب اول اجرای خود با استقبال بینندگان مواجه شد. نشاندن امین حیایی و رویا نونهالی به عنوان داور و احسان علیخانی به عنوان مجری به جذابیت این برنامه کمک کرده است. در قسمت اول این برنامه نیز یک شعبده باز، برنامه فوق العاده‌ای در زمینه ذهن خوانی انجام داد که بازتاب زیادی بین مردم داشت. گرچه شب دوم، شگفت انگیز نبود و مردی با استعداد طناب بازی به مرحله بعدی صعود کرد. باید دید تا شب آخر و مشخص شدن برنده جایزه ۵۰۰ میلیون تومانی، چه اتفاقات دیگری در این برنامه رخ خواهد داد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان