تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
گزارشی به مناسبت روز جهانی زن؛

قدم‌های کوچک برای زنان/ حضور زنان در هیات‌مدیره شرکت‌های بزرگ جهان چه پیامی دارد؟

نشریه اکونومیست به مناسبت هشت مارس (روز جهانی زن) سرمقاله ای را با عنوان «قدم های کوچک برای زنان» منتشر کرده و گفته زنان باسرعت بیشتری به هیات مدیره‌های شرکت‌های بزرگ راه پیدا می‌کنند و سرعتشان نیز از گذشته بیشتر شده است.
حضور زنان گسترده در هیات‌مدیره شرکت‌های بزرگ جهان چه پیامی دارد؟
رویداد۲۴ تحقیقاتی که توسط لینکدین انجام شده نشان می‌دهد در پنج کشور آمریکا، آلمان، هند، ایتالیا و نروژ، زنان با سرعت بیشتر نسبت به همتایان مرد خود به هیات مدیره راه پیدا می‌کنند. در آمریکا برای مثال، زنان به طور میانگین ۹.۸ سال بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی و مردان ۱۰.۹ سال بعد از دانشگاه وارد هیات مدیره می‌شوند.

این نشان می‌دهد زنان جوان پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. با همه این احوال، سمت زنان همچنان از مردان پایین‌تر است. نقش‌های مدیریتی (رییس هیات مدیره و بالاتر) برای زنان در این پنج کشور بین ۱۷ درصد در هند و ۳۵% در آمریکا بوده است.

بااین وجود افزایش تعداد زنان مدیر یک مقیاس اندازه گیری تقلیل‌گرایانه در وضعیت اقتصادی و موفقیت‌های اقتصادی زنان است.
 
به گزارش رویداد۲۴ در این تحقیق آمده است حضور زنان در صدر سازمان‌ها ممکن است الهام‌بخش باشد و شاید هیات مدیره بتواند به این ترتیب میدان بیشتری برای اعمال سیاست‌های زنانه داشته باشد. اما اکثر قریب به اتفاق زنان هرگز نمی‌توانند انتظار مدیر شدن را داشته باشند. آنچه برای آن‌ها اهمیت دارد این است که فرصت شغلی با درآمد بالا داشته باشند و بتوانند بدون تبعیض کاری که دوست دارند را انجام دهند.

در کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی OECD، شکاف حقوق پرداختی به کارمندان تمام وقت میان زنان و مردان به طور میانگین ۱۳.۵ درصد است. بر اساس تحقیقات انجام شده، در میان این کشورها، زنان تحصیل کرده‌ای که به طور تمام وقت کارمند یک شرکتند به طور میانگین ۲۶ درصد کمتر از مردان هم سطح خود حقوق در یافت میکنند.

در یک نظرسنجی که توسط بانک جهانی میان ۱۸۷ کشور انجام شده و ماه پیش منتشر شده می‌بینیم که زنان به طور میانگین یک سوم حقوق استخدامی و قانونی را در برابر مردان دریافت می‌کنند.

این پرسشنامه سوالاتی را درباره چگونگی سفر آزادانه زنان و تجارت آزاد توسط آن‌ها درصورتی که آن‌ها از حق مالکیت و محافظت در برابر آزار و اذیت برخوردار بودند مطرح کرده است.

به گزارش رویداد۲۴ در خاورمیانه و شمال آفریقا، زنان نصف مردان از حقوق و آزادی برخوردارند (عربستان کمترین حقوق را برای زنان در این پرسشنامه قائل بوده است). تنها در شش کشور بلژیک، دانمارک، فرانسه، لتونی، لوکزامبورگ و سوئد، حقوق برابر به زمان اعطا شده بود.

مشکل، اما عمیق‌تر از اینهاست. تحقیقات لیزا کامرون در دانشگاه ملبورن نشان می‌دهد در بسیاری از کشور‌های در حال توسعه بیش از نیمی از زنان کارگر در بخش غیر کشاورزی، اشتغال غیر رسمی دارند. نه تنها این زنان حقوق کمتری می‌گیرند بلکه در طرح‌های اجتماعی دولت نظیر مزایای بازنشستگی و خدمات اجتماعی نیز تقشی ندارند و به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

این تحقیقات نشان می‌دهد زنان کم درآمد منابع مالی کمی به عنوان پشتوانه‌های اجتماعی دارند و در عین حال طرح‌های تامین اجتماعی در کشور‌های در حال توسعه نیز بسیار ضعیف‌تر از کشور‌های توسعه یافته است. در این شرایط زنان کارگر در کشور‌های در حال توسعه تحت آزار و اذیت بیشتری در محل کار خود قرار می‌گیرند.

بنابرین حتی کمترین قدم زنان برای نزدیک شدن به هیات‌های مدیره را باید جشن گرفت، اما برای جشن‌های بزرگتر نیاز به زمان بیشتری است.
 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان