تاریخ انتشار: ۱۶:۲۵ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۷

کپی‌های سابقه‌دار تلویزیون؛ از دورهمی تا عصر جدید

کپی‌های سابقه‌دار تلویزیون؛ از «دورهمی» تا «عصر جدید»
کپی‌های سابقه‌دار تلویزیون؛ از دورهمی تا عصر جدید
رویداد۲۴ برنامه «عصر جدید» احسان علیخانی بالاخره شنبه‌شب در شبکه ۳ رونمایی شد و واکنش‌های بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. این برنامه که خبر تولید آن برای اولین بار حدود چهار ماه قبل از زبان علی فروغی مدیر شبکه ۳ منتشر شد، یکی از برنامه‌های مورد انتظار تلویزیون بود؛ از طرفی احسان علیخانی که با برنامه‌های ماه رمضان و سال تحویل شناخته می‌شود، در خارج از این دو زمان روی آنتن می‌آمد و از طرفی مسابقه استعدادیابی، آن هم با این ابعاد، پیشتر در تلویزیون ساخته نشده بود.
 
با این حال پس از پخش قسمت اول «عصر جدید»، مهم‌ترین صحبتی که درباره آن در فضای مجازی شنیده می‌شود، به کپی بودن آن بازمی‌گردد. در این باره باید گفت: اگرچه اقتباس و الگوبرداری از آثار موفق، کاری منطقی و درست است، اما در برخی موارد از جمله همین «عصر جدید» ماجرا از یک الگوبرداری گذشته و به کپی‌کاری رسیده است.
 
الگوبرداری ۱۰۰ درصدی!
 
اگرچه برخی معتقدند دست‌اندرکاران «عصر جدید» از برنامه‌های استعدادیابی بین المللی الگوبرداری کرده اند، اما با کمی دقت می‌توان دریافت این نظر چندان هم درست نیست. «عصر جدید» از صدر تا ذیل کپی برنامه مشهور «آمریکاز گات تلنت» است و عملاً جز برخی جزئیات مرتبط با خط قرمز‌های پوشش و امثالهم، در کپی کردن چیزی کم نگذاشته است! نکته عجیب درباره دکور «عصر جدید» آن است که حتی ضربدر‌های روی میز داوران مسابقه نیز کپی هستند، گویی دکور برنامه آمریکایی شبکه NBC به سیامک احصایی ارائه شده و قرار بوده که این طراح صحنه باسابقه سینمای ایران، دکور این برنامه را موبه‌مو بازسازی کند. در شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود اجرای احسان علیخانی شبیه به اجرای «رایان سیکرست» و استایل آریا عظیمی‌نژاد شبیه به «سیمون کاول» داور مسابقه آمریکایی است.
 
کپی‌های سابقه‌دار
 
منتقدان مسابقه استعدادیابی «عصر جدید» به برنامه‌های سابق رسانه ملی که در آن‌ها از نمونه‌های موفق خارجی کپی‌برداری شده بود، اشاره کرده‌اند. صحبت‌هایی که همین چند ماه قبل در آغاز «برنده باش» و پیش از آن در زمان پخش فصل اول «دورهمی» هم مطرح شده بود، اما نه‌تن‌ها پاسخ درخوری نگرفته بود، بلکه حتی دست‌اندرکاران برنامه هم گاهی رسماً این کپی‌کاری را تأیید کرده بودند! مثلاً پیمان قاسم‌خانی سال گذشته درباره «دورهمی» گفته بود به مهراب (برادرش) یک برنامه هندی را داده و از او خواسته بودند دقیقاً همان را کپی کند! به علاوه همان‌طور که می‌دانید، «برنده باش» هم کپی برنامه‌های تلویزیونی مشابهی در تلویزیون آمریکا (و حتی مسابقه معروف فیلم «میلیونر زاغه‌نشین») است. در ادامه تصاویری از برنامه‌های شاخص رسانه ملی می‌بینید که درباره آن‌ها صحبت به میان آمد.
 
منبع: خراسان
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان