تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

در غیبت نهاد متخصص!/ طرح جمع آوری معتادان توسط سپاه چقدر کارایی دارد؟

برای اولین‌بار سپاه پاسداران و بسیج به صورت رسمی در زمینه موضوع اعتیاد و بازپروری معتادان دست به اقدامی عملی زده‌اند. سوال اینجاست که تخصص سپاه و بسیج در زمینه برخورد با معتادان چیست؟

جمع اوری معتادان سپاه

رویداد۲۴ «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مراکزی را برای جمع آوری معتادان متجاهر از سطح شهر ایجاد کرده است.» این خبری بود که اخیرا داوود محمدی عضو کمیسیون آموزش مجلس آن را اعلام کرد؛ خبری که باعث شد انتقادهای بسیاری نه تنها به سپاه، بلکه به بهزیستی و شهرداری تهران نیز روانه شود.

اخیرا با تفاهمنامه ستاد مبارزه با مواد مخدر با سپاه پاسداران و بسیج مستضعفین، قرار شده ۱۰ مرکز بازپروری راه‌اندازی شود که دو مرکز تا پایان سال راه‌اندازی و بقیه نیز در اوایل سال دیگر آماده بهره‌برداری می‌شوند.

این اولین‌بار است که سپاه پاسداران و بسیج به صورت رسمی در زمینه موضوع اعتیاد و بازپروری معتادان دست به اقدامی عملی می‌زنند. سوال اینجاست که تخصص سپاه و بسیج در زمینه برخورد با معتادان چیست؟

مسئول درمان، نگهداری و رسیدگی به معتادان کدام سازمان و نهاد است؟

بر اساس قانون، سازمان بهزیستی کل کشور مسئولیت درمان و نه نگهداری معتادان را برعهده دارد و شهرداری نیز در سال‌ها گذشته موظف شده بود مکان‌هایی را در تهران در اختیار سازمان بهزیستی برای کمک به آن‌ها در نظر بگیرد. اما شواهد نشان می‌دهد که هیچ یک از این دو نتوانسته‌اند در حیطه کاری خود آنطور که باید انجام وظیفه کنند.
 
نیروی انتظامی هر بار با جمع آوری معتادان متجاهر آن‌ها را به بهزیستی تحویل می‌دهد و بهزیستی نیز پس از نگهداری آن‌ها ظرف ۳ الی یک هفته بار دیگر ترخیص می‌کند.؛ چرخه‌ای باطل و غیر سازنده.

اخیرا نیز سپاه وارد عمل شده و مراکزی را تحت عنوان نگهداری معتادان متجاهر راه اندازی کرده است، معتادان متجاهر معتادانی هستند که شرایط مناسب برای ترک کردن را دارند، اما نسبت به ترک اعتیاد مقاومت می‌کنند.

بر اساس هشدار درمانگران و روانشناسان این حوزه، پیش از مرحله ترک اعتیاد، مرحله قبل از آن (یعنی پذیرفتن داشتن اعتیاد) و بعد از ترک اعتیاد (مشاوره، حمایت) از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و اگر این دو مرحله به خوبی سپری نشود، باعث می‌شود تا فرد دارای اعتیاد پس از مصرف دارو‌های مانند متادون، سموم مواد را از بدن خود خارج کند و یک فرد سالم به نظر برسد، اما این دوره ممکن است نهایتا یک هفته به طول بیانجامد و فرد معتاد بار دیگر به مصرف روی آورد.

حال، اما سپاه برای جمع آوری معتادان متجاهر وارد عمل شده است! کنار هم قرار گرفتن نام سپاه در کنار مرکز نگهداری معتادان شاید کمی ناهماهنگ به نظر برسد و اولین موضوعی که در ذهن شهروندان ایجاد می‌کند این است که اصلا راه‌اندازی مراکز درمان و نگهداری معتادان چه ارتباطی با سپاه پاسداران دارد؟ سپاه چه تخصص وبرنامه‌ای در این زمینه دارد؟
 
ایجاد مراکز درمان و نگهداری معتادان نه تنها نیازمند دریافت مجوز از سازمان بهزیستی است، بلکه نیاز به تخصص‌های لازم در این زمینه نیز است. ایجاد صرفا مراکزی برای نگهداری معتادان بدون داشتن تخصص، درمانگر و روانشناسان مجرب، نمی‌تواند کمکی به چرخه درمان معتادان داشته باشد.

بسیاری از منتقدان و مخالفان عقیده دارند که سپاه تاکنون وارد موضوعاتی خارج از حوزه کاری خود شده است که علامت سوال‌های بسیاری را ایجاد کرده است، اکنون نیز اگر بنا به کمک کردن در این رابطه دارد، می‌تواند با در اختیار دادن بودجه و مکان، بهزیستی و شهرداری را در این امر یاری کند، نه اینکه بدون داشتن ارتباط و تخصص اقدام به موازی کاری کند.

سهیلا جلودار زاده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این رابطه به رویداد۲۴ می‌گوید: مراقبت و نگهداری از معتادان نیاز به تخصص دارد. ترک اعتیاد صرفا به معنای سم‌زدایی نیست و مراحل قبل و بعد از آن نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کمک‌های روحی و روانی و مراقبت‌های که صورت می‌گیرد باید به صورت موازی با سم‌زدایی باشد. ما از کمک سایر سازمان در بحث درمان و نگهداری معتادان استقبال می‌کنیم.

جلودارزاده با بیان اینکه به مراکزی که تخصصی در رابطه با درمان معتادان ندارند نباید مجوزی داده شود، گفت: باید یک آکادمی تخصصی داشته باشیم که در آن کمیته سازمان‌هایی که خواهان همراهی و یاری‌رسانی هستند، حضور داشته باشند. معتقدم اصلا باید یک رشته مجزا برای درمان معتادان در دانشگاه‌ها تدریس شود، زیرا این کار نه تنها بسیار مهم است بلکه نیاز به تخصص هم دارد

برای پیگیری بیشتر این موضوع به سراغ مسئولان شهرداری رفتیم که طبیعتا در این رابطه اطلاعات لازم را باید در اختیار داشته باشند، جوادی یگانه معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری می‌گوید از راه‌اندازی مراکز نگهداری معتادان توسط سپاه هیچ اطلاعی ندارد و تمایلی هم برای صحبت در این باره ندارد.
 
طبق برخی آمار‌ها و تحقیقاتی که برخی از کارشناسان و روانشناسان انجام داده‌اند، سن اعتیاد به ۱۳ سال کاهش پیدا کرده است و و شیوع آن در میان زنان نیز افزایش داشته است. دسترسی آسان و قیمت نه چندان بالای مواد مخدر و روانگردان باعث شده بسیاری از مردم ایران در سنین مختلف بتوانند به آن دسترسی داشته باشند و به راحتی نیز مورد استفاده قرار دهند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
سروری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
0
3
خانم جلودار زاده اگر در مبارزه با توزیع مواد مخدر نقش داشت سالهاست با حمایت نه چندان عوامل نامعلوم بلکه عناصر مشکوک باید قابلیت اجرای طرح موثری را فراهم می کرد اکنون که شهرداری شانه از زیر بار مسئولیت بطور واضح خالی می کند و بهزیستی هم شریک آزاد شدن مصرف کنندگان است انتقاد از سپاه مقدس پاسداران نشانه دخیل بودن و ذینفع بودن جلودار زاده ها و باند مجهول الهویه آنهاست سپاه پاسداران باید با طرح شکایت از این توهین جلودار زاده را بررسی کند که هدف شهرداری و بهزیستی و جلودار زاده از مانع تراشی و کارشکنی علی سپاه در زمینه ساماندهی و جمع آوری معتادان چیست؟
تخصص بهانه ای بیهوده و شعاری ضد منافع کشور که از ابتدای شروع جمهوری اسلامی توسط منافقین و بنی صدر هم داده می شد.
عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
0
3
با سلام
یادمه از اول انقلاب هر کاری رو به سپاه واگذار کردند بنحو احسن اون کار انجام شده هواپیما ربایی تو کشور داشت نهادینه میشد چندین هواپیما تو کشر ربوده شد
امام خمینی رحمت الله علیه دستور حفاظت و حراست از هواپیما ها رو به سپاه دادند هواپیمایی ربوده نشد که نشد ونخواهد شد وزارت نفت هواپیمای اختصاصی داشت زیر این بار نرفت هفته بعد هواپیمای وزارت نفت بمقصد عراق ربوده شد از آن پس اونا هم حفاظت هواپیماهاشونو به سپاه دادند
میخوام اینو بگم خیلی ها میگفتند که سپاه تو هواپیما تخصص نداره وحرف مفت میزدند
بنظر من جلودا زاده هم یکی از اونایی که حرف مفت زده
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان