تاریخ انتشار: ۲۰:۳۸ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۷

تار عنکبوت به کمک ساخت ماهیچه‌های مصنوعی می‌آید

محققان به تازگی واکنش عجیبی از تار عنکبوت را کشف کردند که می‌توان از آن برای طراحی و ساخت ماهیچه‌های مصنوعی استفاده کرد.

تار عنکبوت به کمک ساخت ماهیچه‌های مصنوعی می‌آید

رویداد۲۴ همانطور که می‌دانید تارهای ابریشمی عنکبوت یکی از خارق‌العاده‌ترین مواد طبیعت هستند. این تارها کش سان، سبک و همانند فولاد قوی و سخت‌تر از کولار (نوعی الیاف سخت) هستند. در حال حاضر دانشمندان توانایی باورنکردنی جدیدی را از این تارها کشف کردند.

براساس گزارش «نیواطلس»، تیم تحقیقاتی به سرپرستی موسسه فناوری ماساچوست دریافت زمانی که این تار در معرض رطوبت قرار می‌گیرد ناگهان منقبض شده و پیچ می‌خورد.

محققان پیش از این تنها مرحله انقباض تار را تشخیص داده بودند زیرا این واکنش‌های تار عنکبوت به طور همزمان رخ می‌دهند.

اعتقاد بر این است که این واکنش به رطوبت به حفاظت تارها در برابر شبنم صبحگاهی کمک می‌کند،همچنین به هنگام به دام افتادن طعمه با ایجاد ارتعاشاتی عنکبوت را متوجه طعمه خود می‌سازد.

محققان برای درک بهتر این واکنش، تار عنکبوت را به عنوان وزنه‌ای از آونگ آویزان کردند و آن را در یک محفظه‌ مرطوب قرار دادند. سپس محققان دریافتند،‌ زمانی که رطوبت به نقطه معینی رسید، آونگ بار دیگر شروع به چرخیدن کرد.

علاوه بر این، این تیم برای درک و تجسم بهتر اینکه چگونه این پیچ‌خوردگی اتفاق می‌افتد، تار عنکبوت را در آزمایشگاه مورد بررسی قرار داد و مدل‌های کامپیوتری را از مولکول‌های سازنده آن ساخت.

گفتنی است، محققان متوجه شدند که این چرخش تنها در یک جهت است و زمانی رخ می‌دهد که رطوبت نسبی حدود 70 درصد باشد.

طبق این گزارش، در حال حاضر دانشمندان مطمئن نیستند که چرا عنکبوت به این پیچ‌خوردگی در هنگام رطوبت نیاز دارد.

«آنا تاراکانوا» یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: تارهای منحصربفرد عنکبوت در پاسخ به عوامل خارجی از جمله رطوبت قادر به تحمل انقباض زیاد و پیچ‌خوردگی بود.

همچنین این عملکرد می‌تواند برای ساخت ماهیچه‌های مصنوعی و نانوموادها مفید باشد.

نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان