تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
چند درصد نیروگاه‌ها تعمیر شدند؟

میانگین سن نیروگاه‌های ایران چقدر است؟

در حال حاضر سه هزار مگاوات نیروگاه فرسوده در سراسر ایران وجود دارد که طبق برآوردهای صورت گرفته پنج سال زمان برای جایگزینی این نیروگاه‌ها نیاز است.

میانگین سن نیروگاه‌های ایران چقدر است؟

رویداد۲۴ در حال حاضر ۱۰ درصد نیروگاه‌ها در ایران، عمری بالای ۴۰ سال و ۶۱ درصد نیروگاه‌ها کمتر از ۲۰ سال سن دارند که طبق گفته‌های مدیر عامل شرکت برق حرارتی، طی سه سال گذشته ۲۰ هزار واحد جدید کلنگ‌زنی شده که به تدریج در طول برنامه ششم و هفتم توسعه وارد مدار تولید برق می‌شود.

 ۱۲۳ واحد نیروگاهی حرارتی در ایران وجود دارد که از این تعداد، ۴۲ واحد دولتی، ۶۰ واحد خصوصی و ۲۱ واحد در اختیار صنایع بزرگ هستند. علاوه‌بر این، ۸۱ هزار مگاوات ظرفیت منصوبه نیروگاه‌هاست که از این میزان ۶۴ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و از این تعداد نیز ۱۶ هزار واحد بخاری ۲۵ هزار و ۳۵۵ مگاوات واحد گازی و ۲۳ هزار واحد سیکل ترکیبی است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی شرکت برق حرارتی، در ۱۰ ماهه گذشته بیش از ۹۳.۵ درصد تولیدی برعهده نیروگاه‌های حرارتی بوده است که ۶.۵ میلیارد یورو ارزش نیروگاه‌های حرارتی دولتی در اختیار شرکت تولید نیروی برق حرارتی است.

در این باره محسن طرزطلب - مدیر عامل شرکت برق حرارتی - از انجام حدود ۶۰ درصد پیشرفت تعمیرات نیروگاهی در بخش دولتی و خصوصی خبر داد و اظهار کرد: امیدواری زیادی وجود دارد که برنامه تعمیرات باقی مانده، واحدها نهایتاً تا پایان اردیبهشت سال ۱۳۹۸ و یا در اواسط خردادماه ۱۳۹۸ به اتمام برسد.

وی در ارتباط با برنامه رسیدن واحدهای جدید به مدار برای پیک سال آینده گفت: ۷۰ درصد این برنامه انجام شده و ۳۰ درصد تأخیر داریم و اگر هزار مگاوات نیروگاه موجود را بتوانیم سرپا نگه داریم، می‌توانیم تابستان سال آینده را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

برنامه راهبردی وزارت نیرو تا سال ۱۴۰۴ در راستای افزایش میانگین راندمان برق و حرارت نیروگاه‌های کشور تدوین شده و بر اساس مطالعات صورت گرفته در این راستا، برنامه‌ای برای بازنشستگی واحدهای قدیمی با راندمان پایین در نظر گرفته شده است.

با خروج واحدهای فرسوده از شبکه و احداث واحدهای جدید که دارای راندمان بالایی خواهند بود، راندمان تولید افزایش خواهد یافت، هم‌چنین این اقدام هم‌زمان موجب کاهش مصرف سوخت به ازای تولید برق مساوی و در نتیجه کاهش آلایندگی ناشی از مصرف سوخت کمتر خواهد شد.

البته در این بین، چالش‌هایی نیز وجود دارد که بر اساس گفته‌های غلامرضا آگاه - مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان تولید شرکت برق حرارتی - انجام چنین مطالعات گسترده‌ای با مجموعه‌های گوناگونی از جمله بخش‌های مختلف وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی مرتبط است و نبود بانک اصلاعاتی جامع و کامل در برخی شرکت‌ها و یا عدم امکان دسترسی به بعضی اطلاعات به دلایل مختلف از مهمترین چالش‌های این پروژه است.

در حال حاضر سه هزار مگاوات نیروگاه فرسوده در سراسر ایران وجود دارد که طبق برآوردهای صورت گرفته پنج سال زمان برای جایگزینی این نیروگاه‌ها نیاز است، علاوه بر این، هر نیروگاه جدیدی که احداث شود به ۲ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که در صورت تأمین این مبلغ می‌توان با نیروگاه‌های اسقاطی خداحافظی کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان