تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

چرخه تکراری گرانی میوه در آستانه نوروز/ چگونه ذخیره‌سازی باعث افزایش قیمت میوه شد؟

از سالی که موضوع ذخیره سازی میوه شب عید اغاز شده قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است، زیرا به صورت تخصصی این امر صورت نمی‌گیرد و از تجربیات صنف میوه و تره بار هم آقایان استفاده نمی‌کنند و این موضوع فنی نیست.

سنفونی گرانی میوه در آستانه نوروز

رویداد۲۴ ندا جعفری: همه ساله در آستانه ایام نورز میوه به میزان بسیار زیادی ذخیره‌سازی می‌شود که این طرح با هدف تعدیل قیمت در فروردین‌ماه صورت می‌گیرد تا مردم بتوانند با نرخ دولتی اقدام به خرید کنند.

طرح ذخیره‌سازی میوه مخالفان و موافقان بسیاری دارد که برخی گران شدن قیمت میوه در زمان ذخیره‌سازی محصول و برخی نیز کاهش کیفیت آن به دلیل نبود تجهیزات لازم را از معایبش می‌دانند.

به گفته حسین شیرزاد معاون وزارت جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی، ذخیره سازی۳۰ هزارتن سیب درختی برای شب عید به پایان رسیده و حداکثر تا پنجم اسفندماه سال جاری بارگیری و حمل کلیه سهمیه‌های پرتقال شمال و جنوب به مراکز استان‌ها پایان می‌رسد.

علیرضا متبحری عضو اتحادیه بارفروشان تهران به رویداد۲۴ می‌گوید: طرح توزیع میوه اقدامی غیر کارشناسانه بوده که مضرات آن از فوایدش بیشتر است. از سالی که موضوع ذخیره‌سازی میوه شب عید آغاز شده قیمت‌ها افزایش پیدا کرده زیرا به صورت تخصصی این امر صورت نمی‌گیرد و آقایان هم از تجربیات صنف میوه و تره بار استفاده نمی‌کنند و این موضوع فنی نیست.

او ادامه می‌دهد: پرتقال شمال تا چند وقت پیش در میدان تره بار هر کیلو ۱۶۰۰ تومان بود که برای ذخیره سازی هر کیلو ۳۱۰۰ تومان خریداری شده و سیب هم ۶ هزار تومان بود که هر کیلو ۷ هزار تومان خریداری شده است.

متبحری ادامه می‌دهد: از زمان افزایش نرخ ارز، صادرات میوه افزایش پیدا کرد و همین موضوع باعث کمبود میوه و فرنگی‌جات داخلی شده و قیمت‌ها را صعودی کرده است.

او می‌گوید: نرخ‌های جهانی برای صادرکنندگان بسیار به صرفه است و همین موضوع باعث رونق بازار صادراتی میوه شده، اما زمانی این موضوع قابل تقدیر است که بازار داخلی هم با مشکل کمبود مواجه نشود.

او ادامه می‌دهد: سال گذشته قیمت فلفل دلمه‌ای هر کیلوگرم ۱۵۰۰ تومان بود که امسال بهای آن به ۱۰ هزارتومان رسیده است؛ همچنین قیمت خیار درختی از ۲ هزار و ۷۰۰ تومان به ۵۵۰۰ تومان و هویج از کیلویی ۷۰۰ تومان در سال گذشته به ۲۵۰۰ تومان و قیمت بادمجان نیز از کیلویی هزار تومان به هر کیلو ۵ هزار تومان رسیده است.

عضو اتحادیه بارفروشان تهران درباره وضعیت بازار دو میوه اصلی شب عید -سیب و پرتقال- می‌گوید: بهترین سیب در سال گذشته این موقع ۴ تا ۵ هزار تومان بود که در حال حاضر به ۱۰ هزار تومان رسیده و قیمت پرتقال نیز از ۱۵۰۰ تومان در سال گذشته به ۵ هزار تومان رسیده است.

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی نیز از کسانی است که ذخیره سازی میوه برای شب را عید دلیل افزایش قیمت میوه می‌داند. او معتقد است با آغاز ذخیره سازی میوه شب، تکانه‌های قیمتی در بازار ایجاد می‌شود زیرا باغداران می‌بینند تقاضا زیاد شده به همین دلیل قیمت‌ها را مقداری بالا می‌برند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان